W realizacji mamy 103 zadania (PBDK, PB100 oraz dwa zadania spoza PBDK) o łącznej długości 1325,9 km. W postępowaniach przetargowych jest obecnie 13 zadań o łącznej długości 168,8 km z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) oraz trzy obwodnice o długości 21,9 km z rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100).
To nie był łatwy rok. Od lutego mierzymy się z wyjątkową sytuacją geopolityczną, która wpływa również na rynek zamówień publicznych w Polsce. Ma to miejsce w czasie, gdy rynek inwestycji drogowych jest rozgrzany, prace na budowach są zaawansowane i ogłaszane są kolejne przetargi na realizację. Głównym celem było utrzymanie płynności i stabilności rynku poprzez kontynuację rozpoczętych budów oraz umożliwienie składania odpowiednio skalkulowanych ofert. Mimo wymagających okoliczności zamykamy ten rok dopisując do licznika nowych dróg 322 km.
W 2022 roku udostępniono kierowcom 322 km dróg:
Wraz z oddaniem S5 Ornowo – Wirwajdy, oznakowano jako drogę ekspresową obwodnicę Ostródy, której kontynuacją jest ten odcinek. To łącznie ponad 12 km drogi klasy S.
Dodatkowo trzeba pamiętać, że budowa fragmentu S61 na odcinku Łomża Południe – Łomża Zachód o długości 7,2 km również się zakończyła, jednak zostanie on dopuszczony do ruchu w przyszłym roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód.
Wyżej wymieniliśmy już nowe odcinki dróg udostępnione dla kierowców. Było to 26 odcinków i prawie 322 km! Ponadto w 2022 roku ogłoszonoy przetargi dla 20 odcinków o łącznej długości ponad 226,8 km. Jest to jedenaście zadań z PBDK o łącznej długości 135,2 km, trzy obwodnice z PB100 o łącznej długości 21,9 km, pięć zadań powyżej 100 mln zł i łącznej długości 56 km oraz dobudowa II jezdni na odcinku S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka.
Obecnie wśród przetargów w toku mamy 16 zadań. Tuż przed podpisaniem umowy jest jedno zadanie S10 Toruń Zachód – Toruń Południem, gdzie zakończyła się już standardowa kontrola uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (UZP). Z kolei w trakcie kontroli UZP jest obecnie postępowanie na S74 Kielce Zachód – Kielce (DK73). Jeszcze przed składaniem ofert jest sześć postępowań przetargowych ogłoszonych po 15 grudnia br. Są to dwa odcinki S16 Olsztyn Wschód – Barczewo i Barczewo – Biskupiec, S19 Lutcza-Domaradz oraz trzy odcinki S17 Piaski – Łopiennik, Krasnystaw Północ – Izbica, Izbica – Zamość Sitaniec. Pozostałe postępowania są już po otwarciu ofert i trwa ich ocena.
Od 1 stycznia 2022 r. podpisano 24 umowy na drogi o łącznej długości 333,4 km i wartości ok. 12,8 mld zł. Z tego 22 umowy to zadania z PBDK o łącznej długości 313,7 km i wartości ponad 12,4 mld zł, jedna obwodnica z PB100 o długości 5,9 km i wartości blisko 76 mln zł oraz dobudowa II jezdni na S19 Sokołów Małopolski – Jasionka o długości 13,8 km i wartości 273 mln zł.
W 2022 roku uzyskano decyzje ZRID dla 40 zadań. 27 odcinków dotyczy dużych zadań z PBDK, osiem dotyczy obwodnic z PB 100 oraz pięć odcinków zadań pow. 100 mln zł.
Wydatki inwestycyjne GDDKiA na koniec listopada 2022 r. wyniosły ponad 12,5 mld zł. Jest to ok. 3 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jest to też drugi, po rekordowym 2020 r., najwyższy wynik w ostatnich pięciu latach. Prognozowane wykonanie na koniec 2022 r. wyniesie około 15 mld zł.
