Mercedes-Benz Actros ma już 25 lat

Efektywność paliwowa, dyspozycyjność pojazdu, komfort oraz bezpieczeństwo kierowcy i wszystkich innych uczestników ruchu drogowego to kluczowe kryteria, jakimi kierują się przedsiębiorcy transportowi przy wyborze optymalnego pojazdu dla swojej floty. Przed 25 laty Mercedes-Benz wprowadził Actrosa na rynek specjalnie z myślą o transporcie dalekobieżnym i ciężkim transporcie dystrybucyjnym.

Jego pierwsza generacja, wprowadzona w 1996 r., czyli w setną rocznicę wynalezienia przez Gottlieba Daimlera samochodu ciężarowego w 1896 r., zapoczątkowała historię typoszeregu, który do dnia dzisiejszego pozostaje liderem w swoim segmencie. „Już od ćwierćwiecza Actros jest flagowym pojazdem w naszej palecie produktów”, mówi Andreas von Wallfeld, szef marketingu, sprzedaży i usług Mercedes-Benz Trucks. „Ponad 1,4 miliona sprzedanych na całym świecie pojazdów z tego typoszeregu klasy premium wyraźnie świadczy o wysokim zadowoleniu klientów”, dodaje Wallfeld. Kolejnym dowodem na niezwykły sukces modelu jest fakt wyróżnienia każdej generacji Actrosa tytułem „International Truck of the Year”, przyznawanym przez dziennikarzy z całej Europy, specjalizujących w tematyce pojazdów użytkowych. Zgodnie z regulaminem jury tytuł ten przyznawany jest corocznie ciężarówce, która wniosła największy wkład w innowacyjność transportu drogowego pod względem ekonomiczności, emisji zanieczyszczeń, bezpieczeństwa, właściwości jezdnych i komfortu.

Wyznacza nowe wzorce

Od 1996 r. celem każdej kolejnej generacji Actrosa jest odegranie pionierskiej roli, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa, optymalizacji zużycia paliwa, łączności sieciowej i komfortu. Podczas gdy Actros 1 zachwycał m.in. elektronicznym układem hamulcowym EBS, w pełni zautomatyzowanym systemem przełączania biegów, magistralą CAN oraz kabiną Megaspace z płaską podłogą, to do głównych atrakcji Actrosa 2 zaliczały się system automatycznego utrzymywania odległości, asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist, asystent utrzymania pasa ruchu, skrzynia biegów Powershift oraz nowy system półek i schowków. Actros 3 wyróżniał się takimi rozwiązaniami, jak czujniki oświetlenia i deszczu, a także udoskonalonym asystentem hamowania awaryjnego Active Brake Assist i zmodernizowaną skrzynią biegów Powershift. Natomiast całkowicie nowe standardy wyznaczał Actros 4 z silnikami nowej generacji, spełniającymi normę emisji spalin Euro VI, tempomatem GPS Predictive Powertrain Control, ponownie zmodernizowaną skrzynią biegów Powershift, unowocześnionym systemem Active Brake Assist 4 z funkcją wykrywania pieszych oraz asystentem martwego pola.

Nowy Actros – cztery światowe premiery

Wreszcie dostępny od 2018 roku Actros 5 oferuje światowe premiery aż czterech rozwiązań technicznych. Do produkcji seryjnej wszedł tutaj Active Drive Assist (ADA) – pierwszy na świecie system asystujący umożliwiający jazdę częściowo zautomatyzowaną (poziom 2). W określonych warunkach ADA aktywnie wspiera kierowcę we wzdłużnymi i poprzecznym prowadzeniu ciężarówki oraz potrafi w sposób zautomatyzowany utrzymywać odstęp, przyspieszać i skręcać, o ile spełnione są niezbędne warunki systemowe, np. wystarczający promień zakrętu czy wyraźnie widoczne poziome oznaczenia pasa ruchu.

