Renault-Nissan-Mitsubishi – wspólna strategia Alliance 2030

Grupa Renault, Nissan Motor Co., Ltd. i Mitsubishi Motors Corporation, członkowie jednego z największych na świecie sojuszy motoryzacyjnych, ogłosili dziś wspólne projekty i działania mające na celu przyspieszenie i ukształtowanie ich wspólnych perspektyw do 2030 r., koncentrujących się na łańcuchu wartości związanych z mobilnością.

Półtora roku po ogłoszeniu nowego modelu biznesowego współpracy, mającego na celu wspieranie konkurencyjności i rentowności firm członkowskich, Sojusz uzyskał oparcie na solidnych fundamentach, korzysta z efektywnej organizacji zarządzania działalnością operacyjną oraz z elastycznej, bardziej intensywnej współpracy.

Zgodnie z zasadą “Leader-Follower” określoną w maju 2020 r. wybrane technologie są opracowywane przez jeden zespół wiodący przy wsparciu kolejnych, co umożliwia każdemu członkowi sojuszu dostęp do wszystkich kluczowych technologii.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 188 KM – zelektryfikowane coupé dla indywidualistów

Sojusz określił wspólną strategię do roku 2030 w zakresie czystej energii elektrycznej oraz inteligentnej i skomunikowanej mobilności, dzieląc się inwestycjami z korzyścią dla swoich trzech firm członkowskich i ich klientów.

Wśród światowych liderów motoryzacji, Alians Renault-Nissan-Mitsubishi jest wypróbowanym, unikalnym wzorcem. Od 22 lat wykorzystujemy nasze kultury i mocne strony dla osiągania wspólnych korzyści” – powiedział Jean-Dominique Senard, Przewodniczący Sojuszu. „Sojusz obecnie przyspiesza, aby stać się liderem rewolucji mobilności i oferować większą wartość klientom, naszym pracownikom, akcjonariuszom i wszystkim zainteresowanym stronom. Trzy firmy członkowskie określiły wspólną strategię działań do roku 2030, dzieląc się inwestycjami w przyszłe projekty elektryfikacji i skomunikowania pojazdów. Są to ogromne inwestycje, których żadna z trzech firm nie mogłaby podjąć samodzielnie. Wspólnie dokonujemy zmian na rzecz globalnej, zrównoważonej przyszłości; Sojusz osiągnie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku.

Członkowie sojuszu opracowali metodologię „inteligentnego zróżnicowania”, która określa pożądany poziom współdzielenia podzespołów dla każdego pojazdu, określając kilka parametrów współudziału, takich jak platformy, zakłady produkcyjne, układy napędowe czy segmenty pojazdów. Jest to uzupełnione i wzmocnione przez bardziej rygorystyczne podejście do projektowania i różnicowania zewnętrznych atrybutów nadwozia. Przykładowo, na wspólnej platformie dla segmentu C i D zbudowanych zostanie pięć modeli trzech marek należących do Sojuszu (Nissan Qashqai i X-Trail, Mitsubishi Outlander, Renault Austral oraz zapowiadany niebawem siedmiomiejscowy SUV).

Mitsubishi Motors – seria filmów „Eko-Tropy Bartka Topy” z prestiżową nagrodą

Dzięki pogłębieniu tego procesu, firmy należące do Sojuszu zwiększą w najbliższych latach wykorzystanie wspólnych platform z 60% (obecnie) do ponad 80% w 2026 r., co będzie dotyczyło łącznie 90 modeli. Pozwoli to każdej z firm na głębsze skoncentrowanie się na potrzebach klientów, najlepszych modelach i głównych rynkach, przy jednoczesnym rozszerzeniu innowacji na cały Sojusz, a tym samym obniżeniu kosztów.

W ramach tych działań Mitsubishi Motors wzmocni swoją obecność w Europie dzięki dwóm nowym modelom, wśród których znajdzie się Nowy ASX, bazujący na bestsellerach Renault.

Renault, Nissan i Mitsubishi są pionierami na rynku pojazdów elektrycznych, co potwierdza ponad 10 miliardów euro zainwestowanych w rozwój elektryfikacji. Na głównych rynkach (Europa, Japonia, USA, Chiny) 15 zakładów Sojuszu produkuje podzespoły, silniki, akumulatory dla 10 modeli elektrycznych jeżdżących już po ulicach, które stanowią ponad 1 milion sprzedanych samochodów elektrycznych, mających wspólnie na licznikach 30 miliardów kilometrów, przejechanych w trybie bezemisyjnym.

