Honda HR-V – nowa generacja tylko z technologią e:HEV (można już zamawiać)

Honda ogłosiła, że nowa generacja modelu HR-V, która będzie dostępna w sprzedaży w Polsce na początku 2022 roku, będzie wyposażona w zaawansowany hybrydowy układ napędowy e:HEV. Dzięki wprowadzeniu kompaktowego SUV-a ze sprawdzonym układem napędowym, Honda zaoferuje klientom tego bardzo konkurencyjnego segmentu nowe połączenie oszczędności i osiągów. 

Układ napędowy e:HEV w Hondzie HR-V nowej generacji osiąga moc 131 KM (96 kW) oraz maksymalny moment obrotowy 253 Nm. Dzięki temu umożliwia komfortowe poruszanie się zarówno w cyklu miejskim, jak i w czasie szybkiej jazdy po autostradzie. Oszczędny system hybrydowy zapewnia emisję CO2 od 122 g/km (WLTP) i zużycie paliwa 5,4 l/100 km (WLTP) oraz przyspieszeniem 0-100 km/h w 10,6 sekundy. 

HR-V nowej generacji jest najnowszym modelem w gamie Hondy, który dołączy do rodziny e:HEV, w której znajdują się już CR-V i Jazz, dostępne wyłącznie z hybrydowym układem napędowym. HR-V nie wymaga ładowania akumulatora trakcyjnego z zewnętrznej instalacji elektrycznej. Układ e:HEV doskonale spisuje się w każdych warunkach, łącząc dynamiczną charakterystykę i oszczędność pojazdu zelektryfikowanego z funkcjonalnością i elastycznością tradycyjnych samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.  

e:HEV: niska emisja spalin, dynamiczne osiągi 

Zaawansowany, hybrydowy układ napędowy e:HEV, który oferuje kierowcom wyjątkowe wrażenia z jazdy, zdobył już szerokie uznanie w Europie. Rozwiązanie zapewnia nowemu, hybrydowemu modelowi HR-V dynamikę, oszczędność w realnych warunkach eksploatacji i wysoką kulturę jazdy. Układ składa się z dwóch kompaktowych silników elektrycznych o wysokiej mocy, współpracujących z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym DOHC i-VTEC (działającym w cyklu Atkinsona), akumulatora litowo-jonowego i innowacyjnej przekładni bezpośredniej oraz jednostki sterującej przepływem mocy.

Układ napędowy e:HEV znakomicie sprawdza się w nowym Jazzie, zapewniając najlepszy w klasie stosunek oszczędności do przyspieszenia. Podobne rozwiązanie zastosowano w HR-V dla osiągnięcia równie imponującej ekonomiki jazdy. Zmiany zastosowane w spalinowej jednostce napędowej i module IPU zaowocowały zwiększeniem momentu obrotowego w stosunku do poprzedniej generacji. Liczbę ogniw baterii zwiększono z 48 do 60, aby sprostać większym rozmiarom modelu HR-V i poprawić parametry magazynowania i poboru energii elektrycznej w stosunku do modelu Jazz, dysponującego mocą 109 KM. Pomimo większego rozmiaru pakietu akumulatora trakcyjnego, przestrzeń wewnątrz pojazdu nie zmniejszyła się, dzięki przemyślanej konstrukcji zestawu zasilającego. Dalsze zmiany w układzie napędowym obejmują redukcję przełożenia pomiędzy silnikiem elektrycznym a kołami, co ma na celu poprawę przyspieszenia i dynamiki HR-V. 

System e:HEV wyróżnia się tym, że korzysta z trzech trybów, płynnie zmieniając je dla zapewnienia optymalnego działania każdego komponentu zespołu napędowego, zarówno w mieście, jak i na autostradzie. Elektroniczny moduł sterujący w sposób płynny przełącza automatycznie pomiędzy trybami: elektrycznym, hybrydowym i silnika spalinowego, w zależności od tego, który z tych trybów zapewnia największą oszczędność w danej sytuacji na drodze. 