Jeszcze większą ochronę osób pieszych zapewnia Active Brake Assist 5, który teraz potrafi także zareagować zautomatyzowanym pełnym hamowaniem w obliczu niebezpieczeństwa kolizji z poruszającym się pieszym. Ponadto po raz pierwszy w samochodzie ciężarowym zrezygnowano z lusterek zewnętrznych. Zamiast nich nowy Actros jest standardowo wyposażony w system MirrorCam. Czwarta światowa premiera dotyczy wreszcie miejsca pracy kierowcy, wyposażonego w nowym Actrosie w Multimedia Cockpit, czyli kokpit multimedialny składający się z dwóch dużych kolorowych wyświetlaczy – umieszczonego za kierownicą kolorowego wyświetlacza głównego i wyświetlacza dodatkowego z ekranem dotykowym.

Nowy Mercedes-Benz Citan za 100,6 tys. zł (polskie ceny)

Poza tym od czerwca 2021 r. najnowsza generacja Actrosa oferuje w opcji wyposażenia system Active Drive Assist drugiej generacji (ADA 2). Jedna z jego funkcji, Emergency Stop Assist, potrafi zainicjować zatrzymanie awaryjne, jeżeli pomimo wizualnych i dźwiękowych ostrzeżeń kierowca zaprzestał kontrolowania kierownicy. Również od czerwca 2021 r. dostępna jest opcja wyposażenia w postaci systemu Active Sideguard Assist. Ten udoskonalony asystent martwego pola już nie tylko ostrzega kierowcę przed znajdującymi się i poruszającymi po stronie pasażera rowerzystami lub pieszymi, ale także (do prędkości skrętu 20 km/h) uruchamia zautomatyzowane hamowanie aż do zatrzymania pojazdu, jeśli kierowca sam nie zareaguje w odpowiednim czasie.

Mercedes-Benz – 5 listopada 1921 r. otoczona pierścieniem gwiazda staje się znakiem firmowym znanym na całym świecie

Sztandarowym modelem Actrosa najnowszej generacji jest oferowany od tego roku Actros L, który odznacza się m.in. lepszą izolacją akustyczną kabiny, komfortową przestronnością, jeszcze lepszą optymalizacją pozycji siedzącej oraz dostępnymi opcjonalnie nowo zaprojektowanymi reflektorami LED.

Modele specjalne o zaskakujących walorach

Z myślą o kierowcach zawodowych lubiących innowacje oraz przedsiębiorcach osobiście zasiadających za kierownicą, dla których ciężarówka jest domem, i którzy cenią sobie indywidualny styl oraz wysoki komfort, Mercedes-Benz Trucks oprócz modeli seryjnych regularnie włącza do swojej oferty także limitowane modele specjalne Actrosa – np. modele Black Liner i White Liner, Edition 1, czy oferowany w zeszłym roku model Edition 2. Swój niepowtarzalny charakter i wysoką rozpoznawalność pojazdy te zawdzięczają dodatkowym elementom wyposażenia wnętrza i nadwozia oraz specjalnym elementom stylizacyjnym.

eActros: Charged & Ready

W 2021 r., wraz z eActrosem, nastała nowa era w Mercedes-Benz Trucks. Ten pierwszy produkowany seryjnie elektryczny samochód ciężarowy z gwiazdą na masce, zaprezentowany światowej publiczności pod koniec czerwca tego roku, został zaprojektowany specjalnie do eksploatacji w ciężkim transporcie dystrybucyjnym. Jego technicznym sercem jest jednostka napędowa z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba silniki zapewniają imponujący komfort oraz wysoką dynamikę jazdy, a cichy i lokalnie bezemisyjny napęd elektryczny umożliwia jednocześnie realizację dostaw w godzinach nocnych oraz pozwala na wjazd do centrów miast, w których obowiązuje zakaz ruchu pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. eActros jest wyraźnym potwierdzeniem zaangażowania Mercedes-Benz Trucks w rozwój drogowego transportu towarowego o neutralnym bilansie emisji CO2.

Źródło: Mercedes-Benz