Mazda MX-30 – jak oceniają ten samochód młodzi projektanci

Co to znaczy „pielęgnować” styl życia? Niektórzy razem z Marie Kondo urządzają swoje domy, inni destylują swoje cyfrowe doświadczenia, ograniczają czas spędzany przed ekranami i usuwają zbędne aplikacje. Jeśli chodzi o modę, można szukać ponadczasowych, trwałych ubrań, które wytrzymają określony styl życia, a jednocześnie będą mniej obciążające dla naszej planety.

Bez względu na to, w jaki sposób ktoś zdecyduje się kształtować swój styl życia, przyjęcie bardziej minimalistycznego podejścia oznacza korzystanie z produktów, które wiążą się z nami na głębszym poziomie.

Design jest sercem stylu życia. Kiedy mniej znaczy więcej, produkty, które wybieramy nabierają szczególnego znaczenia, powinny być starannie wykonane pod względem przeznaczenia, trwałości i piękna. Mazda, opierając się na swoim dziedzictwie japońskiego rzemiosła, proponuje unikatowe i skoncentrowane na człowieku podejście do minimalistycznego wzornictwa: Kodo – Dusza Ruchu.

Aby zgłębić niuanse Kodo w MX-30, Mazda zaprosiła dwóch projektantów młodego pokolenia, aby opowiedzieli o swoim podejściu do minimalistycznego wzornictwa. Rachel Griffin, założycielka Earnest Studio osiągnęła w swoich produktach równowagę między prostotą a wielowymiarowością. Z kolei Wisse Trooster, holenderski projektant, juror i poszukiwacz trendów, przetwarza istniejące materiały w piękne, zrównoważone produkty, gotowe do zastosowania na dużą skalę. Wspólnie, przez pryzmat swojej perspektywy, oceniają MX-30.

Wisse i Rachel, co najbardziej cenicie w dobrze zaprojektowanych produktach?

Wisse: „Doceniam, kiedy produkt jest dobry sam w sobie, niekoniecznie muszę znać np. historię technologii użytych do jego stworzenia. W dobrym projekcie opowieść o nim nie powinna być najważniejszym elementem. Może ona ożywić przedmiot, ale jako wartość dodatkowa. Zauważyłem to w Mazdzie MX-30. Nie od razu widać, że samochód jest w pełni elektryczny. Jest to dobry samochód sam w sobie, ma zdecydowany wygląd i piękne felgi. Fakt, że jest przyjazny dla środowiska, to coś, co wzbogaca i tak już dobry projekt.”

Rachel: „Cenię przedmioty, które w rozsądny i przemyślany sposób syntetyzują materiał, proces, formę, funkcję i kontekst. Kiedy każdy z tych elementów dobrze komponuje się z pozostałymi, wiadomo, że przedmiot spełnia swoje zadanie. Taką syntezę można znaleźć zarówno w złożonych produktach, takich jak Mazda MX-30, jak i w prostszych rzeczach, takich jak wazon.”

Jak podchodzisz do estetyki w swoich projektach?

Rachel: „Powiedziałabym, że jestem miękką minimalistką. Nie jestem purystką, ale staram się unikać używania więcej niż to konieczne – >>konieczne<< oznacza to, co pasuje do danego materiału, procesu, funkcji lub kontekstu. Na przykład ostatnio zaprojektowałam wazon, który nie zostałby uznany za minimalny według tradycyjnych standardów, ale raczej stara się zachować równowagę pomiędzy prostotą a poczuciem humoru.”

Mazda MX-30 145 KM AT – elektryczna Japonka, która w mieście nas nie zawiedzie

Wisse: „Mam wykształcenie w zakresie wzornictwa przemysłowego, a nie umiejętności zdobyte w akademii artystycznej. To, dlatego większość moich projektów poszukuje równowagi pomiędzy trwałością a proporcją skali, co przekłada się na elegancki i prosty język projektowania. Używam również materiałów, które nie wymagają żadnych wyjaśnień, ale mówią same za siebie.”

