Skoda Auto przypomina 125 lat od swojego powstania

Marka z miasta Mlada Boleslav ma już swoją 125-letnią historię. Założyciele firmy Laurin&Klement rozpoczęli działalność tuż przed świętami w 1895 roku. Początkowo naprawiali i sprzedawali rowery, by zająć się ich produkcją oraz w kolejnych latach przestawiać się na motocykle i samochody.

Dwaj biznesowi partnerzy – wyedukowany mechanik Václav Laurin i księgarz Václav Klement   zaczynali w małym warsztacie, który zatrudniał pięć osób i wyposażony był w proste urządzenia napędzane ręcznie. Po roku firma zatrudniała już 21 pracowników i produkowała pięć modeli sprzedawanych pod nazwą Slavia. Produkowano także rowery dla dzieci, modele przeznaczone dla kobiet, tandemy oraz trójkołowce.

Ważnym momentem w historii firmy była premiera pierwszego motocykla Laurin&Klement typ Slavia A i B. Oficjalnie zaprezentowano je 18 listopada 1899 roku. Sukcesywnie zdobywano zamówienia nie tylko we własnym kraju, ale także w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Potwierdzeniem dobrej jakości motocykli Laurin&Klement były także liczne sportowe sukcesy.

Na początku 1905 roku zaprezentowano pierwszy pojazd samochodowy o nazwie Laurin&Klement Voiturette A, napędzany dwucylindrowym silnikiem, który osiągał prędkość maksymalną 40 km/h. Prestiż marki podnosiły kolejne konstrukcje oraz sukcesy sportowe i handlowe. Spółka Laurin&Klement stała się jedną z największych firm działających na terenie ówczesnych Austro-Węgier i miała swoje przedstawicielstwa w wielu krajach.

Po 30 latach egzystencji, w 1925 roku, spółka Laurin&Klement połączyla się ze strategicznym partnerem, którym był koncern przemysłowy Skoda z Pilzna. Powstała nowa spółka z legendarnym logo w postaci strzały indianina. Rozpoczęła się wielka ekspansja modelowa i sukcesy takich modeli jak m.in. Popular, Rapid, Favorit i Superb. W 1936 roku Skoda została największym producentem samochodów w ówczesnej Czechosłowacji i pozycji lidera nie oddała do dziś.

Škoda Auto – 30 lat temu rozpoczęto współpracę z Volkswagenem

Kolejny dynamiczny rozwój rozpoczął się po zakończeniu II wojny światowej i dołączeniem zakładów w Kvasinach i Vrchlabi oraz legendarnymi modelami – Octavia i Felicia. W marcu 1964 r. rozpoczęła produkcję nowa część fabryki w Mlada Boleslav, a Skoda 1000 MB stała się jednym z najnowocześniejszych modeli w swojej klasie. Cenionym modelem stało się coupe S 110 R (1970). Nie można także pominąć „Porsche Wschodu”, którym była Skoda S 130 (1975).

Kolejnym ważnym etapem w rozwoju Skody był pięciodrzwiowy hatchback – Skoda Favorit (1987). Natomiast 16 kwietnia 1991 roku Skoda stała się czwartą marką koncernu Volkswagen i tym samym rozpoczęła najbardziej dynamiczny etap rozwoju.

W 2019 r. Skoda Auto wstąpiła do nowej ery eMobility z modelami Superb iV i Citigo iV, a prawdziwym tegorocznym hitem stała się w pełni elektryczna Skoda Enyaq iV.

Obecnie Skoda Auto produkuje swoje samochody nie tylko w Czeskiej Republice, ale również w takich krajach jak m.in. Chiny, Rosja, Słowacja, Ukraina, Indie i ma swoje przedstawicielstwa w ponad 100 krajach położonych na różnych kontynentach.

Źródło: Skoda