Absolutny bestseller obchodzi urodziny! Pierwsze Audi 80, z wewnętrznym symbolem modelowym “B1”, które na rynku pojawiło się w roku 1972, to był prawdziwy strzał w dziesiątkę. W założeniu miał to być „nowoczesny, ale nie modny”, niezawodny samochód rodzinny. W tej kwestii ówczesny szef działu rozwoju technicznego Audi Ludwig Kraus oraz Volkswagen AG, nowa spółka-matka, doszli do porozumienia jeszcze pod koniec lat ‘60. I tu, podobnie jak w przypadku konstrukcji samochodów wyścigowych, Ludwig Kraus zleca swoim pracownikom sprawdzenie każdej części pod kątem możliwości zmniejszenia masy bez uszczerbku dla trwałej jakości, solidności i wytrzymałości.
Wyjątkowo lekkie Audi 80, które weszło do produkcji dokładnie 50 lat temu, zachwyca klientów sportowymi właściwościami jezdnymi i niskim zużyciem paliwa, co sprawia, że na początku kryzysu naftowego w 1973 roku jest to właściwy samochód we właściwym czasie. Jeszcze w tym samym roku Audi 80 zdobywa tytuł „Car of the Year – Samochodu Roku”, a także uznanie międzynarodowej prasy branżowej.
Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego ogromnie docenia osiągnięcia swojego poprzednika Ludwiga Krausa i jego zespołu: „W imponujący sposób Audi 80 udowadnia, że ‘Vorsprung durch Technik’ jest tradycją Audi.” Audi 80 i jego następcy zawsze byli pionierami istotnych innowacji. Czterocylindrowy silnik TDI, napęd quattro z samoblokującym się centralnym mechanizmem różnicowym, dwusprzęgłowa skrzynia biegów i sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi – nie wspominając już o pięciocylindrowych silnikach turbo, jak w pierwszym modelu RS – wielokrotnie udowadniały, że Audi jest ekspertem przewagi dzięki technice – Vorsprung durch Technik.
Projektant Hartmut Warkuss współtwórca designu pierwszego Audi 80, stworzył zupełnie nowy, odpowiadający duchowi lat ’70 styl i wygląd samochodu. W 1976 roku Warkuss awansował na szefa działu stylistyki Audi, zostawiając trwały ślad w projektowaniu kilku generacji Audi serii B, C i D. Do przełomu lat 1994/95, z taśm produkcyjnych zjechały cztery generacje Audi 80 – od B1 do B4. Wtedy właśnie ten zasłużony model zostaje zastąpiony przez Audi A4, znane wewnętrznie jako B5. Wraz z nim, Audi wprowadza nową nomenklaturę dla swoich samochodów. Audi A4 doczekało się już piątej generacji; model B9 jest dostępny jako limuzyna i Avant, jako wersje S i RS oraz jako Audi A5 w wariantach coupé, sportback i kabriolet.
Audi 80 świętowało swoją światową premierę w roku, w którym w Monachium odbywały się Letnie Igrzyska Olimpijskie. W lipcu 1972 roku marka z Ingolstadt zaprezentowała samochód mediom, a we wrześniu – już po Olimpiadzie – dealerom. Model B1 tworzy nowy segment rynku: „kompaktowy sedan”, w skrócie seria B. Ten nowo opracowany samochód średniej wielkości uzupełnił ówczesną gamę modelową marki Audi. Technika zastosowana w tym modelu wprowadza wiele nowych rozwiązań, które wkrótce potem można było znaleźć w wielu innych modelach Grupy Volkswagen.
Dwudrzwiowy model w wersji bazowej waży zaledwie 835 kilogramów. Rygorystycznie przestrzegana zasada lekkiej konstrukcji to jeden z wymogów postawionych przez szefa działu rozwoju technicznego Ludwiga Krausa. Rozstaw osi wynoszący 2,47 metra i długość 4,18 metra sprawiają, że Audi 80 to doskonale wyważona kompaktowa limuzyna. Inżynier zajmujący się konstrukcją zawieszenia Detlef Banholzer, po raz pierwszy w europejskim, produkowanym seryjnie samochodzie zastosował ujemny promień skrętu kierownicy – rozwiązanie, które znacznie poprawia stabilność podczas hamowania. Dzięki ukośnemu układowi hydraulicznego układu hamulcowego, Audi stawia bezpieczeństwo pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego na pierwszym miejscu. Tylne zawieszenie to skrętna oś z amortyzatorami sprężynowymi.
Przednie koła to konstrukcja McPhersona z wahaczami. Silnik Audi 80 umieszczony jest wzdłużnie przed napędzaną osią przednią, a czterobiegowa skrzynia biegów, za nią. W momencie wprowadzenia na rynek dostępne były cztery silniki o pojemności skokowej od 1,3 do 1,6 litra i mocy od 40 kW (55 KM) do 74 kW (100 KM). Cechą charakterystyczną tego czterocylindrowego silnika o prostej konstrukcji jest sterowanie zaworami za pomocą wałka rozrządu z paskiem zębatym i bezobsługowymi popychaczami hydraulicznymi. Szef działu rozwoju technicznego Ludwig Kraus projektując czterocylindrowy silnik OHC, wpadł na pomysł stworzenia serii modułowej. Opracowany przez inżyniera Franza Hauka i jego zespół silnik nosi wewnętrzną nazwę EA 827 i stał się najczęściej produkowanym silnikiem w Grupie VW.
Dzięki nowej generacji silników OHC i wielu ciekawostkom technicznym, Audi 80 szybko staje się sukcesem sprzedażowym firmy. Do końca produkcji latem 1978 roku, z taśm montażowych zjeżdża ponad milion modeli wersji B1. Ponieważ moce produkcyjne zakładu w Ingolstadt wkrótce przestają wystarczać do zaspokojenia dużego popytu, do produkcji zostają zaangażowane zakłady Volkswagena w Wolfsburgu i w Emden.
Asso di Picche, czyli „as pik” – sportowe coupé zaprojektowane przez Giorgio Giugiaro i zbudowane przez firmę Karmann, już w 1973 roku pokazuje sportowy potencjał modelu B1. Audi 80 GT wchodzi do produkcji seryjnej w 1973 roku, a w październiku 1975 roku zostaje zastąpione przez Audi 80 GTE: jego silnik ma moc 81 kW (110 KM). Właściwości jezdne nowego topowego modelu zapowiadają dynamikę, jaką Audi wkrótce uwolni. W 1976 roku model B1 otrzymuje aktualizację, dzięki której sedan zyskuje duże, blokowe reflektory, co zbliża go wizualnie do nowej generacji Audi 100. Lekkie i oszczędne Audi 80 staje się bardzo popularne, zwłaszcza po kryzysie naftowym w 1973 roku. Samochód staje się również hitem w USA, gdzie jest sprzedawany pod nazwą „Fox”.
Źródło: Audi
Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” - to model,…
Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…