Dla widzów, premiera nowego samochodu to prosta sprawa. Pytanie, kto przetransportował model na miejsce i jak ukryto go przed ciekawskimi oczami? To zadanie dla specjalistów ŠKODY od tajnej logistyki – czyli pracowników działu Modelowania Projektów i Cyfryzacji, znanego też jako zespół Wsparcia Prezentacji Projektów. Jednostka ta została założona w 2004 roku i od początku jest kierowana przez Michała Morávka, koordynatora przygotowań prezentacji.
– Nasza praca nie ma wiele wspólnego z rutyną, chociaż na pierwszy rzut oka może się tak wydawać. Istnieją w zasadzie trzy rodzaje prezentacji modeli samochodów: pierwsza musi pozostać ściśle tajna, ponieważ kierownictwo ŠKODY lub Volkswagen Group dopiero zatwierdza projekt. Nie możemy dopuścić, aby nieupoważnione osoby zobaczyły chociażby skrawek nowego auta. Drugi rodzaj, to premiery publiczne – czy to na pokazach samochodowych, czy w formie prezentacji online. Trzecim są prezentacje samochodów, które często odbywają się w nietypowych lokalizacjach, gdzie konkretna przestrzeń potęguje odbiór auta. Każda z tych prezentacji jest wyjątkowa, dlatego zespół musi zmierzyć się z różnymi wyzwaniami podczas transportu modeli – tłumaczy Michał Morávek.
Transport to nie wszystko
Na czym polega transport najnowszych modeli samochodów? Przede wszystkim wszystko musi zostać starannie przygotowane przed wyjazdem z fabryki w Mladej Boleslav: niektóre części (takie jak klamki i lustra) są pakowane osobno, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia podczas transportu. Pozostałe części są zabezpieczane taśmą i folią ochronną. Modele są następnie ładowane do transportu – zwykle w specjalnych ciężarówkach z klimatyzowaną przestrzenią ładunkową. Jeżeli miejsce prezentacji modelu znajduje się poza Europą i w związku z tym będzie on przewożony drogą lotniczą, zapewniony jest specjalny klimatyzowany kontener – wymagana jest temperatura wynosząca od 20 do 22 stopni Celsjusza. Jak podaje Morávek, na świecie są zaledwie trzy firmy spedycyjne, które są w stanie zapewnić ten rodzaj transportu.
Po bezpiecznym dotarciu na miejsce, model należy rozładować, rozpakować i zmontować. Istotne jest także dobranie odpowiedniego oświetlenia oraz sprawdzenie prawidłowych ustawień prześwitu – kwestie te mają ogromny wpływ na wrażenie, jakie samochód wywiera na publiczności. Jeśli prezentacja obejmuje jakąkolwiek jazdę modelami, wszystko musi zostać ponownie przetestowane na miejscu, nawet jeśli zostało sprawdzone w fabryce przez transportem. Na imprezach, podczas których wokół samochodów znajduje się wiele osób, zespół jest również odpowiedzialny za to, aby model nie został uszkodzony.
Nietypowe miejsca prezentacji
Prawdziwym wyzwaniem dla specjalistów od logistyki są publiczne prezentacje modeli, które często odbywają się w nietypowych lokalizacjach. W historii marki, modele były wystawiane zarówno na hali wystawowej Mánes w Pradze, jak i w dawnym budynku banku podczas festiwalu designu. W miejscach, które nie zostały zaprojektowane z myślą o samochodach, operacja ta stanowi nie lada wyzwanie. Samochód trzeba nie tylko przetransportować na miejsce, zwykle konieczne jest także opracowanie całej strategii prezentacji modelu w danym miejscu – oraz sposobu wniesienia go do obiektu. Przykładowo, w dawnym budynku banku w centrum Pragi trzeba było zburzyć część wejścia, przez które wjeżdżały samochody, a po zakończeniu wystawy przywrócić je do pierwotnego stanu.
Škoda Auto – problemy z dostawami komponentów od 13 producentów z Ukrainy
Prezentacje na pokazach specjalnych odbywają się zwykle za granicą, co wiąże się z koniecznością wykonania wielu zadań administracyjnych. Zespół Wsparcia Prezentacji Projektu zajmuje się również tą częścią operacji. Według Morávka, największym wyzwaniem na wystawach samochodowych jest czas: prace nad modelami trwają dosłownie do ostatniej chwili, co nie pozostawia wiele miejsca na opóźnienia w transporcie.
Škoda Fabia Monte Carlo MY2022 – polskie ceny od 75,1 tys. zł
– Ludzie z Zespołu Wsparcia Prezentacji Projektu pracują pod dużą presją czasu, ale mogą osiągać wspaniałe rzeczy. Weźmy na przykład prezentacje dla kierownictwa, podczas których zatwierdzany jest projekt – to jeden z najbardziej krytycznych etapów procesu projektowania, w który również jesteśmy zaangażowani. To, jak przebiegnie prezentacja, będzie miało decydujący wpływ na losy samochodu: czy zostanie zatwierdzony, czy też odrzucony przez kierownictwo – mówi Martin Bogner, Kierownik ds. Modelowania i Cyfryzacji Projektów.
Cyfrowe wyzwania
Zespół Morávka jest również odpowiedzialny za obsługę modeli podczas prezentacji, niezależnie od tego, czy chodzi o sterowanie systemem rotacji gramofonów, czy jakąkolwiek inną choreografię jazdy. Co więcej, w dzisiejszych czasach pojawiło się kolejne duże wyzwanie do pokonania: prezentacje coraz częściej odbywają się cyfrowo, dlatego niezbędna okazała się praca nad udoskonaleniem pełnych transmisji wideo.
Oprócz pokazów samochodowych, prezentacji wewnętrznych i grupowych oraz wszelkich innych wystaw publicznych, Zespół Wsparcia Projektowego angażuje się również, kiedy modele projektowe ŠKODA pojawiają się w filmach lub serialach telewizyjnych. Jeśli na ekranie zobaczysz samochód ŠKODA w akcji, to jest on najprawdopodobniej prowadzony przez jednego z członków zespołu.
Źródło: ŠKODA Auto