Podczas jazdy ze stałą, wysoką prędkością, np. na autostradzie, system korzysta z trybu silnika spalinowego, ponieważ w tych warunkach jest to najbardziej efektywne rozwiązanie. Jeśli wymagane jest większe przyspieszenie, na przykład podczas wyprzedzania, samochód przełączy się na tryb hybrydowy, aby uzyskać przyrost niezbędnej mocy. Ponadto, podczas jazdy w trybie hybrydowym nadwyżka mocy silnika benzynowego może służyć do doładowywania akumulatora, które odbywa się za pośrednictwem drugiego silnika elektrycznego, pełniącego rolę generatora, co zapewnia dodatkowe korzyści w zakresie oszczędności paliwa. 

Dodatkowy tryb jazdy «Sport», który można włączyć za pomocą przełącznika wyboru trybówpowoduje żwawszą reakcję przepustnicy, podczas gdy tryb «Econ» łagodzi reakcję przepustnicy i obniża zapotrzebowanie energetyczne klimatyzacji, kładąc nacisk na oszczędność paliwa. Oprócz trybu «Normal», w którym samochód samodzielnie zachowuje równowagę pomiędzy zasilaniem elektrycznym i spalinowym, kierowca może przełączać wszystkie tryby jazdy za pomocą przełącznika.

Honda wprowadza na rynek nowej generacji system bezpieczeństwa – Honda Sensing Elite

Aby zwiększyć wrażenia zbliżone do jazdy samochodem elektrycznym, kierowca może również wybrać na przełączniku opcję B, która oferuje różne stopnie odzyskiwania energii podczas hamowania. Stopień odzyskiwania energii i wynikającą z tego siłę efektu hamowania można znacznie zwiększyć w stosunku do zwykłego zakresu D za pomocą łopatek, umieszczonych przy kierownicy. 

Zmiany trybów pomiędzy elektrycznym, hybrydowym i silnika spalinowego odbywają się niedostrzegalnie dla użytkownikówprocesu uruchamiania silnika spalinowego do celu wytwarzania energii elektrycznej Zamiast konwencjonalnego układu przeniesienia mocy z przekładnią planetarną, która generuje wysokie straty energetyczne, zastosowana została przekładnia o stałym przełożeniu, pracująca z niższymi oporami toczenia, dzięki mniejszej liczbie ruchomych elementów. Ostatecznie przekłada się to na mniejsze zużycie energii podczas jazdy w trybie elektrycznym..

Dzięki temu, oszczędny system Hondy osiąga wyższy współczynnik całkowitego czasu jazdy na napędzie elektrycznym podczas poruszania się w mieście, niż inne pojazdy hybrydowe dostępne obecnie w sprzedaży. 

Implementacja doświadczenia zdobytego w zastosowaniu napędów hybrydowych w Formule 1

Do osiągnięcia niespotykanej efektywności energetycznej hybrydowych układów napędowych e:HEV w cywilnych modelach, Honda wykorzystała wiedzę swoich ekspertów od sportów motorowych oraz doświadczenia, zdobyte podczas zwycięskich startów w ramach programu wdrażania hybrydowych jednostek napędowych w Formule 1.  W rezultacie, nowy HR-V z napędem e:HEV charakteryzuje się wyjątkową oszczędnością i mocą dostępną w każdych warunkach drogowych. 

Historia rozwoju układów hybrydowych 

Pierwsza Honda Insight z 1999 roku umocniła pozycję Hondy jako światowego lidera rozwoju napędów hybrydowych. Model Insight był pierwszym samochodem z napędem hybrydowym oferowanym w Europie spośród wszystkich producentówHonda Insight była napędzana przez układ Integrated Motor Assist (IMA), który bazował na silniku spalinowym, a w razie potrzeby – kiedy niezbędne było przyspieszenie – wykorzystywał wspomaganie silnika elektrycznego oraz system rekuperacji energii hamowania, dla zmniejszenia zużycia paliwa. Honda kontynuuje rozwój napędów hybrydowych, a zaawansowany układ e:HEV, wykorzystujący dwa silniki elektryczne, jest obecnie stosowany w modelach Jazz, CR-V, nowym HR-V oraz nadchodzącym Civicu 11. generacji. 

Nowa Honda HR-V e:HEV będzie dostępna w Polsce na początku 2022 roku. Klienci mogą już zgłosić zainteresowanie zakupem za pośrednictwem strony internetowej.

Źródło: Honda