Sojusz, korzystając z tej unikalnej wiedzy eksperckiej, przyspiesza tempo inwestycji w elektryfikację, których łączna wartość osiągnie w ciągu najbliższych pięciu lat 23 miliardy euro, przyczyniając się do powstania 35 nowych modeli pojazdów elektrycznych w perspektywie do roku 2030.

Aż 90% tych modeli będzie opartych na pięciu wspólnych platformach dla pojazdów elektrycznych, przeznaczonych na większość rynków, we wszystkich głównych regionach:

* CMF-AEV, najbardziej przystępna cenowo platforma na świecie, stanowi bazę dla nowej Dacii Spring.

* Rodzina platform KEI-EV (segment kei) przeznaczona jest dla ultrakompaktowych minpojazdów elektrycznych.

* Rodzina platform LCV-EV przeznaczona jest dla pojazdów użytkowych i stanowi bazę dla Renault Kangoo i Nissana Town Star.

* CMF-EV, globalna, elastyczna platforma dla pojazdów elektrycznych. Już za kilka tygodni platforma trafi do sprzedaży jako baza dla crossovera Nissan Ariya EV i Renault Megane E-Tech Electric. Platforma CMF-EV, dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym i potencjałowi wynikającemu z jej modułowości, stanowi podstawową platformę dla nowej generacji pojazdów elektrycznych firm członkowskich Sojuszu. Platforma została stworzona z myślą o zintegrowaniu i optymalizacji wszystkich elementów, charakterystycznych dla w pełni elektrycznego układu napędowego, zawierającego nowy, wysokowydajny silnik i ultrapłaski akumulator. Do 2030 roku więcej niż 15 modeli będzie opartych na platformie CMF-EV, a rocznie będzie produkowanych do 1,5 miliona korzystających z niej samochodów.

* CMF-BEV to najbardziej konkurencyjna na świecie, kompaktowa platforma dla pojazdów elektrycznych, która zostanie wprowadzona na rynek w 2024 roku. Zapewnia zasięg do 400 km; wyróżnia się doskonałymi parametrami aerodynamicznymi, pozwalającymi obniżyć koszty o 33% i zużycie energii o ponad 10% w porównaniu z obecnym Renault ZOE. Będzie to platforma bazowa dla 250 000 pojazdów, powstających rocznie pod markami Renault, Alpine i Nissan. Na liście tych modeli znajduje się Renault R5 oraz nowy kompaktowy pojazd elektryczny, który zastąpi Nissana Micrę. Nowy model, zaprojektowany przez Nissana i skonstruowany przez Renault, ma powstawać w Renault ElectriCity – ośrodku produkcji samochodów elektrycznych w północnej Francji.

Konkurencyjność jest kwestią kluczową, co skłoniło firmy członkowskie Sojuszu do opracowania wspólnej strategii dotyczącej akumulatorów, prowadzącej między innymi do wyboru wspólnego dostawcy akumulatorów dla Renault i Nissana na najważniejszych rynkach.

Sojusz działa ze wspólnymi partnerami na rzecz osiągnięcia rzeczywistej skali i przystępności cenowej, która umożliwi obniżenie kosztów akumulatorów o 50% w 2026 roku i 65% do 2028 roku.

Dzięki takim założeniom, do 2030 roku Sojusz będzie dysponował w kluczowych zakładach produkcyjnych na świecie zdolnością produkcyjną akumulatorów dla pojazdów elektrycznych o łącznej pojemności 220 GWh.

Poza tym, Sojusz ma wspólną wizję rozwoju technologii akumulatorów półprzewodnikowych (ASSB). Dzięki ugruntowanej specjalistycznej wiedzy i doświadczeniom pioniera w dziedzinie technologii akumulatorów Nissan będzie przewodził wdrażaniu innowacji w tej dziedzinie, co przyniesie korzyści wszystkim członkom Sojuszu.

ASSB będzie dysponował dwukrotnie większą gęstością energii niż obecne elektrolitowe akumulatory litowo-jonowe. Czas ładowania zostanie znacznie skrócony, do jednej trzeciej obecnych wartości, co umożliwi klientom odbywanie dłuższych podróży w poczuciu komfortu, zaufania do pojazdu i satysfakcji z jazdy.

Celem jest uruchomienie masowej produkcji akumulatorów ASSB do połowy 2028 r., a w dalszej perspektywie osiągnięcie parytetu kosztów zbliżonych do pojazdów spalinowych poprzez dalsze obniżenie kosztów do 65 dolarów za kWh, co przyspieszy globalne przechodzenie na pojazdy elektryczne.

