Lexus RX – światowa premiera piątej generacji

RX to najlepiej sprzedający się Lexus w historii marki. Od debiutu w 1998 roku do klientów trafiło ponad 3,5 mln egzemplarzy tego auta, z czego ponad 300 tys. kupili Europejczycy. 5. generacja RX-a odegra istotną rolę w realizacji strategii „Lexus Electrified”.

„Projektując nowego RX-a byliśmy zdeterminowani, by utrzymać DNA Lexusa, czyli najwyższą jakość wykonania, komfort oraz wyrafinowanie, wynosząc przy tym wrażenia z jazdy na jeszcze wyższy poziom, zgodnie z założeniami Lexus Driving Signature” – powiedział Koji Sato, prezydent Lexus International.

Nowy RX, razem z drugą generacją modelu NX oraz zaprezentowanym w kwietniu elektrycznym modelem RZ, tworzą nowy rozdział w historii marki. Te trzy modele wzmocnią pozycję Lexusa w kluczowym segmencie D/E SUV premium.

To kolejny model, który reprezentuje „Nowy Rozdział” w stylistyce. Charakterystyczny dla Lexusa trapezoidalny kształt, znany do tej pory z atrapy chłodnicy, zyskał teraz trójwymiarowość i stał się integralną częścią całej przedniej części nadwozia. Auto nawiązuje także stylistycznie do swoich poprzedników, zachowując najważniejsze cechy poprzednich generacji RX-a, ale w bardziej eleganckim i dynamicznym stylu.

Nowy Lexus RC F, który Japończycy zbudują inaczej

We wnętrzu stworzono kokpit w oparciu o koncepcję Tazuna, by obsługa auta była jeszcze bardziej intuicyjna, bezpośrednia i bezpieczna, zgodnie z zasadą „ręce trzymają kierownicę, a oczy patrzą na drogę”. Wrażenia są lepsze także dzięki czytelnemu rozmieszczeniu elementów i ich intuicyjnej obsłudze za sprawą m.in. 14-calowego ekranu dotykowego.

Nowy Lexus LC Inspiration Series – powstanie tylko 150 egzemplarzy

Nowy RX w Polsce będzie dostępny w trzech zelektryfikowanych wariantach. Kluczowym modelem w gamie będzie RX 450h+ z napędem hybrydowym typu plug-in. Wersja RX 350h będzie dobrą alternatywą dla konkurencyjnych aut z mniejszymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Absolutną nowością w gamie będzie mocna hybryda RX 500h. To pierwszy w historii Lexusa samochód z napędem hybrydowym wykorzystujący silnik z turbodoładowaniem. Ponadto auto będzie wyposażone w napęd na cztery koła DIRECT4, który zadebiutował wraz z modelem RZ.

By osiągnąć właściwości jezdne zgodne z koncepcją Lexus Driving Signature, podczas prac nad nową generacją RX-a dopracowano położenie środka ciężkości, moment bezwładności, zmniejszono masę auta, a także zwiększono sztywność nadwozia i ulepszono napędy. Wysoka jakość prowadzenia i zwinność to zasługa zmodyfikowanej platformy GA-K, która zapewnia doskonałą sztywność nadwozia oraz nisko położony środek ciężkości.

Lexus zastosował w RX-ie najnowocześniejsze rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa. W standardzie oferowany jest pakiet Lexus Safety System + trzeciej generacji z ulepszonym układem reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) i nowym układem Proactive Driving Assist (PDA), a w wyższych wersjach wyposażenia dostępny jest poszerzony pakiet systemów bezpieczeństwa (Extended Safety Package). Nowy Lexus RX ma też multimedia najnowszej generacji z asystentem głosowym Lexus Concierge wywoływanym komendą „Hey Lexus” oraz obsługą wybranych funkcji auta przy pomocy aplikacji Lexus Link.

Polski cennik nowego Lexusa RX ma być znany we wrześniu 2022 roku. Wtedy też auto będzie można obejrzeć w salonach Lexusa i składać na nie zamówienia. Jazdy testowe planowane są na grudzień 2022 roku, pierwsze egzemplarze nowego RX-a powinny dotrzeć do klientów w styczniu 2023 roku.

Lexus RX – historia innowacyjności

Zaprezentowana w 1998 roku pierwsza generacja modelu RX stworzyła segment SUV-ów klasy premium. Auto imponowało odważną stylistyką, wyjątkowymi osiągami i właściwościami jezdnymi, a także komfortem i wyciszeniem kabiny charakterystycznym dla aut luksusowych. Lexus w 2005 roku poszedł o krok dalej. Model RX 400h był pierwszym samochodem premium z napędem hybrydowym. Innowacyjna technologia połączyła benzynowy silnik V6 z mocnym silnikiem elektrycznym. Rewolucyjny napęd zapoczątkował elektryfikację gamy modelowej marki. Model RX od lat jest ceniony przez klientów za komfort, jakość oraz wyrafinowany styl. W 2016 roku był pierwszym modelem z układem Lexus Safety System +, a w 2019 roku to w tym aucie zadebiutowały adaptacyjne światła drogowe z systemem BladeScan.

