– To kolejny fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, który przekazujemy w tym roku kierowcom do użytkowania. Otwarcie tego dwudziestokilometrowego odcinka drogi S61 jest istotne nie tylko z punktu widzenia Polski, ale i całej Europy Środkowo-Wschodniej. Obraliśmy sobie za cel, że zbudujemy międzynarodową trasę, która bezpośrednio połączy północ i południe Europy. Niech dzisiejszy dzień stanowi dowód na to, że wszystko jest na najlepszej drodze, aby ten cel wykonać – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Zakończenie w ciągu najbliższych dwóch lat budowy pozostałych dwóch mazurskich odcinków S61 wraz z odcinkami tej drogi realizowanymi na terenie województw podlaskiego i mazowieckiego ma ogromne znaczenie dla rozwoju północno-wschodniej części Polski. Będzie to możliwe dzięki połączeniu drogami ekspresowymi z Warszawą i resztą kraju – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
– Otwarcie odcinka drogi ekspresowej S61 to kolejne osiągnięcie, którego nie udałoby się uzyskać bez dofinansowania z Funduszy Europejskich. Jednym z głównych celów programu Instrument „Łącząc Europę” – CEF, w ramach którego finansowana jest przedmiotowa inwestycja, jest zapewnienie zrównoważonego i efektywnego transportu. Cieszę się, że dzięki funduszom unijnym właśnie się to udaje, a nasze działania dodatkowo znacznie usprawniają i podnoszą poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, którego uczestnikiem jest każdy z nas. – powiedziała Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Zgodnie z umową powstała droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Wyremontowano także wybrane drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstało m.in. 25 obiektów inżynierskich oraz węzeł Kalinowo. Nawierzchnia drogi została wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś.
Budowa drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie – łącząc się z drogę ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy krajami bałtyckimi i Europą Zachodnią.
Do czasu zakończenia budowy pozostałych dwóch odcinków S61 w województwie warmińsko-mazurskim, tj. Szczuczyn – Ełk Południe i Ełk Południe – Wysokie ruch tranzytowy z węzła Raczki będzie kierowany tak, jak dotychczas drogą krajową nr 8 w kierunku Augustowa.
Wykonawcą ponad 20-kilometrowego fragmentu trasy od miejscowości Wysokie do Raczek o wartości 484,3 mln zł byłą firma Budimex. Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Budzisko, odc. Szczuczyn – Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Wartość Dofinansowania z UE wynosi 379 583 347 euro i obejmuje sześć zadań w ramach Projektu budowy drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Budzisko.
Źródło: GDDKiA
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…
Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…