Toyota Proace Verso Family Medium 2.0 D-4D 150 KM – nie tylko dla rodziny

Citroën, Peugeot, Opel, a może Toyota? Dzisiejszy świat motoryzacji daje wybór: możesz mieć prawie to samo z ulubionym znaczkiem na masce. Łączenie koncernów sprawia, że różnice między pojazdami poszczególnych marek, szczególnie w przypadku aut dostawczych lub z nich się wywodzących ulegają zatarciu.

Decyzja zakupowa może się ograniczać praktycznie tylko do wyboru swojej ulubionej marki. Na szczęście „klimat” w tych samochodach jeszcze je troszkę wyróżnia.

Toyota Proace Verso w wersji Family to rozwiązanie dla dużej rodziny, ale również możliwość połączenia w jednym samochodzie dwóch funkcji. Takie auto może na co dzień być autem firmowym, ponieważ zapewnia sporo miejsca z tyłu, szczególnie jeśli wymontujemy fotele z tylnego rzędu.

Toyota Proace Verso Family Medium 2.0 D-4D 150 KM – ósemka i 600 litrów

Podczas naszego testu tylny rząd siedzeń został właśnie wymontowany i dzięki temu, można było dokładnie zobaczyć, ile przestrzeni ładunkowej zyskujemy takim manewrem. W tym przypadku Proace było średniej długości – 4959 mm. Gdy są zamontowane wszystkie 3 rzędy siedzeń, z tyłu do linii oparć mamy do dyspozycji 603 l bagażnika, po dach – 758 l, ale bez tylnego rzędu przestrzeń ta powiększa się do 2381 l, a wyjmując dwa rzędy uzyskamy aż 3968 l. W 2. i 3. rzędzie mamy do dyspozycji pojedyncze i podwójne miejsce do siedzenia. W praktyce oznacza to, że pojedynczy fotel można szybko i sprawnie wymontować, bo system jest bardzo łatwy w obsłudze i nie nastręcza problemów, jednak trzeba się liczyć z tym, że podwójny fotel jest bardzo ciężki, więc wyjmowanie go i wkładanie nie będzie należało do najprzyjemniejszych.

Pasażerowie z tyłu mogą wygodnie podróżować. Tu nie ma kompromisów. Jak to w dużym vanie jest sporo miejsca i nad głową, i na nogi, a każde z 6 miejsc 2. i 3. rzędu jest równie komfortowe. Co istotne wszystkie mają system do mocowania fotelików Isofix.

Zajmowanie miejsca z tyłu też nie nastręcza problemów, ponieważ można złożyć oparcie w drugim rzędzie, a nawet przesunąć fotel do przodu. Dodatkowo pasażerowie drugiego rzędu mają do dyspozycji dość stabilne stoliki zamontowane w oparciach foteli z przodu. Natomiast pasażerowie z ostatniego rzędu mają dla siebie dwa uchwyty na napoje umiejscowione przy oknie. Komfort podróżowania podnosi też możliwość regulacji temperatury i nawiewów indywidualnie oraz dodatkowe oświetlenie z tyłu. Przed okiem ciekawskich chronią przyciemniane szyby.

Do wnętrza prowadzą przesuwne drzwi, które bardzo lekko się otwierają i zamykają. Z tyłu mamy dużą klapę, która jest dość ciężka i zajmuje sporo miejsca, w tym przypadku warto zainwestować w otwieranie elektryczne. Jednak nie zawsze trzeba ją unosić całą, czasami można skorzystać z otwieranego okna w klapie. To bardzo wygodne rozwiązanie, praktyczne w tak dużych vanach.

Toyota Proace Verso Family Medium 2.0 D-4D 150 KM – sprawdzone patenty

Miejsce za kierownicą można zająć wygodnie, dzięki ustawieniu wysokości fotela oraz regulacji kierownicy w dwóch płaszczyznach. Pomiędzy dużymi, czytelnymi zegarami znajduje się wyświetlacz, na którym cały czas możemy obserwować parametry jazdy. Przed oczami kierowcy na ekranie przeziernym jest wyświetlana aktualna prędkość, znak ograniczenia prędkości oraz działające systemy: tempomat adaptacyjny oraz asystent pasa ruchu. Kierownica wielofunkcyjna ułatwia korzystanie z systemu inforozrywki i komputera pokładowego. Niestety tempomat i ogranicznik prędkości obsługuje się za pomocą dźwigienki pod kierownicą, co wymaga wcześniejszego przygotowania i przyzwyczajenia. Z przodu jest sporo schowków: pod szybą, przed pasażerem, olbrzymie i różnorodne w drzwiach, ale zabrakło według mnie podręcznej półeczki. Oczywiście jest mała w środkowej konsoli, gdzie można odłożyć telefon i kluczyk, ale nie wzbudza ona zaufania. Trójkąt ostrzegawczy, podnośnik i klucz do kół zostały umieszczone w szufladzie pod fotelem kierowcy, natomiast koło zapasowe jest podwieszone z tyłu pod podwoziem.