Lexus RX – zmiany

Piąta generacja flagowego SUV-a Lexusa to kolejny krok w kierunku elektryfikacji. Wyrazem tego jest wpisanie charakterystycznego trapezoidalnego kształtu w projekt przodu auta. Grill został zespolony z resztą karoserii, by w ten sposób nawiązać do elektrycznego modelu RZ, a także podkreślić nisko położony środek ciężkości. Reflektory mają bardziej kompaktowe rozmiary oraz ostre kształty, a wloty powietrza i szerszy o 15 mm rozstaw przednich kół podkreślają stabilną sylwetkę auta.

Nadwozie nowego RX-a jest jeszcze smuklejsze. Styliści Lexusa osiągnęli to poprzez wydłużenie maski, powiększenie o 60 mm rozstawu osi, a także obniżenie linii dachu o 10 mm. Dzięki temu sylwetka auta jeszcze bardziej przypomina nadwozie typu coupe, a wrażenie to potęguje charakterystyczny dla tego modelu czarny słupek C o jeszcze bardziej trójwymiarowym wyglądzie. Dynamiki dodają przetłoczenia boczne oraz duże, 21-calowe felgi.

Poczwórne reflektory LED są smuklejsze, mają ostrzejsze kształty i zostały rozmieszczone bardziej poziomo niż w poprzedniku. Światła do jazdy dziennej mają wyróżniający kształt litery L, a projekt kloszy nadaje autu charakteru. Z tyłu zastosowano pas świetlny, który ciągnie się przez całą szerokość auta. Wraz z powiększonym aż o 50 mm rozstawem kół tylnych podkreśla on mocną sylwetkę auta. Na tylnej klapie umieszczono napis LEXUS, który dodaje autu elegancji.

Sportowy charakter najpełniej oddaje wersja F SPORT, która będzie oferowana wyłącznie z mocną hybrydą. RX 500h F SPORT otrzyma przeprojektowany przedni grill, specjalne nakładki boczne, a także przednie i tylne zderzaki o aerodynamicznych kształtach.

Lexus RX jeszcze bardziej luksusowy

Lexus rozwija koncepcję kabiny Tazuna, by wnętrze auta było jeszcze bardziej przyjazne dla kierowcy. Rozwiązania, które wprowadzono wcześniej w modelach NX i RZ, przystosowano do nowej generacji RX-a, by obsługa funkcji samochodu była jeszcze bardziej intuicyjna. Wszystkie najważniejsze źródła informacji jak ekran multimediów, wyświetlacz przed kierowcą czy wyświetlacz HUD zostały tak rozmieszczone, by do ich odczytania wystarczył tylko rzut oka lub minimalny ruch głową.

„Zgodnie z naszą wizją połączenie koncepcji Tazuna i przestronności luksusowego SUV-a z materiałami najwyższej klasy jak skóry oraz zamsze z precyzyjnie wytłoczonym logo Lexusa nadają wnętrzu bardzo indywidualny wygląd” – wyjaśnia Jota Kusakari, projektant kabiny nowego RX-a.

Celem było stworzenie minimalistycznej, ale intuicyjnej przestrzeni, w której zostaną wykorzystane materiały najwyższej jakości. Przednie fotele zaprojektowano tak, by ułatwiały zajęcie najwygodniejszej pozycji za kierownicą, z doskonałym podparciem oraz podgrzewaniem i wentylacją. Wklęsłe boki siedziska pomogły osiągnąć ergonomiczne podparcie w talii.

Lexus RX – szersza gama zelektryfikowanych napędów

Wykorzystując założenia strategii „Lexus Electrified”, która zakłada mnogość technologicznych rozwiązań, nowy RX wyznacza standardy zarówno wyrafinowanymi osiągami klasycznej hybrydy jak i wydajnej hybrydy typu plug-in, korzystając z ponad 15-letniego doświadczeniu w produkcji aut zelektryfikowanych.

RX 500h: MOCNA HYBRYDA Z DIRECT4

· Silnik 2.4 turbo z 6-stopniową skrzynią automatyczną i system DIRECT4

· 371 KM/273 kW mocy

· 645 Nm momentu obrotowego

· Przyspieszenie: 5,9 sekundy od 0 do 100 km/h

· Zużycie paliwa: 8,2-8,5 l/100 km, emisja C02: 182-189 g/km

Nowy RX 500h to pierwsza w historii Lexusa hybryda z turbodoładowaniem, która została stworzona z myślą o klientach pragnących mocnego auta z zelektryfikowanym napędem.

