Opony – nowe etykiety. Co się zmieniło i jak wpłynie na kierowców

Od 1 maja 2021 roku wchodzą nowe wymogi europejskie dotyczące etykiet i oznaczeń na oponach. Nowym rozporządzeniem objęte zostaną również opony autobusowe i ciężarowe. Opony nie będą już dozwolone w klasach F i G ze względu na opory toczenia i przyczepność na mokrej nawierzchni, dlatego nowa skala obejmuje tylko 5 klas (od A do E).

Nowe symbole energii lepiej sugerują, że oszczędność paliwa ma zastosowanie zarówno do pojazdów spalinowych, jak i elektrycznych. W dolnej części zawsze wskazana jest klasa hałasu z wartością poziomu hałasu zewnętrznego w decybelach. Zgodnie z nowym rozporządzeniem, oprócz standardowej etykiety, pojawi się ikona dotycząca przyczepności na oblodzonych drodze i / lub w trudnych warunkach śniegowych. Daje to łącznie konsumentom 4 opcje etykiet.

Energy labels tyres

 

 

 

 

 

 

 

– Etykiety energetyczne zapewniają jasną i wspólną klasyfikację osiągów opon pod względem oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni i hałasu zewnętrznego. Pomogą konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji przy zakupie opon, ponieważ będzie można łatwo je ocenić na podstawie 3 parametrów. Są to tylko wybrane parametry po jednym z zakresu efektywności energetycznej, drogi hamowania i komfortu. Świadomy kierowca kupując opony powinien sprawdzić też testy opon w takim samym lub bardzo zbliżonym rozmiarze jak poszukiwane, gdzie porówna również m.in.: drogę hamowania na suchej drodze i na śniegu (w przypadku opon zimowych lub całorocznych), przyczepność na zakrętach czy odporność na aquaplaning. Warto przed zakupem porozmawiać z serwisantem w profesjonalnym serwisie oponiarskim – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Nowa etykieta zawiera te same trzy klasyfikacje co poprzednio – dotyczące efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. Jednak ikony klas w przyczepności na mokrej nawierzchni i efektywności paliwowej zostały przeprojektowane tak, aby upodobnić je do etykiet urządzeń gospodarstwa domowego. Puste klasy zostały usunięte, a skala oznaczona jest literami od A do E. Ponadto, klasę hałasu zależną od poziomu decybeli podano w nowy sposób, przy użyciu liter od A do C.

Badanie Nokian Tyres: europejscy kierowcy wybierają opony całoroczne z powodu wygody i bezpieczeństwa

Na nowej etykiecie wprowadzono dodatkowe piktogramy informujące o zwiększonej przyczepności opon na śniegu i/lub na lodzie (uwaga: piktogram dotyczący przyczepności na lodzie dotyczy tylko opon do samochodów osobowych). Pokazują one dopuszczalność użycia opony w określonych warunkach zimowych. Na etykietach, w zależności od modeli opon, może wystąpić sytuacja braku tych oznaczeń, tylko oznaczenia przyczepności na śniegu, tylko oznaczenia przyczepności na lodzie lub obu tych oznaczeń.

Występujący sam symbol przyczepności na lodzie oznacza oponę przeznaczoną na rynki skandynawski i fiński – o mieszance gumowej jeszcze bardziej miękkiej niż typowych opon zimowych, dostosowanej do bardzo niskich temperatur i długiego zalegania lodu oraz śniegu na drogach. Takie opony na suchych czy mokrych drogach w temperaturach około 0 st. C i powyżej (co często zdarza się w czasie jesieni i zim w Europie Środkowej) będą prezentowały mniejszą przyczepność i znacznie wydłużoną drogę hamowania, podwyższony hałas oraz zużycie paliwa. Nie mogą więc zastępować typowych zimówek i całorocznych opracowanych na nasze zimy – wskazuje Piotr Sarnecki.

Do nowych etykiet dodano także kod QR, który można zeskanować – aby uzyskać łatwy dostęp do europejskiej bazy danych o produktach (EPREL), gdzie dostępna jest karta informacyjna produktu, którą można pobrać oraz etykieta opony. Zakres stosowania etykiety oznaczenia opon zostanie rozszerzony i obejmie również opony do samochodów ciężarowych i autobusów, w przypadku których do tej pory wymagane było jedynie przedstawianie klas etykiet w materiałach marketingowych i technicznych materiałach promocyjnych.

Celem zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia oraz efektywności ekonomicznej i środowiskowej transportu drogowego przez dostarczanie użytkownikom końcowym obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji na temat opon – co pozwoli im na wybór opon o wyższej efektywności paliwowej, większe bezpieczeństwo na drodze i niższą emisję hałasu.

Dzięki nowym symbolom przyczepności na śniegu i oblodzonej nawierzchni użytkownik końcowy może łatwiej znaleźć i kupić opony, które zostały zaprojektowane specjalnie dla obszarów o trudnych warunkach zimowych – takich, jak kraje Europy Środkowej i Wschodniej, kraje skandynawskie lub obszary górskie.

