Nowy Opel Astra Sports Tourer – perfekcyjna stylistyka do najmniejszego detalu

Nowy Opel Astra Sports Tourer wyróżnia się wyszukaną stylistyką bez uszczerbku dla funkcjonalności w codziennym użytkowaniu. Kolejna generacja bestsellera klasy kompaktowej to pierwsze kombi marki Opel, które zostanie zelektryfikowane oraz które otrzymało charakterystyczne nowe oblicze marki Opel Vizor.

Ponadto sportowe kombi z Rüsselsheim będzie dostępne z opcjonalnym i stylowym dwukolorowym lakierem. Podobnie jak w przypadku wersji pięciodrzwiowej, która późnią wiosną zadebiutuje u dealerów, we wnętrzu Sports Tourera również zaszły skokowe zmiany pod każdym względem. Po raz pierwszy kierowcy otrzymają w pełni cyfrowy kokpit Pure Panel – to kolejna generacja tego kompleksowo skomunikowanego i intuicyjnego w obsłudze interfejsu człowiek-maszyna (HMI). Kokpit Pure Panel, korzystający ze zintegrowanej platformy Snapdragon® firmy Qualcomm Technologies, oferuje ulepszoną grafikę, multimedia oraz funkcje komputerowego widzenia obrazu i sztucznej inteligencji (AI). Jest to bardziej zintegrowany, świadomy sytuacji i nieustannie adaptujący się system, który ewoluuje wraz z preferencjami kierowcy i pasażerów.

„Dzięki śmiałej i przejrzystej stylistyce nadwozia i wnętrza nowa Astra Sports Tourer wyraźnie deklaruje swój charakter: precyzja i najwyższa jakość przy maksymalnej funkcjonalności. Każda linia i detal są starannie przemyślane. Wszystko to sprawia, że nasze nowe stylowe kombi rozpala emocje” – mówi Mark Adams, wiceprezes i szef działu projektowania w firmie Opel.

 

Śmiała i przejrzysta forma: Opel Vizor i dwukolorowe nadwozie podkreślają styl

Opel Astra Sports Tourer, podobnie jak pięciodrzwiowy hatchback, zwraca uwagę solidną i szeroką sylwetką. Ogólne kontury sportowego nadwozia dodatkowo wzmacniają to wrażenie. Ma w nim swój udział także nowe oblicze marki. Przód samochodu to Opel Vizor zaprojektowany specjalnie z myślą o najnowszej generacji kompaktowego modelu. Centralny zewnętrzny element stylistyczny jest zgodny ze wzornictwem Opel Compass, w którym osie pionowe i poziome – ostre przetłoczenie na masce silnika i światła do jazdy dziennej stylizowane na skrzydła – łączą się pośrodku z emblematem „Opel Blitz”. Obejmujący cały przód pojazdu Vizor nie tylko optycznie poszerza nową Astrę, ale też umożliwia płynną integrację nowych technologii, takich jak opcjonalne reflektory Intelli-Lux LED® z wąskimi kloszami czy przednia kamera systemu Intelli-Vision rejestrującego obraz w promieniu 360 stopni.

Szczególnie dynamicznie Astra Sports Tourer prezentuje się z boku. Mocno wyprofilowane nadkola dodają kombi muskularności. Nie zaburzają śmiałej i przejrzystej stylistyki, sugerując jednocześnie stabilność na drodze. Ciekawym detalem sprinterskiej sylwetki Sports Tourer są mocno pochylone do przodu słupki C. Z tyłu powtórzono wzornictwo Opel Compass. Oś pionową wyznaczają w tym przypadku centralnie umieszczone logo z błyskawicą oraz trzecie światło hamowania, zaś oś pozioma to mocno zwężone klosze tylnych lamp charakterystyczne dla wszystkich wersji Astry.

Codzienny bohater wzbudzający emocje – atrakcyjna stylistyka może być też funkcjonalna

Porywający styl i maksymalnie praktyczne walory użytkowe – nowa Astra Sports Tourer oferuje to, co najlepsze w obu tych obszarach. Celem projektantów kombi nowej generacji był samochód przyciągający wzrok, który zachowa największe atuty poprzednich wersji modelu, czyli sprawdzoną funkcjonalność w codziennym użytkowaniu.