Zupełnie nowy układ napędowy, na który składają się silnik 2.4 turbo i 6-biegowa skrzynia automatyczna, generuje 371 KM mocy oraz 645 Nm momentu obrotowego, a właściwości jezdne wzmacnia zastosowanie napędu DIRECT4. Przedni silnik elektryczny został zamontowany między silnikiem benzynowym a skrzynią biegów.

Z tyłu zastosowano układ e-Axle o mocy 80 kW i kompaktowej konstrukcji. W jego skład wchodzą silnik, przekładnia oraz moduł jednostki sterującej (ECU). Niewielkie rozmiary układu pozwoliły zachować przestronność kabiny i bagażnika.

Rozdział mocy kontrolowany jest przez system DIRECT4. Technologia została zaprojektowana z myślą o elektrycznym Lexusie RZ 450e. Inteligentny system dopasowuje moc i moment obrotowy pomiędzy przednią, a tylną osią w zależności od warunków panujących na drodze. Czasy reakcji układu mierzone są milisekundach, co oznacza działanie szybsze niż w przypadku jakiegokolwiek układu mechanicznego.

DIRECT4 zapewnia też lepsze wyczucie kierownicy, poprawiając właściwości jezdne przy wyższych prędkościach. Może też poprawić komfort prowadzenia poprzez odpowiednie dostosowanie momentu obrotowego, co jest szczególnie ważne w wersji RX 500h.

Ze względu na wysokie osiągi RX-a 500h Lexus zastosował zaciski stałe z przeciwstawnymi tłoczkami przedniej osi , a także układ skrętnych tylnych kół (Dynamic Rear Stearing.

RX 450h+: PIERWSZY RX Z HYBRYDĄ TYPU PLUG-IN

· Hybryda typu plug-in z 2,5-litrowym silnikiem

· 306 KM/225 kW mocy

· 572 Nm momentu obrotowego

· Przyspieszenie: 7 sekund od 0 d 100 km/h

· Zużycie paliwa: 1,1-1,2 l/100 km/, emisja CO2: 24-26 g/km

Lexus wykorzystał ponad 15-letnie doświadczenie w tworzeniu zelektryfikowanych napędów, by stworzyć wersję RX 450h+. Hybryda typu plug-in to logiczny następny krok dla dotychczasowych użytkowników Lexusa RX 450h. Marka przewiduje, że będzie to najlepiej sprzedająca się wersja nowego RX-a w Europie Środkowej i Zachodniej.

Czterocylindrowy silnik 2.5 połączony jest z wydajną baterią o pojemności 18,1 kWh. Dodatkowy silnik elektryczny przy osi tylnej zapewnia napęd na cztery koła. Łączna moc układu wynosi 306 KM i pozwala rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w 7 sekund. Ten wariant ma niemal taką samą moc jak aktualny RX 450h, ale wyższy moment obrotowy i lepsze przyspieszenie. Mocniejszy silnik elektryczny sprawia, że auto jest jeszcze bardziej zrywne. Szacowane emisje CO2 w cyklu WLTP mają wynieść poniżej 26 g/km, a średnie spalanie szacuje się na poniżej 1,2 l/100 km.

Połączenie doświadczenia Lexusa w produkcji zelektryfikowanych napędów z wydajną baterią litowo-jonową powinno zapewnić przynajmniej 65 km zasięgu w trybie elektrycznym (dane przed homologacją) i umożliwić jazdę do prędkości 135 km/h. Napęd typu plug-in Lexusa utrzymuje wysoką wydajność zarówno w trybie elektrycznym jak i hybrydowym.

RX 350h: WYDAJNA HYBRYDA 4. GENERACJI

· 2,5-litrowy silnik hybrydowy

· 245 KM/180 kW mocy

· 335 Nm momentu obrotowego

· Przyspieszenie: 8 sekund od 0 d 100 km/h

· Zużycie paliwa: 6,4-6,7 l/100 km/, emisja CO2: 143-150 g/km

Wydajność napędu hybrydowego czwartej generacji została poprawiona w nowym RX-ie 350h. Układ z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym wytwarza 245 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8 sekund, czyli w czasie zbliżonym do obecnego RX-a 450h, ale notując o wiele niższe emisje. RX 350h będzie doskonałą alternatywą dla modeli konkurencji z silnikami Diesla o niewielkich pojemnościach. To idealne auto dla klientów, którzy cenią sobie komfort i wydajność.

Źródło: Lexus