Autoryzowany zakład naprawy akumulatorów powstał jako konsekwencja wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych w regionie oraz sukcesywnego wprowadzania napędów hybrydowych i hybrydowych plug-in. Zakład w Zabrzu jest jedynym tego typu zakładem Renault w tej części Europy. Pozwala on na zapewnienie sprawnej i szybkiej naprawy akumulatorów oraz obniżenie kosztów napraw. Operacje wykonywane na akumulatorach objęte są gwarancją.
Pomieszczenia, w których odbywają się naprawy i w których składuje się moduły oraz akumulatory, są klimatyzowane, by móc zagwarantować odpowiednią temperaturę dla tych podzespołów, jak również zapewnić komfort pracy mechaników, którzy są ubrani w odpowiednie, obowiązkowe kombinezony, rękawice i przyłbice. Pomieszczenia są specjalnie oznakowane, wyposażone w systemy gaśnicze, wykrywacze dymu, cyrkulację powietrza. Strefa napraw jest też strefą zamkniętą, z bardzo ograniczonym dostępem.
Mechanicy dokonujący napraw odbyli specjalistyczne szkolenia, mają uprawnienia do pracy z wysokimi napięciami, dysponują odpowiednimi narzędziami specjalistycznymi do napraw akumulatorów.
Każdy tego typu zakład jest systematycznie kontrolowany pod kątem jakości wykonywanych napraw czy uzupełniania narzędzi i urządzeń w momencie pojawiania się nowych produktów. Wraz z rozwojem technologii również mechanicy przechodzą systematyczne szkolenia poszerzające ich wiedzę i umiejętności.
Akumulatory przed ich wysyłką do naprawy w zakładzie w Zabrzu są poddawane pełnej diagnostyce w serwisie Renault Ekspert Z.E. w celu wskazania problemu, jaki wystąpił w akumulatorze. Każdy akumulator wysyłany do Zabrza musi przejść procedurę stwierdzającą, że taka jednostka nadaje się do naprawy.
W większości naprawy polegają na wymianie modułów z ogniwami elektrycznymi (33,3 V), ale zdarzały się również przypadki, gdy należało wymienić moduły BMS (moduły zarządzające). Moduły poddane wymianie są składowane i odbierane z Zabrza przez producenta. Do naprawy są dostarczane samochody kompletne, z wyłączeniem Rumunii i Bułgarii, skąd dostarczane są same akumulatory trakcyjne w specjalnych skrzyniach transportowych i oznakowanej ciężarówce.
INNOWACYJNE ROZWIĄZANIA GRUPY RENAULT W DZIEDZINIE ELEKTROMOBILNOŚCI I PONOWNEGO WYKORZYSTANIA AKUMULATORÓW TRAKCYJNYCH
Grupa Renault jest pionierem i liderem w dziedzinie elektromobilności w Europie. Od momentu rynkowego debiutu gamy samochodów elektrycznych (2010 r.) Renault przekroczyło już pułap 370 tysięcy sprzedanych samochodów elektrycznych w Europie. Bestsellerowe Renault ZOE jest najchętniej wybieranym samochodem elektrycznym w Europie, a Renault Kangoo Z.E. utrzymuje pozycję lidera na rynku lekkich samochodów dostawczych z napędem elektrycznym.
Jako europejski pionier i lider w dziedzinie samochodów elektrycznych Grupa Renault wykorzystuje swoje dziesięcioletnie doświadczenie w projektowaniu, produkcji i sprzedaży pojazdów elektrycznych. Blisko 30 tys. pracowników Grupy Renault zostało przeszkolonych w zakresie elektromobilności, podobnie jak cała sieć dedykowanych salonów marki w Europie.
W Polsce samochody elektryczne Renault oferowane są we wszystkich salonach Renault, natomiast kompleksową obsługę związaną również ze specyficznym serwisowaniem zapewniają Koncesjonerzy – Eksperci Z.E. Posiadają oni obok odpowiednio przeszkolonych handlowców również specjalistyczne zaplecze serwisowe: narzędzia specjalistyczne, przeszkolony personel techniczny. Grupa Renault oferuje dzisiaj najszerszą gamę samochodów elektrycznych na rynku. Składają się na nią Renault ZOE, Kangoo Z.E. i Master Z.E.
Oprócz oferty samochodów elektrycznych grupa proponuje pełną gamę napędów hybrydowych i hybryd plug-in w modelach Clio, Captur, Nowy Megane i Nowy Megane Grandtour, wyposażonych w technologie E-TECH Hybrid i Plug-in Hybrid. Technologia ta jest również dostępna w Nowym Renault Arkana.
