Jeep 4xe – bezstresowa jazda także zimą

Wskazania termometru poniżej zera, niekorzystne warunki pogodowe i śliska nawierzchnia: to oznaki, że zima w pełni,  z wieloma niebezpieczeństwami, jakie z sobą niesie. Jazda po śniegu i lodzie za kierownicą Jeepa® Renegade lub Compassa 4xe, dzięki zawsze dostępnemu hybrydowemu układowi napędowemu 4×4, jest bezpieczniejsza i łatwiejsza. Obecnie 4xe to nowy Jeep 4×4, zapewniający zwiększone możliwości i osiągi w każdych warunkach i w każdym terenie.

Dzięki nowej technologii hybrydowej plug-in (PHEV) wprowadzonej ostatnio w modelach Jeep® Renegade i Compass 4xe, trudne sytuacje drogowe nawet w najzimniejszych porach roku, czy to w mieście czy podczas weekendowych wypadów, często w góry, w sytuacjach, w których zasięg, żywotność baterii i bezpieczeństwo są naprawdę wystawiane na próbę, nie są już problemem.

Jeep Renegade i Compass 4xe, wyposażone w hybrydowy napęd na cztery koła, to samochody 4×4 zapewniające swobodną jazdę zimą na szlakach terenowych oraz w mieście. W porównaniu z wariantami z silnikiem spalinowym, modele Jeep 4xe gwarantują lepsze osiągi i przyczepność dla bezpiecznej jazdy po śniegu i lodzie.

Połączenie silnika spalinowego i elektrycznego, na którym opiera się napęd eAWD, zapewnia wyższy moment obrotowy niż samochód z konwencjonalnym silnikiem spalinowym. Oferuje również opcję precyzyjnej regulacji momentu obrotowego podczas ruszania  i jazdy w najtrudniejszym terenie, gdy wymagane jest niskie przełożenie.

Przygotowany na zimę, nawet w mieście

Podczas jazdy w mieście, kierowcy wybierają zazwyczaj  tryb „Electric” dostępny w modelach Jeep Renegade lub Compass 4xe. Dzięki temu mogą wjeżdżać do stref ograniczonego ruchu, ponieważ samochód wykorzystuje silnik elektryczny do zasilania tylnych kół w trybie bezemisyjnym. W trybie w pełni elektrycznym, modele Jeep 4xe mogą przejechać średnio do 50 km,  osiągając prędkość maksymalną do 130 km/h. Silnik spalinowy włącza się tylko wtedy, gdy jest to konieczne, szczególnie w przypadku gwałtownego naciśnięcia pedału gazu lub niskiego poziomu naładowania akumulatora.

W przypadku mokrej, śliskiej lub oblodzonej nawierzchni drogi potrzebna jest lepsza przyczepność i dlatego modele Jeep Renegade i Compass 4xe stają się autentycznymi samochodami 4×4, oferując wszystkie wiążące się z tym zalety. System automatycznie uruchamia silnik spalinowy na przedniej osi, który napędza przednie koła i zamienia pojazd w eAWD, czyli auto z napędem na wszystkie koła oferujące jednocześnie napęd hybrydowy.

W konfiguracji hybrydowej – silnik spalinowy pracujący na przedniej osi, silnik elektryczny z tyłu – topowe modele S i Trailhawk 4xe osiągają moc do 240 KM i maksymalną prędkość około 200 km/h. Moc 240 KM sprawia, że są to najpotężniejsze modele Renegade i Compass o wyjątkowych zdolnościach terenowych, zapewniające jednocześnie najlepsze osiągi i przyjemność z jazdy. Nie zapominając oczywiście o bezpieczeństwie, jakie gwarantują ich możliwości 4×4.