System multimedialny z 7-calowym dotykowym ekranem jest łatwy w obsłudze, a z fabrycznej nawigacji korzystamy intuicyjnie. Również sterowanie głosem poradziło sobie bez zarzutu, co niestety wciąż nie jest normą. W tej wersji telefon można było połączyć za pomocą Bluetootha, ale również złącza USB, co umożliwia korzystanie np. z Android Auto.

Toyota Proace Verso Family Medium 2.0 D-4D 150 KM – w tempie

Bezkluczykowy system otwierania i uruchamiania samochodu już na wstępnie ułatwia obsługę. Dopełnieniem byłby elektryczny hamulec. W Proace widoczność zza kierownicy jest dość dobra, jednak podczas manewrów przydałyby się większe lusterka wsteczne, tutaj sprawdza się kamera cofania z czujnikami, ale… Podczas jazdy po mieście czujniki z przodu mogą nam dokuczyć, ponieważ włączają się, gdy podjeżdżamy do samochodu poprzedzającego na światłach. Podczas jazdy po mieście – asystent martwego pola „robi robotę”, więc warto w niego zainwestować.

Proace jest dość dobrze wyciszone jak na tego typu samochód. Hałas oczywiście wzrasta wraz z prędkością, ale nie dokucza zbyt mocno. Przy 140 km/h nadal można ze sobą normalnie rozmawiać, bez konieczności podnoszenia tonu głosu. Natomiast zaskakujące jest, że przy 120 km/h samochód czasami wchodzi w wibracje i kierownica zaczyna się nieprzyjemnie zachowywać.

Zawieszenie pracuje dość komfortowo, co sprawia, że nie podskakujemy mocno na wybojach, ale też podczas jazdy autostradowej jest wystarczająco sztywne. Układ kierowniczy natomiast mógłby pracować lżej podczas manewrów i bardziej się usztywniać przy dużych prędkościach.

Dwulitrowy silnik o mocy 150 KM i momencie obrotowym 370 Nm zapewnia płynną jazdę. Samochód jest wystarczająco dynamiczny, szybko się rozpędza i sprawia, że czujemy się pewnie za kierownicą. Współpracująca z nim 6-biegowa manualna skrzynia biegów jest bardzo wygodna w obsłudze. Działa bez zastrzeżeń.

Toyota PROACE CITY zdecydowanym liderem segmentu

Po pokonaniu prawie 1000 km średnie zużycie paliwa wyszło nam na poziomie 6,9 l/100 km, przy średniej prędkości 66 km/h. Była to trasa Warszawa – Łeba, więc zarówno droga szybkiego ruchu, jak i krajowa z przejazdami przez teren zabudowany. Przy wyższej średniej – 69 km/h, zużycie paliwa też było nieco wyższe – 7,1 l/100 km.

Toyota Proace Verso Family Medium 2.0 D-4D 150 KM – podsumowanie

Proace Verso Family, jak sama nazwa wskazuje jest przeznaczone dla dużych rodzin, które cenią sobie komfort podróżowania. Jednak warto na ten samochód spojrzeć szerzej, ponieważ ma duże możliwości aranżacji wnętrza i można go dostosować do wielu zadań. Ten samochód sprawdzi się zarówno, gdy trzeba pojechać większą grupą w podróż służbową, jak i w przypadku, gdy chcemy zabrać do środka rower, psa, lub wózek dziecięcy.

Toyota Proace Verso Family Medium 2.0 D-4D 150 KM – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika1997 cm3 D-4D, R4, turbodiesel
Moc150 KM przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy370 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd6- biegowa manualna, napęd na przednie koła
Prędkość maksymalna170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,3 s
Średnie zużycie paliwa wg. producenta6,7-7,9 l/100 km
Długość4959 mm
Szerokość1920 mm
Wysokość1910 mm
Rozstaw osi3275 mm
Pojemność bagażnika z 1- /3-rzędem foteli603 l / 3968 l
Pojemność zbiornika paliwa69 l
Masa własna1958 kg
Cena wersji Family170 800 zł

Autor: Katarzyna Dziewicka