Volkswagen Garbus świętuje 75-lecie

Powojenną produkcję seryjną w Wolfsburgu Volkswagen zainaugurowano 27 grudnia 1945 roku, gdy z taśmy zjechał pierwszy egzemplarz Volkswagena Type 1. Znany jako m.in. Käfer (chrząszcz), Beetle, Fusca czy Garbus. Produkowany był do 30 lipca 2003 roku. W ciągu 58 lat powstało 21 529 464 egzemplarzy, z czego 15 444 858 w Niemczech i około 3 350 000 w Brazylii.

Fabrykę i miasto, które wówczas nosiło nazwę Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben armia amerykańska wyzwoliła 11 kwietnia 1945 roku. Wówczas długo oczekiwaną wolność otrzymało 7 700 przymusowych robotników różnych narodowości. Kilka dni później doprowadzono do odpowiedniego stanu, wcześniej przygotowanych dla Wermachtu 50 egz. samochodów Typ 82. Do zakończenia II wojny światowej Volkswagen wyprodukował 66 285 samochodów.

Jednak już w maju 1945 r. dowódcy 9. Armii amerykańskiej ogłosili rozpoczęcie montażu samochodu nazwanego roboczo Volkswagen Jeep, którym w rzeczywistości był Kübelwagen lub Kaďour Typ 82. Na szefa produkcji powołali Rudolfa Brörmanna, który wcześniej pracował w tej fabryce jako szef kontroli. Przy pracach zatrudnionych zostało 200 dotychczasowych robotników. Ostatecznie z odzyskanych części udało się zmontować 133 pojazdy (Kübelwagen Typ 82), które przeznaczone były na potrzeby armii amerykańskiej. Kolejnym etapem było przekształcenie znacznie zniszczonej fabryki z produkcji militarnej na cywilną.

Volkswagen „Bulli” najdłużej na świecie produkowanym samochodem dostawczym

Amerykanie na początku czerwca 1945 roku opuścili region, który stał się częścią brytyjskiej strefy okupacyjnej. Jednak wcześniej założyli magistrat i ustanowili pierwsze prawa demokratycznej struktury. Na pierwszym  posiedzeniu rady miejskiej 25 maja 1945 roku uznano, że nazwa miasta zostanie zmieniona na Wolfsburg. Pierwsza wzmianka o zamku Wolfsburg pochodzi z 1302 roku i była siedzibą szlacheckiego rodu von Bartensleben. Od tego czasu Stadt des KdF Wagens – Wolfsburg stał się Wolfsburgiem.

Fabryka i to co po niej pozostało miały być pierwotnie przeniesione na Wyspy Brytyjskie, ale żaden z tamtejszych producentów nie wyraził takim rozwiązaniem zainteresowania. Ponowne uruchomienie fabryki stało się zasługą majora armii brytyjskiej Ivana Hirsta, który sprawował kontrolę nad przejętym od Amerykanów obiektem. Pierwszym do rozwiązania problemem okazała się niewybuch, który znajdował się w hali fabrycznej i stanowił zagrożenie. Jednocześnie 22 sierpnia 1945 r. przyjęto brytyjskie zamówienie na wyprodukowanie 20 000 Garbusów.

Przedsiębiorstwo Volkswagenwerk GmbH 29 lipca 1948 roku zostało przeniesione z Berlina do Wolfsburga.

W 1945 roku powstało 1785 egzemplarzy. Rekordowy był 1971 rok, gdy z taśmy zjechało 1 291 612 egz., ale od 1974 r. zainteresowanie tym modelem spowodowało systematyczne zmniejszanie produkcji. W 2002 r. powstało 24 407 egz., a rok później już tylko 7535.

RokProdukcjaRazem od 1945 r.
194517851785
194610 02011 805
1947898720 798
194819 24440 036
194946 14686 182
195081 979168 161
195193 709261 870
1952114 348376 218
1953151 323527 541
1954202 174729 715
1955279 9861 009 701
1956333 1901 342 891
1957380 5611 723 452
1958451 5262 174 978
1959575 4062 750 384
1960739 4433 489 827
1961827 8504 317 677
1962877 0145 194 691
1963838 4886 033 179
1964948 3706 981 549
19651 090 8638 072 412
19661 080 1659 152 577
1967925 78710 078 364
19681 186 13411 264 498
19691 219 31412 483 812
19701 196 09913 679 911
19711 291 61214 971 523
19721 220 68616 192 209
19731 206 01817 398 227
1974791 05318 189 280
1975441 11618 630 396
1976383 27719 013 673
1977258 63419 272 307
1978271 67319 543 980
1979263 34019 807 320
1980236 17720 043 497
1981157 50520 201 002
1982138 09120 339 093
1983119 74520 458 838
1984118 13820 576 976
198586 18920 663 165
198646 63320 709 798
198717 16620 726 964
198819 00820 745 972
198932 42120 778 393
199084 71620 863 109
199185 68120 948 790
199286 61321 035 403
1993104 71021 140 113
199495 60021 235 713
199533 36121 269 074
199639 72221 308 796
199735 67821 344 474
199836 49221 380 966
199936 44621 417 412
200041 26021 458 672
200138 85021 497 522
200224 40721 521 929
2003753521 529 464

Ostatni egzemplarz z numerem fabrycznym 21 529 464 opuścił linię produkcyjną w meksykańskiej fabryce Puebla 30 lipca 2003 roku.