Dodatkowe wsparcie kierowcy w niekorzystnych warunkach pogodowych i na zaśnieżonej drodze zapewniają systemy elektroniczne, jak „Jeep Selec-Terrain™”, system zarządzania trakcją ze specjalnym trybem „Snow”, który maksymalizuje przyczepność w ekstremalnych warunkach. Wybierając ten tryb, wszystkie systemy samochodu są skonfigurowane tak, aby mogły radzić sobie na zaśnieżonych nawierzchniach, od reakcji silnika/skrzyni biegów po kalibrację elektronicznych elementów sterujących napędem i kontrolą stabilności.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, modele Jeep 4xe wyposażone są w najbardziej zaawansowane systemy ADAS na rynku, w tym zapewniające doskonałą widoczność reflektory Full LED (w standardzie lub jako opcja w modelu Renegade w zależności od wersji) i reflektory bi-ksenonowe (Jeep Compass). Ponadto, w standardzie oferowane są system ostrzegania przed najechaniem na poprzedzający pojazd („Forward Collision Warning”) i system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu („LaneSense Departure Warning Plus”), system rozpoznawania znaków drogowych i inteligentny asystent prędkości (tylko w modelu Renegade) oraz przednie i tylne czujniki parkowania. Wśród dostępnych systemów bezpieczeństwa należy wymienić również system monitorowania martwego pola („Blind Spot Detection”), kamerę cofania „ParkView” z dynamiczną siatką, automatyczny asystent parkowania i system bezkluczykowy „Keyless Go”. Jeep Renegade 4xe ma w standardzie również nowy system Wykrywania Zmęczenia Kierowcy (DDD), który wykrywa poziom znużenia prowadzącego samochód, tym samym zapobiegając wypadkom.

W celu zwiększenia komfortu podczas jazdy w najzimniejszych porach roku, dla wszystkich modeli 4xe dostępny jest pakiet Zimowy: podgrzewane fotele przednie i kierownica, ogrzewana przednia szyba  i całoroczne maty podłogowe.

Ogromnym plusem w sezonie zimowym jest możliwość zdalnego zaprogramowania systemu klimatyzacji za pomocą aplikacji mobilnej „My Uconnect”, aby wsiąść do kabiny, w której panuje idealna temperatura, nawet w najzimniejsze dni.

Zabawa i bezpieczeństwo w górach

Podróżując poza miasto za kierownicą Jeepa Renegade’a lub Compassa 4xe, kierowcy mogą wybrać tryb „e-Save” i zmaksymalizować wydajność energetyczną dzięki dwom opcjom: funkcji oszczędzania akumulatora („Battery Save”), która utrzymuje poziom naładowania lub funkcji ładowania akumulatora („Battery Charge”), która z kolei wykorzystuje silnik spalinowy do ładowania akumulatora do 80%.
Zimą jednak pokonywanie górskich dróg często oznacza konieczność stawienia czoła niesprzyjającym warunkom drogowym. Renegade i Compass 4xe mogą wówczas korzystać z zaawansowanego systemu napędu 4×4 „Jeep Active Drive Low” z technologią hybrydową. System ten zapewnia lepszą kontrolę przy niskich prędkościach oraz maksymalizuje moment obrotowy oraz trakcję.
Co więcej, oferuje jeszcze jedną zaletę, nie wykorzystuje wału napędowego ani mechanicznych sprzęgieł do włączania tylnej osi.

Podczas jazdy po górach, szczególnie podczas długich zjazdów, możliwe jest również wykorzystanie energii kinetycznej samochodu poprzez funkcję „e-Coasting”, dzięki której ruch kół generuje energię i magazynuje ją w akumulatorze. Zapewnia to wiele korzyści: oszczędność energii z korzyścią dla wydajności i ekologii oraz zwiększenie całkowitego zasięgu samochodu, dzięki najbardziej intensywnemu ustawieniu „e-Coasting”. Regeneracja energii zwiększa także siłę hamowania Renegade`a i Compassa 4xe.

Bruce Springsteen gwiazdą kampanii marki Jeep® The Middle przygotowanej z okazji Big Game 2021

SUV-y Jeep 4xe oferują również w standardzie specjalny system umożliwiający pokonywanie trudnych zjazdów w warunkach dużego zaśnieżenia i oblodzenia. Znany pod nazwą „Hill-Descent Control”, pomaga ograniczyć prędkość podczas zjazdu ze wzniesienia poprzez oddziaływanie na przednie i tylne hamulce.

Aby poradzić sobie z najbardziej śliskimi podjazdami i mocno zaśnieżonym odcinkami bez ryzyka ugrzęźnięcia, system 4WD Lock współpracuje z trybem „Snow” systemu „Selec-Terrain”, zapewniając stały napęd na cztery koła. W przypadku, gdy koło wpadnie w poślizg, napęd jest natychmiast przekazywany na koła o największej przyczepności, symulując interwencję mechanicznego, samoblokującego mechanizmu różnicowego.