Odnowiona etykieta to także mniejszy wpływ na środowisko. Ma na celu pomoc użytkownikowi końcowemu w wyborze bardziej paliwooszczędnych opon – a w konsekwencji zmniejszenie emisji CO2 przez pojazd do środowiska. Informacja odnośnie poziomu hałasu pomoże w redukcji zanieczyszczenia hałasem związanym ruchem drogowym. Wybierając opony należące do najwyższej klasy pod względem energooszczędności zużycie energii będzie nawet o 45 TWh rocznie niższe. Odpowiada to oszczędności około 15 milionów ton emisji CO2 rocznie. To ważny aspekt dla wszystkich. Zyskuje jednak jeszcze bardziej na znaczeniu dla kierowców aut elektrycznych i PHEV (hybryd plug-in).

LISTA PYTAŃ I ODPOWIEDZI – NOWE ETYKIETY NA OPONY

  1. Od kiedy wchodzą nowe przepisy?

Od 1 maja 2021 r. opony wprowadzone na rynek albo wyprodukowane po tej dacie muszą mieć nowe etykiety na opony ustanowione Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2020/740.

  1. Czy po wejściu w życie już tylko nowe etykiety będą na oponach?

Nie, jeśli opony zostaną wyprodukowane bądź wprowadzone na rynek przed 1 maja 2021. Wtedy muszą mieć etykietą wg. poprzedniego wzoru jaki obowiązuje do 30.04.2021.Poniższa tabela pokazuje kalendarium obowiązywania nowych przepisów.

Data produkcji oponyData wprowadzenia opony na rynekObowiązek nowej etykietyObowiązek wprowadzenia danych do bazy EPREL
Przed 25.04.2020

(do 26 tyg. 2020)

Przed 25.06.2020NIENIE
Przed 1.05.2021NIENIE
Po 1.05.2021TakNIE – dobrowolność
Od 25.06.2020 do 30.04.2021 (27 tyg.2020 – 17 tyg. 2021)Przed 1.05.2021NIETAK – do 30.11.2021
Po 1.05.2021TAKTAK – DO 30.11.2021
Od 1.05.2021
(18 tyg. 2021)
Po 1.05.2021TAKTAK, przed wprowadzeniem na rynek
  1. Jaki jest cel tych zmian?

Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia oraz efektywności ekonomicznej i środowiskowej transportu drogowego poprzez dostarczanie użytkownikom końcowym obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji na temat opon, co pozwoli im na wybór opon o wyższej efektywności paliwowej, większym bezpieczeństwie na drodze i niższej emisji hałasu.

Dzięki nowym symbolom przyczepności na śniegu i oblodzonej nawierzchni użytkownik końcowy może łatwiej znaleźć i kupić opony, które zostały zaprojektowane specjalnie dla obszarów o trudnych warunkach zimowych, takich jak kraje Europy Środkowej i Wschodniej, kraje skandynawskie lub obszary górskie.

Odnowiona etykieta to także mniejszy wpływ na środowisko. Ma na celu pomoc użytkownikowi końcowemu w wyborze bardziej paliwooszczędnych opon, a w konsekwencji zmniejszyć emisję CO2 przez pojazd do środowiska. Informacja odnośnie poziomu hałasu pomoże w redukcji zanieczyszczenia hałasem związanym ruchem drogowym.

  1. Jakie są zmiany w porównaniu do poprzednich etykiet?

Nowa etykieta zawiera te same trzy klasyfikacje, co poprzednio, dotyczące efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. Jednak ikony klas w przyczepności na mokrej nawierzchni i efektywności paliwowej zostały przeprojektowane tak, aby upodobnić je do etykiet urządzeń gospodarstwa domowego. Puste klasy zostały usunięte, a skala oznaczona jest literami od A do E. Ponadto, klasę hałasu zależną od poziomu decybeli podano w nowy sposób, przy użyciu liter od A do C.

Na nowej etykiecie wprowadzono dodatkowe piktogramy informujące o zwiększonej przyczepności opon na śniegu i/lub na lodzie (uwaga: piktogram dotyczący przyczepności na lodzie dotyczy tylko opon do samochodów osobowych).

Dodano kod QR, który można zeskanować, aby uzyskać łatwy dostęp do europejskiej bazy danych o produktach (EPREL), gdzie dostępny jest karta informacyjna produktu, którą można pobrać oraz etykieta opony. Zakres stosowania etykiety oznaczenia opon zostanie rozszerzony i obejmie również opony do samochodów ciężarowych i autobusów, w przypadku których do tej pory wymagane było jedynie przedstawianie klas etykiet w materiałach marketingowych i technicznych materiałach promocyjnych.

  1. Co dokładnie oznaczają nowe symbole o przyczepności na śniegu i/lub lodzie?

Pokazują one dopuszczalność użycia opony w określonych warunkach zimowych. Na etykietach, w zależności od modeli opon może wystąpić sytuacja braku tych oznaczeń, wystąpienia samego oznaczenia przyczepności na śniegu, wystąpienia samego oznaczenia przyczepności na lodzie oraz wystąpienia obu tych oznaczeń.