W jaki sposób włączasz doświadczenie użytkownika końcowego w proces projektowania?

Rachel: „Doświadczenie użytkownika nie jest czymś, co możemy w pełni kontrolować, ponieważ ludzie zawsze znajdują własne sposoby interakcji z przedmiotami. Mimo to, staram się zrozumieć i wyobrazić sobie, gdzie i jak dana rzecz będzie funkcjonowała w przestrzeni. W trakcie procesu zawsze mam na uwadze kontekst.”

Wisse: „Sprawiam, że przedmioty, które projektuję są tak przejrzyste, jak to tylko możliwe. Chcę, aby ludzie od razu rozumieli, co mogą z nimi zrobić. Dla mnie jest to najbardziej bezproblemowe doświadczenie wynikające z kontaktu z przedmiotem, jakie można stworzyć.”

Jak postrzegasz równowagę pomiędzy wrażeniami użytkownika, estetyką i przeznaczeniem MX-30?

Wisse: „MX-30 nie ma żadnych zbędnych ozdobników i gadżetów. Samochód zawiera po prostu to, czego potrzebuję, bez zbędnych elementów rozpraszających uwagę. Połączenie tego wszystkiego sprawia, że korzystanie z samochodu jest naprawdę łatwe.”

Rachel: „Wygląd i sposób działania MX-30 jest prosty, ale wygodny. Wrażenia z użytkowania samochodu dają poczucie przyjaznej pewności, bez zbędnych elementów. Takie podejście jest idealne nie tylko z punktu widzenia ergonomii, ale także zrównoważonego rozwoju: nie powinniśmy używać więcej niż potrzebujemy. Opisałabym to podejście jako ten sam >>miękki minimalizm<<, który przyjmuję w mojej pracy.”

Jak wyobrażacie sobie interakcję nowej generacji kierowców z MX-30?

Wisse: „Młodzi ludzie łatwo przystosowują się do nowych, zrównoważonych technologii, takich jak pojazdy w pełni elektryczne. Widać, że Mazda dostrzegła tę zdolność adaptacji, projektując w pełni elektryczną MX-30.”

Rachel: „Kierowcy z najmłodszych pokoleń są coraz bardziej świadomi swojego wpływu na środowisko. Dzięki przemyślanej konstrukcji, MX-30 sprawia, że dążenie do ograniczania negatywnego wpływu eksploatacji samochodu na środowisko staje się bardziej powszechne. Nie z powodu jednej cechy, czy pojedynczego elementu konstrukcyjnego, ale z powodu holistycznej filozofii: samochód jest w pełni elektryczny, wykorzystuje materiały pochodzące z recyklingu, jest starannie wykonany i nadal ma przystępną cenę.”

PROJEKTANCI Z BLISKA

Rachel Griffin

Urodzona w USA, mieszkająca w Rotterdamie projektantka Rachel Griffin jest założycielką Earnest Studio. Griffin ma wykształcenie graficzne i ukończyła Akademię Designu w Eindhoven, zanim założyła własną firmę. Obecnie jest odpowiedzialna za niektóre kultowe produkty Muuto, takie jak Kink Vase, a jej prace eksplorują tematykę modułowości i wielowymiarowości i napędzane są fascynacją prostymi, elastycznymi strukturami z bezpośrednim podejściem do materiałów. Prace Earnest Studio były wystawiane między innymi w Mediolanie, Londynie, Kolonii i Nowym Jorku, a także otrzymały nominacje do licznych nagród, w tym German Design Award oraz Sight Unseen’s American Design Hot List.

Nowoczesny minimalizm jej projektów zainspirował nas do zaproszenia Rachel do zrecenzowania Mazdy MX-30. Zarówno Mazda, jak i Rachel nieustannie badają, w jaki sposób ponadczasowa zasada projektowania jaką jest minimalizm, jest wciąż tak bardzo aktualna i nieustannie przybiera nowe formy.

