Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid 122 KM e-CVT – najpopularniejsza hybryda coraz doskonalsza i wciąż na topie

Premiera pierwszej generacji Priusa przyjęta została z pewną rezerwą. Pierwsze egzemplarze trafiły do sprzedaży 10 grudnia 1997 roku. Od tego momentu na całym świecie sprzedano ponad 4 mln egz. kolejnych generacji i różnych wersji japońskiej hybrydy. Auto to stało się prawdziwym hitem na całym świecie, a o jego jakości świadczy wymownie fakt, że wciąż na ulicach można spotkać egzemplarze pierwszej generacji.

Do Europy Toyota Prius trafiła dopiero w 2000 roku. W 2008 roku japoński producent świętował sprzedaż 1 mln egzemplarza.W 2004 roku coraz popularniejsza na świecie hybryda uzyskała tytuł North American Car of the Year, a rok później europejski tytuł Car of the Year 2005.

Toyota Prius – porównanie generacji

 GeneracjaToyota Prius I XW10/11Toyota Prius II XW20Toyota Prius III XW30Toyota Prius IV XW50
Lata produkcji1997-2001/2001-20032003-20092009-2015od 2015
Długość4275/4308 mm4450 mm4460/4481 mm4540 mm
Szerokość1695 mm1725 mm1745 mm1760 mm
Wysokość1491/1463 mm1490 mm1480/1491 mm1470 mm
Rozstaw osi2550 mm2700 mm2700 mm2700 mm
Masa własna1254 kg1317 kg1379-1520 kg1375-1400 kg
Bagażnikb.d.408/1210 l445/1545 l PHEV 403/1503l502 l

Pierwsza generacja XW10 powstała na bazie modelu Echo i napędzana była hybrydą, którą tworzył czterocylindrowy silnik spalinowy o pojemności skokowej 1.5 l i mocy 58 KM oraz silnik elektryczny o mocy 40 kW (40 KM). Wersja XW11 sprzedawana w USA ze względu na specyfikę rynku, otrzymała więcej mocy – 72 KM (jednostka spalinowa) i 44 KM (silnik elektryczny).

Druga generacja XW20 nie była już sedanem, ale liftbackiem. Zmiany objęły wiele elementów, a zespół którym kierował główny konstruktor Shigeyuki Hori, zarejestrował 530 patentów. Po raz pierwszy zastosowano klimatyzator z elektryczną sprężarką oraz mniejszy i lżejszy akumulator.

Trzecia generacja XW30 zmodyfikowana została stylistycznie i otrzymała mocniejszy czterocylindrowy silnik 1.8 l o mocy 98 KM, który wraz z elektrycznym zwiększył mocy hybrydy do 134 KM. Innowacją było zastosowanie elektrycznej pompy cieczy chłodzącej. Tym samym silnik Priusa wpisał się do historii motoryzacji jako pierwszy seryjny, w którym nie zastosowano pasków klinowych. W modeli zastosowano wiele różnych systemów mających wpływ na bezpieczeństwo, a wśród nich Vehicle Proximity Notification System imitujący dźwięk silnika spalinowego podczas jazdy z małą prędkością, gdy korzystamy tylko z silnika elektrycznego.

We wrześniu 2011 r. podczas IAA we Frankfurcie nad Menem zaprezentowano Priusa Plug-in Hybrid (ZVW35) wyposażonego w akumulator litowo-jonowy o pojemności 4,4 kWh, który umożliwiał tylko przy wykorzystaniu energii elektrycznej pokonanie dystansu do 23 km.

Czwarta generacja Toyoty Prius XW50 miała premierę we wrześniu 2015 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego IAA we Frankfurcie nad Menem. Na nowej platformie TNGA zaprojektowano nadwozie w stylu wodorowej Toyoty Mirai. nie zabrakło także całego szeregu nowinek technicznych.

