Muzeum Porsche – elektryczność od samego początku była częścią historii

W dziale dziedzictwa Porsche Heritage oraz Porsche Museum panuje przekonanie, że żadne dwie wizyty w muzeum marki w Stuttgarcie-Zuffenhausen nie powinny być takie same – dlatego ekspozycja jest regularnie aktualizowana i coraz bardziej interaktywna. W ostatnich miesiącach muzealny zespół intensywnie pracował nad prologiem, który stanowi wprowadzenie do wystawy.

W chwili, gdy goście dotrą na szczyt słynnych, długich schodów ruchomych, z widokiem na bibliotekę firmowego archiwum, wyruszą w ekscytującą podróż w czasie. „Cieszymy się, że po ponad roku badań, planowania i realizacji możemy zaprezentować nasz nowy, zmodernizowany prolog. Zainstalowaliśmy wiele nowych interaktywnych punktów interakcji. Na naszych gości czeka też ponad 20 stacji, trzy funkcjonalne modele oraz liczne niewidziane wcześniej eksponaty” – powiedział Achim Stejskal, dyrektor Porsche Heritage oraz Porsche Museum. „Nowy prolog przedstawia więcej osobistości kryjących się za naszą historią, co czyni ją znacznie bardziej »ludzką«. Widzimy tu nie tylko Ferdinanda i Ferry’ego Porsche, ale również ich zespół” – zdradził Stejskal.

Gdy goście wchodzą na wystawę z najwyższego stopnia schodów ruchomych, wita ich najstarszy zachowany pojazd, nad którym pracował Ferdinand Porsche – ustawiony na podium Egger-Lohner C.2 z 1898 r. Symbolizuje on centralny motyw „Przyszłego dziedzictwa”. Elektryczność od samego początku była bowiem częścią historii Porsche. Fascynowała Ferdinanda Porsche, skłaniając go do odkrywania elektromobilności. Odkąd pojazd ten – zaopatrzony w przednią oś skrętną i zamontowany z tyłu silnik elektryczny w ośmiościennej obudowie – po raz pierwszy przejechał ulicami Wiednia, minęły już 123 lata. Tak wygląda sam początek historii Porsche, łączący przeszłość zarówno z teraźniejszością, jak i z najnowocześniejszą techniką.

 

Pierwsza część wystawy zapewnia przedsmak kolejnych stacji. Nowo zaprojektowany prolog sprawia, że wrażenia zwiedzających od samego początku są bardziej zróżnicowane. Cyfrowe i analogowe wyświetlacze jednocześnie pełnią funkcje edukacyjne oraz rozrywkowe, a przy tym oferują większą interaktywność – przybliżając epokę od Ferdinanda do Ferry’ego Porsche, od 1875 do 1949 r. Po jednej stronie nowego prologu goście mogą zobaczyć strefę poświęconą założycielowi firmy, Ferdinandowi Porsche, wraz z takimi eksponatami jak Lohner-Porsche Semper Vivus oraz wóz strażacki Austro-Daimler Motorspritze. Strefę po drugiej stronie poświęcono Ferry’emu Porsche oraz Gmünd w austriackiej Karyntii. Odwiedzający w każdym wieku mogą podziwiać tu pojazdy takie jak typ 360 Cisitalia oraz 356 „No. 1” Roadster, czyli pierwszy samochód sportowy noszący nazwę Porsche z 1948 r., a także 356/2 Gmünd Coupé.

Klasyk tygodnia – Porsche 356A Super 1600 Cabriolet z 1958 roku

Pierwsza gablota skupia się na życiu i karierze Ferdinanda Porsche. Po zgłębieniu konstrukcji silnika pojazdu elektrycznego inżynier przystąpił do projektowania silników montowanych w piastach kół, a następnie – pierwszego na świecie funkcjonalnego pojazdu w pełni hybrydowego. „Jednym z kamieni milowych w historii firmy jest hybrydyzacja – oraz fakt, że Ferdinand Porsche zaczynał od silników elektrycznych, a nie spalinowych. Silnik montowany w piaście koła to ekscytujący eksponat. Był innowacyjny, ponieważ można było nim sterować” — wyjaśniła kustosz Iris Haker. Lohner-Porsche wywołał spore poruszenie na wystawie światowej, która odbyła się w Paryżu w 1900 r. W tym samym roku Ferdinand Porsche osiągnął nowy poziom technicznego zaawansowania, prezentując Semper Vivus – pierwszy na świecie pojazd w pełni hybrydowy. W celu stworzenia jednostki ładującej do zasilania akumulatorów, a tym samym silników w piastach kół, zastosowano w nim dwa generatory połączone z silnikami benzynowymi.