Jeśli chodzi o zasięg, modele Jeep 4xe oferują również wiele możliwości dostosowania, aby zapewnić kierowcy pełne bezpieczeństwo, nawet w takich sytuacjach, jak dłuższa jazda terenowa po zaśnieżonych lub oblodzonych trasach. By zapobiec problemom, gdy poziom naładowania akumulatora szybciej spada, dwa silniki elektryczne, które wraz z silnikiem spalinowym są sercem systemu 4xe, mają funkcję „powerloop”, która zapewnia, że napęd hybrydowy eAWD jest zawsze gwarantowany, dzięki czemu można bez obaw stawić czoła nawet najbardziej ekstremalnym przygodom w zaśnieżonym terenie.

Wszystkie komponenty elektroniczne wysokiego napięcia, w tym moduły sterujące i przewody pomiędzy akumulatorami a silnikami elektrycznymi, są w pełni szczelne i wodoodporne, czyli zabezpieczone w przypadku ewentualnych przepraw przez bród, nawet ze śniegiem i lodem. Wersje Trailhawk mają również stalowe osłony podwozia dla dodatkowej ochrony podczas jazdy w trudnym terenie, specjalne wyposażenie oraz wzorcowe wartości kątów w swojej kategorii (kąt natarcia 28˚, kąt zejścia 28 ˚, kąt rampowy 18˚, prześwit 20,1 cm w modelu Renegade Trailhawk; kąt natarcia 30,4˚, kąt zejścia 33,3˚, kąt rampowy 20,9˚ i prześwit 21,3 cm w modelu Compass Trailhawk), które są niezwykle ważne przy pokonywaniu przeszkód w zaśnieżonym terenie.

Akumulator litowo-jonowy o pojemności 11,4 kWh i napięciu 400V zasilający tylną oś „e-axle” ma zarówno układ chłodzenia, jak i nagrzewania. W przypadku narażenia na niskie temperatury przez bardzo długi czas, ten ostatni zmniejsza wpływ na zasięg, pozwalając na normalne funkcjonowanie systemu aż do -30°C.
W zimie ważny jest też wybór opon: do Jeepów 4xe zaleca się wybór opon zimowych  M+S, które zapewniają maksymalną przyczepność nawet na śliskich nawierzchniach. I tak, Jeep Renegade 4xe Trailhawk wyposażony jest w standardzie w 17-calowe obręcze kół z oponami zimowymi 235/55 R17 M+S, natomiast Jeep Compass Trailhawk 4xe wyposażony jest w standardzie w 17-calowe obręcze kół z oponami zimowymi 235/60 R17 M+S.

Jeep Authentic Accessories powered by Mopar® i Jeep Performance Parts

Na koniec szybki rzut oka na oryginalne akcesoria „powered by Mopar®”, które można zamontować w modelach Renegade i Compass 4xe. Są to czarne poprzeczki, do których można zamocować różne akcesoria, jak uchwyt na narty czy snowboard, czy też gumowa mata podłogowa z logo Jeepa. Można ją łatwo umyć, by zapobiec zabrudzeniu auta przy wkładaniu, zwłaszcza zimą, przedmiotów, jak np. zaśnieżone czy zabłocone buty narciarskie.

Jeep Renegade i Compass 4xe mogą zostać spersonalizowane dzięki szerokiej gamie oryginalnych akcesoriów „Jeep powered by Mopar®” i „Jeep Performance Parts”. Do Renegade i Compassa 4xe dostępnych jest w sumie ponad 100 akcesoriów zaprojektowanych tak, aby podkreślić ich dwa charaktery: miejski i terenowy. Wśród nich znajduje się Pakiet Mopar 4xe, czyli zestaw akcesoriów zaprojektowanych by wydobyć ich „elektryczny” wizerunek. Są to niebieskie akcenty stylistyczne na pokrywie komory silnika i na obudowie lusterka wstecznego, kultowy pierścień wokół charakterystycznego siedmioszczelinowego grilla oraz specjalne, najwyższej jakości dywaniki.

Źródło: Jeep