Toyota Mirai – 1360 km na jednym tankowaniu i wpis do Księgi Rekordów Guinnessa

Wraz z czwartą generacją pojazdu zadebiutowała nowa generacja napędu hybrydowego oraz zastosowano akumulatory o mniejszej masie, a także pakiet bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense oparty na współpracy kamery z radarem. Zmiany zostały docenione przez niezależną organizację EuroNCAP, która w teście zderzeniowym przyznała modelowi pięć gwiazdek. Natomiast w 2016 roku zadebiutowała druga generacja Priusa Plug-in Hybrid z zasięgiem do 50 km. W 2019 roku model przeszedł facelifting ze zmianą designu przedniej i tylnej części nadwozia oraz kolejnymi nowinkami technicznymi.

Toyota Prius+ 1.8 Hybrid E-CVT – hybrydowa tradycja

Obecnie Toyota rocznie sprzedaje na całym świecie ponad 400 tys. egz. różnych wersji Priusa. Model ten ma swoich wiernych użytkowników w wielu krajach.

Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid 122 KM e-CVT – napęd hybrydowy

Ten model łączy w sobie zalety zaawansowanej technologii hybrydowej z korzyściami płynącymi z większego zasięgu na silniku elektrycznym. Dzięki temu na pełnym zbiorniku paliwa (43 l) i całkowitym doładowaniu akumulatorów bez potrzeby tankowania i ładowania uzyskać zasięg nawet do 800 km.

Dzięki opracowanej przez Toyotę technologii Dual Motor Drive System, która pozwala wykorzystywać oba silniki elektryczne do napędzania samochodu. Oferowana moc w tym trybie jazdy to aż 72 KM. Auto jest w stanie przemieszczać się tylko na energii elektrycznej z prędkością do 135 km /h.

W przeciwieństwie do zwykłego Priusa, wersja Plug-in Hybrid oferuje zamiast dwóch cztery tryby jazdy idealnie dopasowane do warunków drogowych i preferencji kierowcy. Tryb hybrydowy – płynnie przełącza się pomiędzy silnikami elektrycznymi a spalinowym, oszczędzając energię na cichą jazdę po mieście. Tryb EV – używa jedynie baterii w aucie. Dwa silniki o mocy 72 KM pozwalają sprawnie poruszać się na dystansie około 50 km. Miejski tryb EV – korzysta wyłącznie z energii elektrycznej. Auto jest ciche, nie zużywa paliwa i nie emituje żadnych spalin.

Tryb ładowania akumulatora – silnik spalinowy doładowuje akumulatory, gromadząc energię, którą można później wykorzystać w jednym z trybów EV. Gdy bateria zostanie rozładowana poniżej określonego poziomu, auto samoistnie przełączy się w tryb hybrydowy. Dodatkowo można modyfikować zachowanie auta w każdym z powyższych trybów, wybierając w ustawieniach funkcję Eco, Normal lub Power.

Ładowanie ze zwykłego gniazdka elektrycznego trwa 3 godziny i 20 min. natomiast z ogólnodostępnego punktu ładowania skrócimy ten czas do ok. 2 godzin.

Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid 122 KM e-CVT – bateria słoneczna na dachu

To coś, o czym od dawna się dyskutuje i producenci sukcesywnie wprowadzają do swoich modeli. Dach z panelami fotowoltaicznymi pozwala na doładowywanie baterii podczas postoju przed biurem lub sklepem. Podczas jazdy ogniwa słoneczne na dachu zapewniają dodatkową energię układom elektrycznym w aucie, takim jak nawigacja satelitarna, regulacja świateł i szyb. Panele w Priusie pozwalają na dodatkową jazdę na dystansie przynajmniej 5 kilometrów. Należy dodać, iż taka przyjemność kosztuje dodatkowo 9 tys. zł.

Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid 122 KM e-CVT – innowacyjne światła

W tym modelu docenimy, co nam dają w czasie nocnej jazdy dobre światła. Producent zastosował światła matrycowe w technologii LED z systemem adaptacyjnych świateł drogowych (AHS). Reflektory pozwalają zobaczyć więcej i podróżować bezpieczniej w nocy dzięki optymalnemu oświetleniu drogi, które dodatkowo nie jest uciążliwe dla innych kierowców.

