Audi – z łatwością stworzysz model swoich marzeń

Który model? Z silnikiem spalinowym czy z napędem elektrycznym? A co z wyglądem zewnętrznym – lakierem, kołami? Czy życzysz sobie wyposażenie S line? Czy masz specjalne preferencje dotyczące wnętrza? A co z opcjami rozrywki i systemami wspomagania kierowcy?

Tego typu konsultacje odbywają się nie tylko w salonach sprzedaży Audi, ale również miliony razy na stronach internetowych marki z czterema pierścieniami w logo. Jak mówi Michael Kranz, dyrektor Digital Business & Experience: „Nasze platformy cyfrowe oferują klientom spersonalizowane wizualizacje klasy premium.” W samym tylko internetowym konfiguratorze samochodów audi.de zarejestrowano w 2020 r. ponad dwa miliony działań, a liczba ta rośnie co roku. Spójrzmy na konfigurator Audi od kuchni.

Ponad 20 lat temu pierwszy konfigurator samochodów marki Audi został wysłany potencjalnym klientom na płycie CD. „Dzisiaj zawsze używamy najnowszych technologii internetowych, tym samym wykorzystując multimedia, aby pomóc naszej sieci sprzedaży detalicznej wzbudzić zafascynowanie potencjalnych kupujących możliwością uzyskania indywidualnie skonfigurowanego pojazdu” – wyjaśnia Geord Georgakas, menedżer produktu odpowiedzialny za międzynarodowe strony internetowe Audi. „Większość naszych klientów przed zakupem modelu Audi korzysta z konfiguratora internetowego.”

Konfigurator jest obecnie również wykorzystywany przez około 1000 salonów dealerskich Audi na 27 rynkach. Wymagania klientów są równie wysokie, niezależnie od tego, czy są wyrażane w świecie realnym czy cyfrowym. Wizualizacje 3D, wysokiej jakości zdjęcia pojazdu oraz szczegółowe informacje, od dawna stanowią część standardowego repertuaru producentów klasy premium. „Potencjalni klienci muszą mieć możliwość uzyskania dostępu do wszystkiego tak szybko i w sposób tak dogodny, jak to tylko możliwe, bez konieczności przełączania się między różnymi formatami mediów” – powiedział Georgakas, który zajmuje się promowaniem rozwoju konfiguratora na rynkach.

Wygodna podróż w cyfrowym świecie Audi

Konfigurator samochodów Audi działa na platformie Amazon Web Services. Technologia ta wykonuje test przepustowości łącza, aby upewnić się, że użytkownicy mają możliwość odpowiedniego transferu danych, aby skorzystać z projekcji 3D na stronie internetowej. W innych wypadkach system przełącza się na wersję 2D. W tle, w czasie rzeczywistym, przeprowadzana jest złożona kontrola wykonalności, by ustalić, czy wybrane przez użytkownika kombinacje opcji są rzeczywiście dostępne i mogą zostać dostarczone. Proces ten bazuje na codziennie aktualizowanych danych produkcyjnych z fabryk Audi. Liczba możliwych konfiguracji i wersji jest niemalże nieograniczona. Pojedyncze sprawdzenie zajmuje średnio kilka dziesiątych sekundy. „Jeżeli klienci musz długo czekać na reakcję strony, stają się niecierpliwi i tracą zainteresowanie” – zauważa Georgakas. Dlatego Audi stale optymalizuje doświadczenia użytkowników, wykorzystując najnowsze rozwiązania i technologie internetowe. Ponadto firma stale wprowadza do systemu dane rynkowe, na przykład informacje o tym, które kombinacje są w danym momencie popularne, lub na które dodatki opcjonalne istnieje szczególnie wysoki popyt. Oznacza to, że użytkownicy online otrzymują wyniki dużo szybciej, lub że już wkrótce będą otrzymywać wstępnie skonfigurowane propozycje przez aplikację myAudi.

W każdym momencie procesu konfiguracji, użytkownik może zapisać wybraną przez siebie konfigurację online za pomocą kodu, pobrać ją w formie broszury, przełączyć się od razu na osobiste konsultacje z pracownikiem Audi online lub zaplanować jazdę próbną. Od początku roku etap zbierania informacji uzupełnia funkcja dopasowywania: w oparciu o wybraną konfigurację użytkownika algorytm identyfikuje w sieci handlowej Audi w Niemczech nowe i używane samochody, które w największym stopniu odpowiadają tej konfiguracji i są dostępne w danym momencie lub mogą być szybko dostarczone. „Nieustannie pracujemy nad zaprojektowaniem łatwej i wygodnej podróży klienta w naszym cyfrowym świecie” – wyjaśnia Kranz. „Szczególną rolę w tym kontekście odgrywa e-commerce, który zamierzamy sukcesywnie rozbudowywać we współpracy z naszymi dealerami”

Niezrównane wrażenia wizualne

Recenzenci z niezależnych instytutów badania rynku potwierdzają, że konfigurator Audi nie ma sobie równych, jeśli chodzi o wrażenia wizualne. Wszystkie elementy konfiguracji wybierane przez użytkowników są prezentowane w czasie rzeczywistym za pomocą obrazowania fotorealistycznego na dowolnym ekranie. Pojazd jest wyświetlany w technologii HD lub 4K, co pozwala użytkownikom obejrzeć każdy detal, nawet przeszycia na skórzanych fotelach. Można się przemieszczać po samochodzie, wybierać kolory i opcje domyślne, a także jednym kliknięciem otworzyć wszystkie drzwi, panoramiczny dach lub bagażnik. Wirtualny model można również oglądać przy różnym oświetleniu i w różnych lokalizacjach, na przykład przed Bramą Brandenburską w Berlinie czy Allianz Areną w Monachium. Użytkownicy mogą nawet włączać i wyłączać reflektory matrix LED. Wszystko to jest możliwe dzięki połączeniu różnych innowacyjnych technologii. Sercem systemu jest własna platforma wizualizacyjna Audi, Automotive Visualization Platform – w skrócie AVP. Narzędzie to generuje obrazy i animacje przy konfiguracji każdego modelu.