  1. Czy opony oznaczone symbolem przyczepności na lodzie są najlepsze na warunki zimowe jaki panują w Polsce?

Nie, występujący sam symbol przyczepności na lodzie oznacza oponę przeznaczoną na rynki skandynawski i fiński, o mieszance gumowej jeszcze bardziej miękkiej niż typowych opon zimowych, dostosowanej do bardzo niskich temperatur i długiego zalegania lodu oraz śniegu na drogach. Takie opony na suchych czy mokrych drogach w temperaturach około 0 st. C i powyżej (co często zdarza się w czasie zim w Europie Środkowej) będą prezentowały mniejszą przyczepność i znacznie wydłużoną drogę hamowania, podwyższony hałas oraz zużycie paliwa.

  1. Jakie kategorie opon są objęte przepisami o nowych etykietach?

Opony do samochodów osobowych, z napędem 4×4, SUV-ów, van-ów, lekkich ciężarówek, ciężarówek i autobusów.

  1. Na jakich materiałach muszą być umieszczane etykiety?

W papierowych ofertach sprzedaży na odległość, we wszelkich reklamach wizualnych dotyczących konkretnego typu opony, we wszelkich technicznych materiałach promocyjnych dotyczących konkretnego typu opony. W materiałach na temat kilku typów opon etykiety mogą nie być umieszczane.

  1. Gdzie będzie można znaleźć nowe etykiety w sklepach stacjonarnych i salonach samochodowych?

Naklejone na każdej z opon bądź przekazywane w formie drukowanej, jeśli dotyczy partii (więcej niż jednej liczby)identycznych opon.W sytuacji, gdy opony oferowane do sprzedaży nie są̨ widoczne dla użytkownika końcowego w momencie sprzedaży, dystrybutorzy zapewniają̨ dostarczenie egzemplarza etykiety opony przed sprzedażą̨.

W przypadku salonów samochodowych, przed sprzedażą, klientowi dostarczana jest etykieta odnośnie opon sprzedawanych wraz z pojazdem lub montowanych w sprzedawanym pojeździe oraz dostęp do karty informacyjnej produktu.

  1. Gdzie będzie można znaleźć nowe etykiety w sklepach internetowych?

Grafika etykiety opony musi być umieszczona w pobliżu podanej ceny za oponę oraz musi być dostęp do karty informacyjnej produktu. Etykietę można udostępniać́ dla konkretnego typu opony za pomocą̨ wyświetlania rozwijanego.

  1. Gdzie będzie można uzyskać dostęp do etykiety każdej opony na rynku UE?

W bazie EPREL (europejska baza danych o produktach). Będzie można sprawdzić prawdziwość danej etykiety wchodząc poprzez jej kod QR albo wchodząc na stronę internetową producenta, gdzie będą umieszczone linki do bazy EPREL przy danych oponach. Dane w bazie EPREL, które muszą być zgodne z etykietą wprowadzającą.

  1. Czy dostawca opon musi przekazywać drukowane karty informacyjne produktu do dystrybutora?

Nie, wystarczy, że dokona wpisu do bazy EPREL, z której można wydrukować karty.

  1. Czy za każdym razem etykieta musi być w wersji naklejki lub wydruku?

Etykieta może być w formie wydruku, naklejki lub w formacie elektronicznym, ale nie w formie wydruku/pokazania na ekranie.

  1. Czy karta informacyjna produktu zawsze musi być w formie drukowanej?

Nie, w przypadku dostępu przez klienta końcowego do bazy EPREL czy kodu QR karta informacyjna produktu może być w formie elektronicznej. Jeśli takiego dostępu nie ma to karta powinna być dostępna fizycznie.

  1. Czy etykiety są wiarygodnym źródłem informacji?

Tak, parametry na etykietach są weryfikowane względem rzeczywistych osiągów przez organy nadzoru rynku, Komisję Europejską oraz w testach weryfikacyjnych producentów opon.

  1. Jakie są procedury testowania opon i nadawania poszczególnych klas na etykiecie?

Klasy efektywności paliwowej, przyczepności na mokrym, hałasu zewnętrznego oraz przyczepności na śniegu są nadawane wg norm badawczych określonych w Regulaminie 117 EKG ONZ (Europejskiej Komisji Gospodarczej przy Organizacji Narodów Zjednoczonych). Przyczepność na lodzie, na razie tylko dla opon typu C1 (do samochodów osobowych, 4×4 i SUV) będzie nadawana w oparciu o normę ISO 19447.

  1. Czy na etykietach na opony są umieszczone jedyne parametry istotne dla kierowców?

Nie, są to tylko wybrane parametry po jednym z zakresu efektywności energetycznej, drogi hamowania i komfortu. Świadomy kierowca kupując opony powinien sprawdzić testy opon w takim samym lub bardzo zbliżonym rozmiarze, gdzie porówna również: drogę hamowania na suchej drodze i na śniegu (w przypadku opon zimowych lub całorocznych), przyczepność na zakrętach czy odporność na aquaplaning. Warto przed zakupem porozmawiać z serwisantem w profesjonalnym serwisie oponiarskim.

Źródło: PZPO