Tak też się stało. Praktyczna i nowa Astra Sports Tourer, której wymiary zewnętrzne to 4642 x 1860 x 1480 mm (dł. x szer. x wys.) przy progu bagażnika znajdującym się na wysokości około 600 mm, wzmacnia reputację Opla jako lidera w segmencie samochodów kombi i jest kolejnym przykładem wysokich kompetencji marki w zakresie efektywnego projektowania takich modeli. Dla uzyskania niskiego progu załadunku tablicę rejestracyjną przeniesiono ze zderzaka (gdzie znajduje się ona w modelu pięciodrzwiowym) na klapę bagażnika. Ułatwia to załadunek bagażu lub sprzętu, zaś sama przestrzeń bagażowa ma całkowicie płaską podłogę. Za sprawą wyjątkowo krótkiego przedniego zwisu samochód jest o 60 mm krótszy od poprzedniej generacji, ale ma znacznie większy rozstaw osi, wynoszący 2732 mm (+70 mm). Nawet w porównaniu z nową Astrą hatchback to wciąż dodatkowe 57 mm, a zatem i większy komfort dla pasażerów w kabinie.

Nowy Opel Astra – można składać już zamówienia (polskie ceny od od 82,9 tys. zł) w Polsce

„Mimo kompaktowych wymiarów nowa Astra Sports Tourer wygląda na niewiele krótszą od Insignii – chociaż w rzeczywistości różnica jest całkiem spora. To wizualne wrażenie osiągamy, wykorzystując płynące, eleganckie linie, w połączeniu z kontrastującym kolorystycznie dachem, który pierwszy raz jest dostępny w kompaktowym kombi” – wyjaśnia Mark Adams. Opcjonalne dwukolorowe nadwozie jest nie tylko nowością w Astrze Sports Tourer, ale także innowacją w tym segmencie, która optycznie wysmukla i poszerza sylwetkę samochodu.

„Detoks na maksa” – Pure Panel z kompletem opcji łączności i intuicyjną obsługą

Przejrzysta, śmiała i minimalistyczna stylistyka jest utrzymana także we wnętrzu. W pełni cyfrowy kokpit z panelem dotykowym jest zorientowany na kierowcę i przenosi użytkownika w zupełnie nowy świat. Interfejs człowiek-maszyna (HMI) oferuje zupełnie nowe wrażenia z intuicyjnej obsługi. Rozległy kokpit (opcjonalnie w wersji całkowicie przeszklonej) jest wyposażony w dwa 10‑calowe wyświetlacze, które wraz z nawiewem od strony kierowcy są płynnie zintegrowane w układzie poziomym. „Jednolita tafla szkła przykrywa cały Pure Panel, aż po jego krawędzie. Tworzy to wyjątkowo nowoczesną i postępową estetykę kokpitu” – mówi wiceprezes ds. projektowania w firmie Opel. Specjalna żaluzyjna warstwa zapobiegająca odbiciom światła w szybie przedniej umożliwiła rezygnację z daszku nad wyświetlaczami i ekranami dotykowymi stosowanego w większości pojazdów.

Nowy Opel Astra – w Rüsselsheim ruszyła produkcja, Astra rozpoczyna nową erę

Podstawową zasadą przy projektowaniu kokpitu był „detoks na maksa”. Projektanci oraz inżynierowie firmy Opel dołożyli wszelkich starań, aby zapewnić kierowcy dostęp do wszystkich niezbędnych informacji i przydatnych opcji – jednak bez obciążania go nadmiarem danych czy funkcji. Dzięki ograniczeniu do minimum fizycznych elementów sterujących w postaci precyzyjnie ułożonych klawiszy, kokpit „Pure Panel” prezentuje optymalną równowagę między cyfryzacją a intuicyjną pracą, pozbawioną drażniących bodźców wizualnych oraz konieczności stosowania podmenu. Opel jeszcze nigdy nie był tak intuicyjny i łatwy w obsłudze, co pozwala kierowcy całkowicie skoncentrować się na prowadzeniu pojazdu i obserwowaniu sytuacji na drodze.

Dzięki platformie Snapdragon® w pełni cyfrowy kokpit Pure Panel oferuje intuicyjną pomoc sztucznej inteligencji, personalizację ustawień dla różnych użytkowników, wsparcie wirtualnego asystenta, reagowanie na polecenia wydawane naturalnym językiem oraz adaptacyjny interfejs człowiek-maszyna.

Nie ma również potrzeby stosowania kabli, ponieważ we wszystkich wersjach nowej Astry, w tym Sports Tourer, do systemów multimedialnych nowej generacji można podłączyć bezprzewodowo smartfony obsługujące standardy Apple CarPlay i Android Auto. Również w tym przypadku naczelną zasadą było stworzenie przejrzystego, w pełni funkcjonalnego i zaawansowanego technicznie rozwiązania, które nie wygląda chłodno ani bezosobowo, ale tworzy poczucie bezpieczeństwa.

Opel już wkrótce rozpocznie przyjmowanie zamówień na nową Astrę Sports Tourer, udostępniając klientom możliwość skonfigurowania wymarzonego samochodu.

Źródło: Opel