Porsche – powrót historycznych odcieni lakieru dla wszystkich modeli

Prolog przedstawia również najciekawsze elementy z historii poprzedzającej markę Porsche. Odpowiada też na pytania takie jak: dlaczego siedziba firmy znajduje się w Stuttgarcie? Skąd bierze się związek pomiędzy pojazdami seryjnymi a sportem motorowym? Co łączy rodziny Porsche i Piëch? Którego doktora honoris causa Porsche nadal ma w swojej nazwie?” – powiedział Frank Jung, szef firmowego archiwum Porsche. Jednym z jego ulubionych eksponatów jest cyfrowy album rodzinny zawierający osobiste zdjęcia młodego Ferry’ego Porsche. Przedstawiają one na przykład jego pierwsze kroki za kierownicą, z 1912 r. – w małym, samodzielnie zbudowanym samochodziku. Zainteresowani mogą przeglądać album za pomocą ekranu dotykowego. „Kolejną kluczową częścią historii firmy jest założenie biura inżynieryjnego w 1931 r. Żeby ją przedstawić, wykorzystaliśmy stół warsztatowy” – kontynuował Jung, opowiadając o założeniu firmy i obecnej marki Porsche. W krótkim filmie o nowym prologu przybliża on różne stacje i projekty, niektóre z nich realizowane równolegle. „Widzimy tu nie tylko Ferdinanda i Ferry’ego Porsche, ale również ich zespół” – dodał Jung.

Od 1931 r. Ferdinand Porsche korzystał ze swojej sieci kontaktów, aby inspirować byłych kolegów, takich jak Adolf Rosenberger, do wspólnej pracy nad jego pomysłami oraz partnerstwa w biznesie. Po wojnie Ferry wykorzystał zespół ojca, żeby urzeczywistnić swoją wizję budowy samochodu sportowego. Na nowej stacji biura konstrukcyjnego zwiedzający mogą obejrzeć osiem miniwystaw, które obejmują pierwszą książkę zamówień, cyfrową i interaktywną deskę kreślarską oraz zawieszenie na drążkach skrętnych i układ napędowy Schwimmwagena. Na stole warsztatowym znajduje się wiele wczesnych opracowań, oryginalnych eksponatów oraz funkcjonalnych modeli. Przybliżono tam również rozwój Volkswagena (Garbusa) – pierwotnie Porsche Typ 60. Zmodernizowana sekcja techniczna zawiera wizualizację czterosuwowego silnika typu bokser. „Przekrój silnika niewątpliwie jest jedną z naszych interaktywnych atrakcji” – powiedział Haker.

Zespół Porsche Museum kładzie nacisk na lepsze zrozumienie okresu poprzedzającego 1948 rok – mimo że właśnie wtedy narodziła się marka Porsche, historia firmy rozpoczęła się znacznie wcześniej. Nowy prolog dogłębnie analizuje także narodowy socjalizm i okres II wojny światowej. Aby zilustrować złożoną sieć polityczną, w której działała firma, muzeum wykorzystuje rozbudowany diagram. Oprócz szczegółowej sekcji poświęconej pochodzeniu Volkswagena (Garbusa) i zbudowanych na nim pojazdów wojskowych zwiedzający mogą zapoznać się z historią projektowania czołgów – aż do Kampfpanzera Mausa, opracowanego przez Porsche w ramach projektu numer 205. Firma szczególną wagę przywiązuje do stacji poświęconej robotnikom przymusowym, których wykorzystywano w Stuttgarcie w latach 40. XX wieku. Wśród dokumentów z tamtego okresu znajduje się karta pracy i firmowa legitymacja Francuza Jeana Casta. W ten sposób Porsche Museum opowiada historię tych francuskich pracowników.

Motywem przewodnim czwartej i ostatniej stacji są „nowy początek” w Gmünd oraz powrót do Stuttgartu – okres, gdy Ferry Porsche przejął biuro inżynieryjne i założył markę Porsche. Goście mogą zobaczyć tu zakład produkcyjny w Gmünd, a także – korzystając z osiągnięć wirtualnej rzeczywistości – „wyklepać” młotkiem blacharskim i polakierować własne Porsche 356. Dodatkową porcję rozrywki zapewnia nowa stacja poświęcona silnikowi Cisitalia. W 1947 r. w Gmünd, pod kierownictwem Ferry’ego Porsche i jego zespołu, opracowano Typ 360 Cisitalia – wyjątkowo zaawansowany technicznie 1,5-litrowy bolid Grand Prix. Na monitorze znajduje się cyfrowy model jego silnika V12 (kąt rozwidlenia cylindrów wynosił 180 stopni), który przybliża detale konstrukcji oraz szczególnych cech projektu wyścigowego pojazdu. Na cyfrowym stanowisku testowym odwiedzający mogą postawić stopę na pedale gazu i „wirtualnie” doświadczyć pracy wyjątkowej jednostki w praktyce. „Udało nam się wzbogacić wystawę i podzielić ją na przejrzyste sekcje, tak aby nasi goście mogli odkryć coś nowego – nawet jeśli jest to ich piąta wizyta” – podsumował Haker. Wiele dodatkowych informacji czeka również w przewodniku multimedialnym, dostępnym w różnych językach.

Porsche Museum jest otwarte od wtorku do niedzieli w godzinach od 9 do 18. Aktualne wymogi dotyczące kwestii zdrowotnych i wstępu można znaleźć na stronie internetowej www.porsche.com/Museum.

Źródło: Porsche