Ford Mondeo – już tylko z Chin, koniec produkcji w Europie

Ostatnie egzemplarze zjechały z taśmy hiszpańskiej fabryki Almussafes. O zakończeniu produkcji Forda Mondeo w Europie było już wiadomo od roku. To kolejny model, który przegrał z modą i coraz mniejszym zainteresowaniem rynku. W ciągu 30 lat powstało pięć generacji.

Już w założeniu miał to być model światowy. Prace nad projektem CDW27 rozpoczął w 1986 roku zespół stworzony przez amerykańskich i europejskich inżynierów. To był jeden z najdroższych projektów w światowej motoryzacji. Jego ważnym efektem było prestiżowe wyróżnienie tytułem Car of the Year 1994. Zgodnie z założeniem auto produkowane było w Europie i USA, gdzie jego odpowiednikami był Ford Contour i Mercury Mystique. Pierwsza generacja została zaprezentowana w listopadzie 1992 roku.

Ford – atrakcyjne pakiety przeglądów dla posiadaczy 4-letnich lub starszych modeli

Pierwsze trzy generacji na rynki europejskie były produkowane w niemieckiej Kolonii i belgijskim Genk. Czwarta już tylko w Genk, która zamkinięta została w 2013 roku i produkcję piątej generacji przeniesiono do zakładów Forda w hiszpańskim Almussafes. Ta decyzja także spowodowała opóźnienie o półtora roku premiery ostatniej europejskiej generacji, która zadebiutowała podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych IAA 2014 we Frankfurcie nad Menem.

Nowy Ford Mondeo – nie dla Europy, zaprojektowany specjalnie dla Chin

Ford Mondeo z roku na rok sprzedawał się coraz gorzej. W 2021 roku do europejskich użytkowników trafiło już tylko 12 584 egz., gdy dla porównania w tym samym okresie liderem marki był Ford Puma za sprzedażą 132 455 egzemplarzy.

Doprowadziło to do ostatecznej decyzji zakończenia europejskiej produkcji Mondeo. Nie oznacza do definitywnego końca modelu, którego najnowsza generacja zadebiutowała na początku 2022 r. w Chinach. Auto powstało na platformie C2, która także jest bazą najnowszej generacji Forda Focusa. Auto przeznaczone jest na rynek chiński i producent nie planuje jego eksportu na inne kontynenty.