Instagram: @earnest_studio

Zbliżenie na prace Rachel

Jej projekt Kink Vase dla Muuto nadaje współczesną formę archetypicznemu wazonowi na kwiaty poprzez połączenie nowoczesnej technologii z tradycyjnym rzemiosłem ceramicznym. Jak większość jej prac, projekt ten rozpoczął się od eksploracji procesu i materiału oraz zainteresowania prostymi i modularnymi kształtami. Doświadczenie Rachel w projektowaniu graficznym można odnaleźć w śmiałej i humorystycznej formie.

Mazda MX-30 w ocenie Rachel

„Materiały z recyklingu zostały użyte w przemyślany i dopracowany sposób, a drzwi freestyle zapewniają pasażerom swobodne zajęcie miejsc na tylnej kanapie. To auto zostało zaprojektowane niemal jak przestrzeń do życia.”

„Kierowcy nowego pokolenia są coraz bardziej świadomi swojego wpływu na środowisko. Dzięki przemyślanej konstrukcji, kompaktowej baterii i zrównoważonym elementom stylistycznym MX-30 sprawia, że dążenie do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko staje się bardziej dostępne.”

Wisse Trooster

Wisse Trooster jest holenderskim projektantem przemysłowym mieszkającym w Eindhoven. Pracuje również jako poszukiwacz trendów i juror szukając postępowego designu. W swojej pracy skupia się przede wszystkim na zrównoważonym rozwoju. Jego głównym celem jest tchnięcie nowego życia w stare przedmioty poprzez przekształcenie ich w świeże, funkcjonalne obiekty. Wisse zaprezentował swój zegar Hands of Time, z tarczą zegarową wykonaną ze zużytej tarczy szlifierskiej z Design Academy Eindhoven, w galerii Rossana Orlandi w 2017 r. i znalazł się wśród wyróżnionych w konkursie Interior Design Best of Year w 2018 r. ze swoim żyrandolem LED z tektury 900.

Poprosiliśmy Wisse o recenzję Mazdy MX-30, ponieważ jego wizja zrównoważonego projektowania jest zgodna ze sposobem, w jaki podeszliśmy do naszego pierwszego całkowicie elektrycznego pojazdu. Wisse, podobnie jak Mazda, przy projektowaniu produktów stosuje ekologiczne materiały, nie czyniąc ze zrównoważonego rozwoju ograniczającego motywu estetycznego.

Instagram: @wisse_design

Zbliżenie na prace Wisse

Kolekcja lamp ściennych Circular to najnowsze dzieło Wisse, celebrujące piękno materiałów pochodzących z recyklingu. Elegancki wygląd tych przedmiotów pokazuje, że zrównoważony design może być osiągnięty bez ustępstw estetycznych. Lampy wykonane są z dysków z materiałów pochodzących z recyklingu tworzyw sztucznych i wykorzystują energooszczędne światło LED. Co więcej, komponenty te mogą być ponownie wykorzystane lub poddane recyklingowi.

Mazda MX-30 w ocenie Wisse

„Samochód zawiera po prostu wszystko, czego potrzebuję, bez rozpraszania uwagi. Mazda zaprojektowała MX-30 jako model w pełni elektryczny, wykorzystując kompaktowy akumulator dający zasięg około 200 kilometrów. Udało się to zrobić bez upodabniania samochodu do innych pojazdów elektrycznych. MX-30 ma zdecydowany, współczesny wygląd i piękne felgi.”

„Młodzi ludzie dostosowują się do nowych, zrównoważonych technologii, takich jak pojazdy w pełni elektryczne. Widać, że Mazda dostrzega tę zdolność adaptacji w swoim projekcie w pełni elektrycznej MX-30.”

Źródło: Mazda