Nowy Jork-Paryż 1908 – pierwsze zawody dookoła świata

George Schuster bez mapy i bezdrożami objechał kulę ziemską w ciągu 169 dni. W 1908 roku był to wyścig na pograniczu ludzkiej wytrzymałości i walka o życie. Wówczas nie było sieci autostrad, bo generalnie brakowało jakichkolwiek dróg. Załogi zmagały się ze śniegiem, deszczem, bagnami, zwierzętami, bandytami i awariami swoich pojazdów.

Z tego powodu nie wierzono w realizację tego projektu, aż do momentu, gdy tacy bohaterowie jak George Schuster dotarli do mety. Zawody rozpoczęły się 12 stycznia 1908 roku na wypełnionym do ostatniego miejsca Times Square. Schuster za kierownicą samochodu Thomas Flyer dojechał do mety po 169 dniach zmagań na trasie. Pod wieżą Eifla w Paryżu zameldował się o godz. 18.00 30 lipca 1908 roku.

Jednak jedyny Amerykanin i jedyny pojazd produkcyjny mógł dojechać wcześniej, gdyby nie zatrzymał go policjant z powodu uszkodzonego reflektora. Szybko ten problem został rozwiązany zamontowaniem lampy z… roweru. Z tego powodu prowadzący w wyścigu z czasem Amerykanie zameldowali się na mecie jako trzecia załoga, ale przyznane bonusy za inne odcinki zmieniły ostateczna klasyfikację i to Schuster został zwycięzcą. Za wygrana otrzymał okazały puchar i 1000 dolarów amerykańskich.

Schuster jako jedyny kierowca osobiście prowadził samochód na całym dystansie 35 tys. km. Jako ostatni z uczestników zmarł w 1972 roku.

Mercedes-Benz – wyścigowa historia

W 1963 roku zniszczony wrak Flayera odkupił przedsiębiorca hotelowy Bill Harrah. Odbudowa pojazdu odbyła się przy fachowej konsultacji z Schusterem. Zachowano m.in. uszkodzoną ramę, która została na trasie naprawiona stalowym elementem pochodzącym z rosyjskiego parowozu.

Zrekonstruowano także czterocylindrowy silnik o mocy, który napędzał koła za pomocą pasa wymagającego stałego oliwienia. W tym celu przy przednim siedzeniu zamontowano specjalny zbiornik na olej. Do 473 litrów został również powiększony zbiornik paliwa. Obok kierowcy i współpasażera mogły tym pojazdem podróżować jeszcze dwie osoby. Podczas wyprawy z tej możliwości korzystali m.in. dziennikarze.

Źródło:  The Buffalo History Gazette,  TheGreatAutoRace.com, Wikimedia Commons