Wycofane z użytku akumulatory trakcyjne samochodów elektrycznych mogą być wykorzystywane w tworzeniu systemów stacjonarnego magazynowania energii. Dzięki temu możliwe jest regulowanie różnic pomiędzy zużyciem a produkcją energii elektrycznej w danym momencie. Chodzi o utrzymanie równowagi pomiędzy podażą a zapotrzebowaniem w sieci energetycznej poprzez podłączenie różnych źródeł energii, których moc produkcyjna nie jest stała.
Nawet najmniejsze różnice między produkcją a zużyciem energii mogą spowodować niepożądane zmiany napięcia w domowej sieci (50 Hz). Stacjonarny system magazynowania energii elektrycznej zapobiega takim sytuacjom, ponieważ uwalnia zmagazynowaną energię dokładnie w chwili wystąpienia braku równowagi w sieci. W ten sposób przyczynia się do stabilizacji sieci i tym samym pozytywnie wpływa na atrakcyjność ekonomiczną niskoemisyjnych źródeł energii. W konsekwencji pozwala to na zwiększenie udziału energii z odnawialnych źródeł w miksie energetycznym.
W 2018 r. Grupa Renault ogłosiła rozpoczęcie projektu „Advanced Battery Storage”, stacjonarnego systemu magazynowania energii wykorzystującego wyłącznie akumulatory trakcyjne samochodów elektrycznych (wycofane z użytkowania oraz częściowo nowe). Docelowo system ma być w stanie przyjąć min. 60 MWh, co oznacza, że będzie największym tego typu systemem, jaki kiedykolwiek powstał w Europie.
Pierwsze instalacje zostały zrealizowane na początku 2019 roku w trzech lokalizacjach we Francji i w Niemczech: w zakładach produkcyjnych Renault w Douai (departament Nord) i w Cléon (departament Seine Maritime) oraz w starej kopalni węgla w Nadrenii Północnej-Westfalii. Stopniowo pojemność systemu będzie zwiększana – docelowo ma liczyć 2000 akumulatorów trakcyjnych do samochodów elektrycznych. Wówczas system osiągnie lub prawdopodobnie przekroczy próg 60 MWh. To tyle, ile zużywa dziennie miasto liczące 5000 gospodarstw domowych.
W West Sussex (Wielka Brytania) realizowany jest projekt „SmartHubs”. Akumulatory z odzysku pochodzące z samochodów elektrycznych Renault będą wykorzystywane obok innych technologii w ramach lokalnego systemu energetycznego, aby zapewnić czystszą i tańszą energię dla mieszkań socjalnych, transportu, obiektów infrastruktury, domów prywatnych i lokalnych przedsiębiorstw. Akumulatory z odzysku zostaną wykorzystane w specjalnie zaprojektowanych przez Connected Energy systemach E-STOR.
Projekt SmartHubs umożliwi zainstalowanie kilku systemów E-STOR o pojemności 360 kWh w wielu obiektach przemysłowych i handlowych. Część z nich zostanie również wyposażona w panele słoneczne i terminale ładowania samochodów elektrycznych w celu obniżenia kosztów energetycznych i optymalizacji wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Zainstalowany zostanie także duży, wykorzystujący około 1 000 akumulatorów z odzysku system E-STOR o pojemności 14,5 MWh, co pozwoli na szybkie ładowanie oraz rozładowanie i tym samym lepsze zrównoważenie sieci energetycznej. System będzie w stanie zmagazynować wystarczająco dużo energii do zasilania 1 695 przeciętnych gospodarstw domowych przez 24 godziny.
Zgodnie z planem strategicznym „Renaulution” Renault chce do 2025 r. zostać liderem pod względem elektryfikacji. Pomóc ma w tym „zagłębie elektryczne”, usytuowane prawdopodobnie na północy Francji, które będzie dysponowało największym centrum produkcyjnym samochodów elektrycznych Grupy na świecie. Firma będzie mogła również pochwalić się najbardziej „zielonym” miksem produktów w Europie.
Samochody elektryczne będą stanowiły połowę nowych modeli wprowadzanych w Europie. Samochody hybrydowe mają zaś stanowić 35% miksu produktów.
Jednocześnie technologie związane z pojazdami elektrycznymi mogą pomóc w zwiększeniu udziału odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym. Systemy inteligentnego ładowania i ładowania dwukierunkowego (vehicle-to-grid) ułatwiają zachowanie równowagi między popytem a podażą i w ten sposób regulują oraz stabilizują napięcie sieci, dzięki czemu niskoemisyjna energia staje się dostępna dla wszystkich. Stacjonarne systemy magazynowania energii wykorzystujące akumulatory uzupełniają ten ekosystem, zapewniając energię w czasie najwyższego popytu.
Źródło: Renault
Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…