Najnowocześniejszy jest również system kontroli akumulatorów w pojazdach Sojuszu. W przeciwieństwie do innych firm branży motoryzacyjnej, Sojusz zdecydował się kontrolować w pełni zarówno komponenty techniczne, jaki i oprogramowanie, korzystając z cennych danych prognostycznych, pozwalających na monitorowanie kondycji akumulatorów i udoskonalanie tej technologii.

Sojusz współpracuje z partnerami strategicznymi, aby zaoferować klientom najlepszą propozycję publicznego ładowania poza miejscem pracy i zamieszkania. Mobilize Power Solutions zapewnia klientom B2B kompleksowe usługi obejmujące projektowanie, instalację, utrzymanie i zarządzanie zoptymalizowaną infrastrukturą ładowania oraz wszystkie powiązane usługi spełniające ich potrzeby biznesowe.

Niedawno, za pośrednictwem Alliance Emobility Service Provider Plug Surfing, zawarto umowę z firmą Ionity, która umożliwi klientom dostęp po preferencyjnych cenach do sieci ultraszybkiego ładowania Ionity w Europie.

Dzięki ponad 10-letniemu doświadczeniu w produkcji pojazdów zelektryfikowanych, członkowie Sojuszu dysponują głęboką wiedzą, która pozwala im wyprzedzać konkurencję we wdrażaniu wtórnego wykorzystania akumulatorów, zwłaszcza w zastosowaniach akumulatorów drugiej generacji, recyklingu oraz osiąganiu wydajnych i zrównoważonych rozwiązań w całym cyklu życia akumulatora.

Inteligentne i skomunikowane z siecią rozwiązania w transporcie to kluczowe obszary poszerzania wspólnych innowacji w ramach Sojuszu.

Dzięki 20-letniemu doświadczeniu w dziedzinie zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) i autonomicznej jazdy, Sojusz nieustannie podnosi poziom bezpieczeństwa, komfortu i radości z jazdy, wprowadzając innowacje w dziedzinie inteligentnych pojazdów i technologii wspomagających kierowcę, czego przykładem jest wielokrotnie nagradzany system ProPILOT firmy Nissan.

Dzięki wspólnym platformom i elektronice, do 2026 roku członkowie Sojuszu spodziewają się wprowadzić na drogi ponad 10 milionów pojazdów, które będą reprezentowane przez 45 modeli Sojuszu, wyposażonych w systemy autonomicznej jazdy.

Już dziś 3 miliony pojazdów są skomunikowane z chmurą Alliance Cloud i bezustannie wymieniają dane. Do 2026 roku w ruchu pojawiać się będzie rocznie ponad 5 milionów systemów skomunikowanych z serwerami Sojuszu, pracujących w 25 milionach samochodów. Sojusz będzie również pierwszym globalnym, masowym producentem OEM, który wprowadzi ekosystem Google do swoich samochodów.

Pod kierownictwem Renault, Sojusz opracowuje wspólną, scentralizowaną architekturę elektryczną i elektroniczną, łączącą podzespoły elektroniczne i oprogramowanie, pozwalającą na osiągnięcie maksymalnych korzyści i efektywności.

Sojusz wprowadzi na rynek do roku 2025 pierwszy pojazd w pełni zintegrowany pod względem oprogramowania. Dzięki rozwiązaniom aktualizacji bezprzewodowych (Over The Air) Sojusz poprawi efektywność swoich samochodów w całym cyklu ich życia. Dla klientów będzie to stanowiło wartość dodaną, polegającą na integracji samochodu z ich cyfrowym ekosystemem, zapewnienie personalizacji obsługi, dostęp do nowych, zaawansowanych usług i obniżenie kosztów utrzymania. Pozwoli to również członkom Sojuszu na podniesienie wartości rezydualnej pojazdów. Ponadto, pojazdy zintegrowane pod względem oprogramowania będą w stanie komunikować się z włączonymi do sieci obiektami, użytkownikami i infrastrukturą, co otworzy nowe korzyści dla firm należących do Sojuszu.

Najwyższy w segmentach zasięg cyfrowych rozwiązań w pojazdach Sojuszu stanie się bramą do bezprecedensowej ilości danych, otwierając drogę do nowych obszarów branży motoryzacyjnej, z Grupą Renault, Nissan Motor Co., Ltd i Mitsubishi Motors na czele przemian.

Źródło: Mitsubishi