Jak wygląda realizacja odcinków dróg na terenie poszczególnych województw? Przeczytasz, klikając w poszczególne linki:
13 grudnia br. Rada Ministrów przyjęła Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Program zakłada ukończenie wszystkich planowanych obecnie dróg szybkiego ruchu i połączenie wszystkich polskich regionów i miast wojewódzkich siecią bezpiecznych i komfortowych dróg. Łącznie na realizację inwestycji ujętych w nowym Programie przeznaczona zostanie kwota ok. 294,4 mld zł. Jest to największy program drogowy w historii Polski.
W Programie ujęte zostały takie drogi jak m.in. Zachodnia Obwodnica Szczecina, droga ekspresowa S11 z Pomorza Środkowego na Górny Śląsk, droga S10 od Szczecina do Warszawy i Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej.
24 maja br. Rada Ministrów podjęła decyzję o zwiększeniu limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Decyzja obejmuje też podniesienie do 10 proc. limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym poziomie.
Obecnie w umowach GDDKiA stosowany jest 10-procentowy limit waloryzacyjny. Obejmuje on umowy zawierane na wszystkich etapach prac nad inwestycją drogową, tj. od opracowania dokumentacji przygotowawczej, poprzez projekt, aż po roboty budowlane i nadzór nad realizacją kontraktu.
Od lipca 2022 r. podpisano aneksy waloryzacyjne łącznie dla 114 inwestycji realizowanych przez 26 wykonawców. Podpisywane aneksy dotyczą inwestycji realizowanych w ramach rządowych programów PBDK oraz PB100. Aneksy obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego br., czyli po agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym skutków ekonomicznych.
Rozpoczęto również proces polegający na podwyższeniu limitu waloryzacyjnego bądź wprowadzeniu klauzuli waloryzacyjnej do już zawartych umów na bieżące utrzymanie dróg oraz na mniejsze zadania inwestycyjne (poza PBDK oraz PB100). Do tej pory do GDDKiA wpłynęło 325 wniosków o waloryzację wynagrodzenia. Podpisano już 89 aneksów waloryzacyjnych. Rozpatrujemy kolejne wnioski.
W związku z podpisaniem w 2022 roku kolejnych umów o dofinansowanie, GDDKiA stała się beneficjentem łącznie 80 projektów z dofinansowaniem unijnym dla inwestycji drogowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączna wartość tych inwestycji wynosi ponad 86,7 mld zł, w tym koszty kwalifikowalne to około 48,3 mld zł (wkład UE to około 41,1 mld zł). W ramach ww. umów zakontraktowaliśmy już ponad 94,5 proc. przyznanych nam środków unijnych.
W celu wykorzystania potencjału polskich uczelni technicznych, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił II edycję Konkursu pod nazwą „Innowacje w drogownictwie”. We wszystkich trzech kategoriach (pierwsza: materiały i technologie drogowe; druga: inżynieria ruchu, inteligentne systemy zarządzania ruchem, rozwiązania BRD oraz trzecia: optymalne konstrukcje inżynierskie) zgłoszone zostały w sumie 22 prace.
Na początku listopada informowaliśmy, że rozpoczyna się transport jakiego jeszcze na polskich drogach nie było. Tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica w woj. podkarpackim drążony będzie przez specjalną maszynę TBM (ang. Tunnel Boring Machine) o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m! Transport tego olbrzymiego „kreta” to wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym przygotowywane przez wiele miesięcy przez wyspecjalizowane firmy. Przejazd największych elementów podzielony został na dwa konwoje. Pierwszy miał miejsce w listopadzie, drugi w grudniu. Zarówno transport jak i sama maszyna są imponujące, dlatego postanowiliśmy ogłosić konkurs na jej nazwę. Zwyciężyła – Karpatka.
1 kwietnia 2022 r. obchodziliśmy okrągły jubileusz – 20 lat działalności GDDKiA! Przez nieco ponad dwie dekady pracy wydłużono sieć dróg szybkiego ruchu o 4368 km, a do końca 2025 r. zaplanowano poprawić ten wynik o 1081 km nowych autostrad i dróg ekspresowych.
Źródło: GDDKiA
California to kultowy kamper. Wyprodukowano już ponad 280 000 egzemplarzy tego bestsellerowego modelu. Teraz Volkswagen…
Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…
Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…
„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…
Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…
W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…