Categories: Testy

KIA Rio 1.0 T-GDI MHEV 6iMT 120 KM – dobre wyposażenie i większy komfort

To ważny, ale wciąż niedoceniony model w gamie południowokoreańskiego producenta. Już w założeniu miał to być budżetowy model, który nieoczekiwanie w marcu 1999 roku zadebiutował w wersji kombi. Obecnie doczekaliśmy się czwartej generacji po liftingu, która stała się atrakcyjnym autem w gamie producenta.

Jego nadwozie zaprojektowało włoskie I.DE.A Institute. Pierwsza generacja zadebiutowała w 1999 roku. W założeniu miał to być najtańszy i najmniejszy model w ofercie marki. Nieoczekiwanie w pierwszej kolejności do produkcji trafiła 5-drzwiowa wersja kombi. Dopiero po dwóch latach KIA podjęła decyzję o premierze kolejnej wersji, którą był 4-drzwiowy sedan.

W kolejnych generacjach producent zdecydował o zaprzestaniu produkcji kombi. W ofercie pozostał sedan i hatchback. Powstała też wersja rosyjsko-chińska. We wrześniu 2016 roku zadebiutowała czwarta generacja, której design stworzył zespół pod kierownictwem Petera Schreyera. W kwietniu 2020 roku czwarta generacja przeszła udany face lifting.

Kia EV6 – tytuł Samochodu Roku 2022 w konkursie magazynu What Car?

KIA Rio – porównanie generacji (wersja hatchback)

Generacja KIA Rio I Typ DC (1999-2005) KIA Rio II Typ JB (2005-2011) KIA Rio III Typ UB (2011-2017) KIA Rio IV Typ YB (2016-)
Długość 4215 l 3990 mm 4046 mm 4065 mm
Szerokość 1675 l 1695 mm 1720 mm 1725 mm
Wysokość 1440 l 1470 mm 1455 mm 1450 mm
Rozstaw osi 2410 l 2500 mm 2570 mm 2580 mm
Bagażnik 270 l 390 l 325 l
Masa własna 1019-1156 kg 1154-1266 kg 1093-1141 kg 1035-1132 kg

KIA Rio 1.0 T-GDI MHEV 6iMT 120 KM – funkcjonalne wnętrze

Projektanci tego modelu wykorzystali przestrzeń wnętrza do maksimum. Przednie fotele zapewniają wystarczający komfort, który docenimy podczas jazdy na długich dystansach. Kierowca ma przed sobą dobrze wyprofilowaną kierownicę oraz możliwość optymalnego ustawienia fotela. Przy odpowiednim ustawieniu przednich foteli, także pasażerowie zajmujący miejsca na tylnym siedzeniu mogą podróżować w miarę wygodnie. Chociaż we wnętrzu znajdziemy większość elementów wykonanych z twardych materiałów, które uważane są za standard w tej klasie samochodów, to jednak podkreślić należy ich dobrą jakość.

Deska rozdzielcza nie razi mnogością urządzeń, ale kierowca ma do dyspozycji wszystko co potrzebuje. Ma przed sobą czytelne okrągłe zegary, a w centralnej części multimedialny tablet, a którym zachowano tradycyjne pokrętła.



KIA Rio 1.0 T-GDI MHEV 6iMT 120 KM – oszczędna jednostka napędowa

Do napędu zastosowano trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 998 cm3. Jest on wspomagany przez silnik elektryczny o mocy 10 kW, który służy również jako rozrusznik i generator. Nie jest on w stanie samodzielnie napędzać auta, ale skutecznie wspomaga. Dzięki niemu znacznie przyjemniej jeździ się na niskich obrotach i oszczędza paliwo. Mild-hybrid ma 48V instalację oraz dodatkowy akumulator umieszczony w miejscu koła zapasowego. Bez problemu udaje się osiągnąć średnie zużycie paliwa poniżej 6,0 l/100 km.

KIA Rio 1.0 T-GDI MHEV 6iMT 120 KM – podsumowanie

Czwarta generacja Rio wydoroślała i stała się atrakcyjnym modelem. Producent oferuje bogate wyposażenie. Systemy bezpieczeństwa, automatyczny tempomat, możliwości multimedialne, podgrzewana kierownica pozwalają na osiągnięcie poziomu komfortu znanego z wyższych klas. Zaletą jest dynamiczna i oszczędna jednostka napędowa.

 

KIA Rio 1.0 T-GDI MHEV 6iMT 120 KM – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 998 cm3, R3 benzynowy T-GDI
Moc 120 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 2000-3500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa iMT MHEV, napęd przedni
Prędkość maksymalna 190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s
Średnie zużycie paliwa wg producenta 5,1-5,5 l/100 km
Długość 4065 mm
Szerokość 1725 mm
Wysokość 1450 mm
Rozstaw osi 2580 mm
Pojemność bagażnika 325 l
Pojemność zbiornika paliwa 45 l
Masa własna 1130 kg
Cena wersji podstawowej M 61 500 zł

 

 



Redakcja

Recent Posts

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

15 godzin ago

Toyota sprzedała w Polsce ponad 50 000 hybrydowych RAV4

Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…

15 godzin ago

Astara ogłasza gamę i ceny odświeżonego Nissan Juke w Polsce

Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…

2 dni ago

Ubezpieczenie OC i AC droższe w I kwartale 2024 roku we wszystkich województwach

Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…

2 dni ago

MG Motor – 1000 samochodów sprzedanych w Polsce

MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…

2 dni ago

Volkswagen chce zdobyć nowych klientów w Chinach

Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…

3 dni ago