W zależności od otoczenia drogi system automatycznie dostosowuje strumień światła i jego natężenie, doświetlając pobocze w terenach zamieszkałych i pozwalając widzieć dalej na autostradzie. W momencie, gdy na drodze pojawią się inne pojazdy, aktywne przesłony w przednich lampach ograniczą strumień światła, aby nie rozpraszać innych uczestników ruchu. Pozostała część drogi pozostanie wciąż doskonale oświetlona. Podczas jazdy za innym autem system dostosowuje wysokość oświetlenia, zawsze zapewniając optymalną widoczność. Docenimy je także podczas pokonywania zakrętów, gdy optymalnie zostaną one doświetlone.

Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid 122 KM e-CVT – ważne bezpieczeństwo

Na pokładzie hybrydowego Priusa znalazł się cały szereg najnowszych systemów bezpieczeństwa. Tempomat adaptacyjny (ACC), który monitoruje prędkość pojazdu jadącego przed nami i pozwala
zachować ustalony dystans oraz poruszać się z zadaną prędkością. Gdy auto przed nami hamuje,
Prius Plug-in także zaczyna sam wytracać prędkość aż do całkowitego zatrzymania. Po wznowieniu jazdy przez pojazd przed nami i nasz samochód również ruszy i rozpędzi się do zadanej wcześniej prędkości, zachowując bezpieczny dystans.

Praktycznym systemem jest układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), który korzysta z czułej kamery i technologii Toyota Safety Sense, aby rozpoznawać i wyświetlać na ekranie samochodu informacje o ograniczeniach prędkości czy ostrzeżenia o warunkach pogodowych. Dodatkowo informuje
kierowcę wizualnymi i dźwiękowymi ostrzeżeniami o przekroczeniu dopuszczalnej prędkości.

Pomocny może być także układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (PD), który wykorzystuje kamerę i radar do wykrywania pieszych oraz pojazdów
przed autem. W przypadku wykrycia ryzyka kolizji kierowca jest ostrzegany dźwiękowo i wizualnie, włączony zostaje również system wspomagający siłę hamowania. Jeśli kierowca nie podejmie żadnego działania, auto zacznie hamować, aby uniknąć lub zminimalizować skutki zderzenia.

Podczas jazdy autostradą docenimy układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (SC), który za pomocą kamery określa położenie linii na jezdni i w przypadku przekroczenia ich bez użycia kierunkowskazu emituje ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne na ekranie, a także zwiększa wspomaganie kierownicy, gdy sytuacja tego wymaga.

Ważny jest też system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS), który natychmiast reaguje, gdy auto zaczyna poruszać się niestabilnie po drodze, może to oznaczać utratę koncentracji przez kierowcę. System ostrzega o tym głośnym sygnałem dźwiękowym oraz wizualnym na wyświetlaczu, sugerując przerwanie jazdy.

Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid 122 KM e-CVT – podsumowanie

Z całą pewnością najnowsza generacja tej japońskiej hybrydy plug-in jest godna polecenia. Oszczędny w eksploatacji system hybrydowy pozwala na pokonanie stosunkowo długiego dystansu bez potrzeby tankowania paliwa i ładowania akumulatorów. na wysoka ocenę zasługuje nowoczesny design nadwozia i wnętrza. Nie mamy też zastrzeżenia do miejsca pracy kierowcy oraz pakietu najnowszych systemów bezpieczeństwa. Prius nie bez powodu zasługuje na miano hybrydowego lidera.

Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid 122 KM e-CVT – podstawowe dane techniczne

Silnikbenzynowy VVT-i DOHC + elektryczny
Pojemność skokowa i rodzaj silnika1798 cm3, R4/16
Moc (silnik spalinowy)98 KM przy 5200 obr./min
Maksymalny moment obrotowy142 Nm przy 3600 obr./min
Moc (silnik elektryczny)72 KM
Maksymalny moment obrotowy (el.)163 Nm
Przekładnia e-CVT bezstopniowa automatyczna
Prędkość maksymalna162 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,1 s
Zużycie paliwa (tryb hybrydowy)– wg.producenta4,5 – 5,0 l/100 km
Zużycie paliwa (tryb elektryczny)0,1 – 0,4 l/100 km
Masa własna1530 – 1550 kg
Długość4645 mm
Szerokość1760 mm
Wysokość1470 mm
Rozstaw osi2700 mm
Pojemność bagażnika (min./złożone siedzenia)360 l
Pojemność zbiornika paliwa43 l
Cenaod 141 900 zł