Silnik gier komputerowych ożywia konfigurator

W tle, platforma AVP wykorzystuje kod źródłowy oprogramowania Unreal Engine opracowanego przez dobrze znaną amerykańską firmę programistyczną. Ten silnik został opracowany do obsługi gier komputerowych i na konsolach. To, co od dekad ustanawia nowe standardy na scenie gamingowej, przybrało dojrzałą postać narzędzia codziennego użytku w Audi. Jego rdzeń stanowi moduł graficzny, który tworzy rzeczywisty obraz: najpierw wybiera trójwymiarowy model obiektu, a następnie pokrywa go warstwą powierzchni zewnętrznej. Tekstury mogą na przykład przypominać ekologiczna skórę na fotelach lub fornir. „Bez dużego wysiłku programistycznego silnik Unreal generuje obrazy uwzględniające nawet efekty świetlne czy refleksy światła na różnych materiałach zastosowanych w pojeździe” – wyjaśnia Andreas Sicheneder, dyrektor generalny spółki Audi Business Innovation odpowiedzialnej za realizację cyfrowej podróży klienta od strony technologicznej.

Milan Design Week – Audi A6 e-tron concept

„Niezliczeni projektanci na całym świecie, do tworzenia cyfrowych światów – nawet na potrzeby hollywoodzkich filmów, korzystają z tego samego silnika gier komputerowych. Zaprogramowanie własnego narzędzia do generowania podobnych efektów byłoby zbyt kosztowne.” Silnik gier jako swój materiał źródłowy wykorzystuje oryginalne dane projektowe i w pełni wirtualnie odtwarza pojazd. W tym celu, na podstawie aktualnych list części z systemów danych produkcyjnych, program przetwarza ogromne ilości danych. Ze względu na poziom szczegółowości, niektóre z tych danych muszą być jednak dostosowywane ręcznie. Plik programu Computer Aided Design (CAD) zawiera dokładny opis każdej części wraz z konkretnymi wymiarami. „Uprościliśmy 70 proc. danych i ograniczyliśmy działania manualne do 10 proc. Duża ilość szczegółowych danych dotyczących konstrukcji po prostu nie jest potrzebna do wyświetlania różnych wersji danej części w konfiguratorze. W końcu nie chodzi o to, byśmy pokazali na przykład wnętrze kierownicy ani co jest schowane pod listwami progowymi” — wyjaśnił Sicheneder.

Cyfrowe centrum doskonałości: Audi Business Innovation

Spółka Audi Business Innovation, oprócz innych innowacyjnych rozwiązań, tworzy dla Audi wirtualne światy. Ta spółka-córka koncernu z Ingolstadt, została założona w 2013 r. i posiada trzy biura w Monachium. Ponad 230 pracowników z 18 różnych krajów opracowuje tu i wdraża na potrzeby Audi i innych marek Grupy produkty i usługi cyfrowe w dziedzinie mobilności. Liczne zespoły ekspertów z różnych dziedzin pracują nad platformą wizualizacji Automotive Visualization Platform. Jakość obrazów generowanych przez silnik gier komputerowych jest teraz tak wysoka, że nawet profesjonaliści muszą się dobrze przyjrzeć, aby dostrzec różnice między nimi, a rzeczywistymi zdjęciami. Kolejną zaletą wykorzystania technologii gamingowej jest fakt, że pozwala ona zaoszczędzić sporo czasu i znacznie obniżyć koszty. „Mamy możliwość wygenerowania wszystkich obrazów pojazdu w technologii 2D i 3D w kilka dni” – powiedział Sicheneder. Silnik tworzy 90 proc. obrazów i animacji w konfiguratorze. W przeszłości wymagało to pracochłonnych sesji fotograficznych i filmowych, które realizowano na całym świecie. Jeżeli dzisiaj zmieni się jakiś szczegół produktu, wystarczy, że zespół zaimportuje tylko najnowsze dane z programu CAD.

Sprawne wytwarzanie oprogramowania

W udoskonalanie konfiguratora Audi na całym świecie zaangażowanych jest około 100 ekspertów. „Krok po kroku przeszliśmy do rozległej automatyzacji wytwarzania oprogramowania i decentralizacji konfiguratora internetowego” – podkreśla Michael Kranz. Eksperci samodzielnie rozwijają poszczególne funkcje i udostępniają je w sieci – Ingolstadt nie musi pociągać za wszystkie sznurki. Korzyścią dla klientów są szybkie aktualizacje i stale optymalizowane środowisko użytkownika. Po raz kolejny sprawna współpraca i technologia, taka jak silnik gier komputerowych, pokazują jak Audi zmienia się z duchem czasu i konsekwentnie dostosowuje cyfryzację wszystkich punktów kontaktu z klientem do potrzeb i oczekiwań różnych grup docelowych w świecie rzeczywistym i cyfrowym.

Źródło: Audi