Škoda Kodiaq MY 2021 – odmłodzony SUV (co się zmieniło?)

Kategoria SUV stała się obecnie jednym z najważniejszych segmentów na światowym rynku motoryzacyjnym i wciąż wzrasta. Także Škoda Auto zwiększa ich udział w produkcji. W 2020 r. modele SUV stanowiły prawie 40 proc. całej sprzedaży tego producenta.

Kodiaq, który zadebiutował w 2016 roku, rozpoczął ofensywę modelową w tej kategorii. Obecnie Škoda ma w swojej ofercie osiem modeli SUV, które sprzedawane są na całym świecie. Do marca 2021 r. wyprodukowano ponad 600 tys. egz. modelu Kodiaq. Obecnie nadszedł czas na odmłodzenie tego ważnego modelu.

Po światowej premierze modelu Kodiaq, która odbyła się 1 września 2016 roku, Škoda rozpoczęła produkcję w fabryce w Kvasinach w październiku tego samego roku. Wprowadzenie modelu na rynek wiosną 2017 roku zapoczątkowało nową erę dla marki, która niedługo potem stała się globalnym graczem. W ciągu niecałych pięciu lat Škoda wyprodukowała ponad 600 000 egzemplarzy Kodiaq, a fabryki w Rosji, Chinach i Indiach uzupełniają produkcję w Kvasinach. Duży SUV jest sprzedawany na 60 rynkach na całym świecie. KODIAQ szczególną popularnością cieszy się w Chinach, gdzie Škoda oferuje również wariant modelowy dostępny wyłącznie na tym rynku – Kodiaq GT. Po modelu Kodiaq, Karoq, Kamiq i całkowicie elektrycznym Enyaq iV, najnowszym członkiem rodziny SUV-ów Škody jest nowy Kushaq przeznaczony na rynek indyjski.

Szereg prestiżowych nagród

Jesienią 2018 roku ŠKODA zaprezentowała usportowiony wariant Kodiaq RS. Model ten ustanowił rekord w jeździe po torze znanym jako „Green Hell”. Napędzany najmocniejszym seryjnym silnikiem wysokoprężnym w historii Škody, siedmioosobowy Kodiaq RS osiągnął najlepszy czas w kategorii siedmioosobowych SUV-ów. Imponujący wynik to 9:29,84 minuty na 20,832-kilometrowym Nürburgring Nordschleife, jednym z najtrudniejszych torów wyścigowych na świecie. Kodiaq zebrał również wiele pochwał poza torem wyścigowym. Do tej pory SUV otrzymał ponad 40 nagród od dziennikarzy, ekspertów, projektantów i czytelników magazynów motoryzacyjnych na całym świecie. Co ciekawe, pierwsze wyróżnienie zostało przyznane jeszcze zanim samochód wprowadzono na rynek. W listopadzie 2016 roku brytyjski magazyn Top Gear uznał Kodiaq za „najlepszy samochód dla dużych rodzin”. W 2017 roku otrzymał także prestiżową nagrodę Red Dot Award za wyróżniający się design pojazdu.

Odmłodzony Kodiaq otrzymał nową pokrywę silnika, która została wyraźnie podniesiona nad błotnikami przednich kół. Nowa jest także atrapa wlotu powietrza chłodnicy. Zamontowano węższe przednie reflektory w technologii LED. W ofercie za dopłatą znalazły się także reflektory Matrix-LED.

Nowy kształt otrzymały oba zderzaki oraz w górnej części piątych drzwi pojawił się czarny spoiler z trzecim światłem stop. Tylne światła zespolone LED są obecnie częścią standardowego wyposażenia.

W ofercie znalazły się nowe wzory obręczy kół z metali lekkich o średnicy 17-20 cali. Kodiaq RS otrzymał 20-calowe obręcze Sagitarius z plastikowymi kołpakami, które maja za zadanie zmniejszyć opór powietrza. Podstawowa wersja modelu może być dostarczona z 18-calowymi obręczami Askella, 19-calowymi Cursa lub 20-calowymi Merope.

Škoda Monte Carlo – seria limitowana, która przypomina sportowe sukcesy

Zmiany widoczne są również we wnętrzu pojazdu. Deska rozdzielcza otrzymała nowy zestaw barw i elementów dekoracyjnych. Zmodyfikowane zostało oświetlenie wnętrza i przestrzeni nad nogami kierowcy.

Siedzenia otrzymały nowe materiały, które pochodzą z recyklingu. Po raz pierwszy w modelu Kodiaq znalazło się elektryczny system ustawienia przednich foteli Top, który ma funkcję pamięci oraz oferuje wentylowanie i masaż.

Nowa jest wielofunkcyjna dwuramienna kierownica, która może być podgrzewana. System audio Canton wyposażony został w centralny głośnik zamontowany w desce rozdzielczej. Współpracuje on z subwooferem zamontowanym w bagażniku (przestrzeń na koło zapasowe) oraz 10 głośnikami (dotychczas było ich 8). Dwa nowe głośniki zamontowano w przednich drzwiach. Łączna moc tego systemu to 575 W.

Nowym elementem standardowego wyposażenia jest 10,25-calowy wirtualny kokpit. Natomiast dotykowy centralny wyświetlacz systemu multimedialnego w wersjach Bolero i Amundsen ma 8-cali, a w najbardziej luksusowej Columbus – 9,2-cala.

Zmodyfikowane silniki generacji EVO

Do wyboru będzie pięć silników z rodziny EVO – dwa wysokoprężne i trzy benzynowe o mocy od 150 KM do 245 KM. Sześciobiegowa przekładnia manualna będzie dostępna w wersji podstawowej, a pozostałe będą występowały z siedmiostopniowym automatem DSG. Napęd na cztery koła oferowany będzie z silnikiem o mocy 190 KM.

Zmodyfikowane zostały czterocylindrowe silniki wysokoprężne 2.0 TDI EVO, które otrzymały nowy system wydechowy wyposażony w dwa katalizatory Twin Dosing, co pozwoliło na znaczne zmniejszenie emisji szkodliwych spalin.

Zmodernizowana Skoda Kodiaq będzie dostępna w opcjach: Ambition, Style, L&K oraz w wersjach  Sportline i RS od lipca 2021 roku. Z oferty znika wersja Scout. W chwili obecnej producent nie podał jeszcze nowych cen.