Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) w pierwszym kwartale 2021 roku zanotowano odbicie sprzedaży we wszystkich kategoriach z wyjątkiem opon przemysłowych. Wzrosty są dwucyfrowe i pozwalają przyjąć optymistyczne założenia na cały rok: w segmencie opon osobowych +13%, SUV +30%, ciężarowych +36%, dostawczych +19%, motocyklowych (+30%), rolniczych +18%.
Wyraźnie zwiększyła się sprzedaż opon klasy premium – zarówno w segmencie samochodów osobowych i dostawczych (+33%), jak i ciężarowych (+41%). Także z całej europejskiej perspektywy widać pozytywne trendy w sprzedaży opon – co potwierdzają dane Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).
– Bardzo dobre dane sprzedaży za pierwszy kwartał budują optymizm na cały 2021 rok. Widać, że na rynku jest popyt na opony. Najbardziej popularne rozmiary trzeba sprowadzać z innych rynków albo czekać na kolejne dostawy z fabryk. Duże nadzieje wiążemy ze szczepieniami. Tutaj kwestia zdrowia każdego z nas wprost przekłada się na likwidację obostrzeń i odmrożenie gospodarki – wskazuje Maciej Winiarz, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
– Warto podkreślić, że dynamika w Polsce jest znacznie wyższa niż w całej Europie, co potwierdza potencjał naszego rynku w długim okresie. Kolejny kwartał z rzędu największe wzrosty notują opony klasy premium zapewniające największe bezpieczeństwo na drodze – rosnąca świadomość kierowców w tym zakresie jest bardzo pozytywnym zjawiskiem. – dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.
Europejski rynek opon
W pierwszym kwartale 2021 roku widać ożywienie – po głęboko ujemnym roku 2020, kiedy to przemysł oponiarski został silnie dotknięty pandemią Covid-19, także w wyniku obostrzeń obowiązujących w całej Europie. Obecnie wszystkie segmenty odnotowują pozytywny trend w porównaniu z pierwszym kwartałem 2020 r: w kategorii opon do samochodów ciężarowych wzrost wyniósł +18%, motocyklowych +17%, a opon konsumenckich +12%. Opony całoroczne osiągnęły wzrost o +39%, zimowe +17%, natomiast letnie +6%.
Opony – nowe etykiety. Co się zmieniło i jak wpłynie na kierowców
– Dobrze jest widzieć, że we wszystkich segmentach rynek się odradza – to pozytywny znak dla naszej branży. Niewielki wzrost sprzedaży opon letnich do samochodów osobowych jest powiązany z efektami Covid-19, bo wielu kierowców jeszcze nie zmieniło opon – także ze względu na obostrzenia w przemieszczaniu się obowiązujące w wielu krajach europejskich. Naprawdę mam nadzieję, że w nadchodzących miesiącach, w miarę postępu planu szczepień w całej Europie, ograniczenia zostaną zniesione, umożliwiając wszystkim ponowne podróżowanie – powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).
Źródło: PZPO