Wiadomości

GDDKiA – więcej inwestycji to więcej środków wypłacanych branży

Pandemia koronawirusa nie zablokowała i nie spowolniła naszych inwestycji. Potwierdzeniem tego są wydatki GDDKiA w roku ubiegłym. W całym 2020 r. zasilono branżę budowlaną kwotą ponad 18 mld zł. To o 4,6 mld złotych więcej niż w 2019 roku, gdy wydatki sięgnęły niespełna 13,8 mld zł. Na najbliższe miesiące plan jest równie ambitny.

  • Rok 2020 wyjątkowy, ale pracowity i bardzo efektywny. Wydatkowanie środków w stosunku do 2019 roku wzrosło o 4,6 mld złotych! W 2020 roku wyniosło 18,3 mld zł.
  • GDDKiA największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. 70 projektów z dofinansowaniem blisko 40 mld złotych.
  • Plany na przyszłość to stabilność i zaufanie do odpowiedzialnego inwestora. Najbliższe miesiące to przetargi na co najmniej 680 km nowych dróg.

Realizacja inwestycji

Rok 2020 był wyjątkowy nie tylko dla branży drogowej, ale i dla każdego sektora gospodarki. Mimo to rok zakończono, realizując 96 zadań o łącznej długości ponad 1225,2 km. W ubiegłym roku udostępniono do ruchu niemal 140 km nowych dróg. Ogłoszono również przetargi łącznie dla 48 odcinków o długości 600 km i szacunkowej wartości ok. 21 mld zł – 35 zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) o łącznej długości 493,1 km oraz 13 obwodnic z Programu Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o łącznej długości 107,1 km.

GDDKiA – odcinkowy pomiar prędkości zacznie funkcjonować na budowanej autostradzie A1

Od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. podpisano 35 umów na drogi o łącznej długości 450 km i wartości 18,1 mld zł. Z tego 32 zadania z PBDK o łącznej długości 430,2 km i wartości 17,7 mld zł oraz trzy obwodnice z PB100 o długości 19,9 km i wartości 420 mln zł.

Wydatkowanie i statystyka

Według wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego produkcja budowlano-montażowa zrealizowana na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane o liczbie pracujących powyżej 9 osób w grudniu 2020 r. była wyższa o 3,4 proc. w porównaniu z grudniem 2019 r. W tym samym czasie GDDKiA wypłaciła swoim kontrahentom o ponad 10 proc. więcej środków! GDDKiA w grudniu 2020 r. wydatkowała prawie 3,5 mld zł, gdzie w zestawieniu z grudniem 2019 r. (wydatki około 3,1 mld zł) to wzrost o prawie 323,3 mln zł (10,2proc.).

W pierwszym kwartale 2020 roku, który praktycznie w całości stanowił tzw. okres zimowy, GDDKiA wydała na inwestycje drogowe ok. 2,3 mld zł. Drugi kwartał, w którym „rozkręca” się sezon budowlany, a który w 2020 roku stał pod znakiem pandemii koronawirusa, zamknęliśmy kwotą wydatków powyżej 4 mld zł.



W trzecim i czwartym kwartale ten trend się utrzymał. Trzeci kwartał 2020 roku to wydatki na poziomie 5,1 mld zł, a czwarty kwartał to 6,8 mld zł. Dla porównania w 2019 roku w ciągu ostatnich dwóch kwartałów wypłacono branży odpowiednio 3,4 mld zł i 5,6 mld zł.

W każdym miesiącu 2020 roku zasilano branżę budowlaną kwotą wyższą niż to miało miejsce w danym miesiącu w 2019 roku! Dzięki temu w całym 2020 roku branża otrzymała za swoją pracę o 4,6 mld złotych więcej niż w 2019 roku. 

Stabilność rynku

Przytoczone w materiale liczby to potwierdzenie odpowiedzialnego zarządzania, właściwego wydatkowania środków, które trafiają do firm wykonawczych i utrzymaniowych. Do wszystkich firm, dużych i tych mniejszych, które realizują kontrakty GDDKiA. Publiczne inwestycje infrastrukturalne są receptą na przetrwanie trudnego okresu w gospodarce spowodowanego pandemią. 

Konsekwentna realizacja przez GDDKiA założeń, portfel zamówień, w skład którego wchodzą zadania zarówno z Programu Budowy Dróg Krajowych jak i Programu budowy 100 obwodnic, konkretne plany na kolejne miesiące – to wszystko stanowi gwarancję stabilności rynku.

Beneficjent funduszy UE

Kolejne kilometry w budowie, nowe trasy oddane do ruchu i ogłaszane przetargi. Bez skutecznego wydatkowania i rozliczania środków unijnych nie ma mowy o stabilizacji i efektywnej realizacji założeń inwestycyjnych.

W związku z podpisaniem w 2020 roku dziewięciu umów o dofinansowanie GDDKiA stała się Beneficjentem łącznie 70 projektów z dofinansowaniem unijnym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączna wartość całkowita tych inwestycji wynosi ponad 79 mld zł, w tym koszty kwalifikowalne to 44,4 mld zł oraz wkład UE to około 37,7 mld zł. Uwzględniając ww. dziewięć umów o dofinasowanie, kontraktacja środków UE dla GDDKiA wynosi około 88 proc.

Przyszłość i plany

Bez względu na okoliczności i wyzwanie, jakie pandemia stawia przed gospodarką każdego państwa, tak planujemy nasz portfel zamówień, aby podtrzymać stabilność na rynku budowlanym. W 2021 roku ogłosimy przetargi, które obejmą łącznie ok. 680 km dróg krajowych.

Plany GDDKiA opublikowano w grudniu 2020 r., aby firmy budowlane z wyprzedzeniem mogły zaplanować kolejny sezon budowlany. Zarządy firm będą wiedziały, jak się przygotować, jak rozłożyć siły i jakie inwestycje poczynić, aby przygotować właściwie skalkulowane oferty w kolejnych postępowaniach GDDKiA. Ta przewidywalność i transparentność wpływają na stabilność branży budowlanej, za którą GDDKiA jest współodpowiedzialna. 

Źródło: GDDKiA



Redakcja

Recent Posts

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

21 godzin ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

22 godziny ago

Peugeot świętuje 20 lat wirtualnej rzeczywistości

Od 20 lat PEUGEOT wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szybszego i skuteczniejszego wprowadzania innowacji. Od dwóch…

2 dni ago

Alfa Romeo Giulietta Sprint kończy 70 lat

Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” - to model,…

3 dni ago

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…

4 dni ago

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

6 dni ago