GDDKiA – wiosną przybędzie tablic STOP Zły kierunek

Pierwszych 10 takich tablic, w ramach pilotażu, zostało ustawionych w ubiegłoroczne wakacje. Spotkały się one z pozytywną reakcją użytkowników dróg. Kolejne tablice pojawią się w miejscach, gdzie mimo stosownego oznakowania i samego układu jezdni wymuszającego prawidłową jazdę, niektórzy kierujący pojazdami łamią przepisy i stwarzają ogromne zagrożenie w ruchu drogowym – dla innych i dla samych siebie.

Charakterystyczne duże żółte tablice z napisem STOP Zły kierunek i symbolem dłoni z umieszczonym na niej piktogramem znaku zakaz wjazdu, ustawiono już w siedmiu lokalizacjach przy autostradzie A4 na węzłach Opole Zachód, Rzeszów Północ i Przemyśl oraz przed granicą Polski z Ukrainą w Korczowej. Do tego również na łącznicy węzła Głogów Południe na drodze ekspresowej S3 oraz w dwóch punktach na węźle Świlcza na S19.

Kolejnych 111 tablic ostrzegających przed wjazdem pod prąd, pojawi się w kilkudziesięciu lokalizacjach, zarówno w obrębie węzłów jak i MOP-ów. Tablice ustawione zostaną między innymi na autostradowych węzłach Łódź Górna i Piątek na A1 oraz Stryków i Zgierz na A2. Pozostałe dotyczą węzłów na drogach ekspresowych lub MOP-ów:

S1 – Bielsko-Biała Lipnik, Żywiec Soła i Zwardoń,

S2 – Patriotów w Warszawie,

S3 – Myślibórz, Gryfino, Pyrzyce, Skwierzyna i Gorzów Wielkopolski Południe,

S5 – Czerniejewo,

S6 – Gdynia Chylonia, Gdańsk Osowa i Kowale,

S7 – Barcza, Kielce Południe, Jaworznia, Skarżysko Północ i Powierz oraz na MOP-ach Ostróda, Grabin, Olsztynek, Lutek i Pawliki,

S8 – Sieradz Południe, Jakubów, Tomaszów Mazowiecki Południe, Studzianki, Paszków, Wypędy, Mszczonów Północ, Zambrów Zachód i Kołaki,

S10 – Wałcz Północ, Wałcz Zachód i Witankowo,

S11 – Kórnik Północ, Kurnik Południe, Gądki, Koninko, rondo Strugi i Szczecinek Śródmieście,

S12 – MOP-y Markuszów, Piaski Zachód,

S17 – MOP Niwa Babicka i Sarny,

S19 – Kock Południe i Kock Północ,

S52 – Jasienica, Bielsko-Biała Wapienica, Bielsko-Biała Francuska

S74 – Kielce Zachód.

Montaż tablic powinien rozpocząć się w pierwszej połowie marca. Nie wykluczamy również zamówienia kolejnej partii tablic.

GDDKiA – wszystkie odcinki pozbawione kategorii dróg krajowych i zaliczone do dróg wojewódzkich w 2021 roku

Przypomnijmy, że tablice informacyjne nie są znakiem drogowym, a mają służyć jako wzmocnienie obowiązującej organizacji ruchu. Kwestię znaków drogowych reguluje tzw. „czerwona książka”, czyli rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

Kierowco – patrz na znaki, nie łam przepisów

Wjazdy na autostrady i drogi ekspresowe są oznakowane zgodnie z wymogami wspomnianego wcześniej rozporządzenia Ministra Infrastruktury. Układ łącznic i jezdni wymusza na kierowcach prawidłową jazdę. Niestety czasami słyszymy o przypadkach poruszania się po drogach szybkiego ruchu pod prąd. Niektórzy kierujący pojazdami ewidentnie łamią przepisy i stwarzają ogromne zagrożenie w ruchu drogowym – dla innych, jak i samych siebie. Przełożyło się to też na realne działania na sieci dróg krajowych – w ubiegłym roku ustawione zostały pilotażowo pierwsze tablice, w tym zamontowane będą kolejne.

Co robić, gdy już popełnimy błąd

Jeżeli zobaczymy tablicę STOP Zły kierunek będzie oznaczało, że jedziemy pod prąd. Jeżeli mamy jeszcze możliwość wyboru – wjedźmy w prawidłową łącznicę lub skręćmy w kierunku wyjazdu z MOP.

GDDKiA – znaki zmiennej treści – tak samo ważne jak tradycyjne

Jak zachować się, gdy pomimo tablicy lub tradycyjnego oznakowania wjedziemy pod prąd na drogę szybkiego ruchu? Należy bezzwłocznie się zatrzymać w bezpiecznym miejscu – najlepiej na pasie awaryjnym i włączyć światła awaryjne. Następnie z zachowaniem szczególnej ostrożności opuścić pojazd i jeśli to możliwe schronić się za barierą ochronną. Kolejną czynnością powinno być powiadomienie służby drogowej lub Policji, które pomogą kierowcy wydostać się z „pułapki”. Pamiętajmy, żeby pod żadnym pozorem nie próbować samodzielnie zawracać! Powoduje to dodatkowe zagrożenie dla nas samych i innych uczestników ruchu. Takie manewry mogą skończyć się tragicznie.

Źródło: GDDKiA