Klasyki

PEUGEOT 405 T16 – model, który najpełniej zrealizował koncepcję sportowego samochodu

Elegancki PEUGEOT 405 ze stałym napędem na cztery koła, silnikiem o mocy 220 KM i maksymalną prędkością 235 km/h, pojawił się na początku lat 90. w sportowej wersji T16. Był wówczas idealną propozycją dla tych, którzy szukali rodzinnego samochodu o wysokich osiągach.

Model PEUGEOT 405 T16 jest godnym poprzednikiem 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED, zaprezentowanego z okazji 210-lecia marki. 30 lat później, w erze transformacji energetycznej, ten model PEUGEOT proponuje nową koncepcję sportowego samochodu. Rozwija moc 360 KM dzięki połączeniu silnika spalinowego i dwóch silników elektrycznych na przedniej i tylnej osi.

Przyjemność prowadzenia zawsze była podstawowym elementem DNA marki PEUGEOT. W ramach linii PEUGEOT SPORT ENGINEEDRED marka spod znaku lwa proponuje nową definicję osiągów konstruując auta, których napęd elektryczny jest źródłem niespotykanych wrażeń i doznań z jazdy. PEUGEOT prezentuje pierwsze samochody sygnowane PEUGEOT SPORT ENGINEERED. Są to modele PEUGEOT 508 i PEUGEOT 508 SW.

210 samochodów na 210-lecie marki Peugeot

Cofając się w czasie, można zobaczyć, że koncepcja sportowego samochodu o wysokich osiągach nie jest niczym nowym dla PEUGEOT. Na początku lat 90. ubiegłego wieku pojawiła się wybitnie sportowa wersja PEUGEOT 405. Już od swojego debiutu w 1987 roku PEUGEOT 405 miał zadatki na sportowy samochód, ale nigdy wcześniej nie pojawiła się jego naprawdę ekstremalna odmiana. W 1993 roku wprowadzono więc wersję T16, której nazwa jest bogata w skojarzenia. Bezpośrednio nawiązuje do PEUGEOT 405 Turbo 16, dwukrotnego zwycięzcy Rajdu Paryż-Dakar w latach 1989 i 1990, a także górskiego wyścigu Pikes Peak w 1988 i 1989 roku. Model pojawił się po legendarnym PEUGEOT 205 Turbo 16, który dwukrotnie zdobył tytuł rajdowego mistrza świata w grupie B i dwukrotnie zwyciężył w Rajdzie Paryż-Dakar w 1987 i 1988 roku.

PEUGEOT 405 T16 dysponował bardzo udaną konstrukcją, idealnie trafiającą w oczekiwania klientów, którzy oczekiwali połączenia wygodnego rodzinnego samochodu i sportowego auta, które może zapewnić maksymalną przyjemność za kierownicą. Ekstremalna wersja PEUGEOT 405 gwarantowała bezprecedensowe osiągi wśród tego typu samochodów.



PEUGEOT 405 T16, napędzany 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 2 litrów, turbodoładowanym za pomocą turbosprężarki Garett, rozwijał moc 196 KM. Dzięki funkcji overboost, która zwiększała ciśnienie doładowania, moc można było zwiększyć do 220 KM. Imponujące osiągi, z prędkością maksymalną 235 km/h i przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w zaledwie 7 sekund, były możliwe w znacznej mierze dzięki stałemu napędowi na cztery koła i sprzęgłu wiskotycznemu, które, montowane równolegle, kontrolowało uślizg i rozkładało napęd w proporcji 53% na przednią oś i 47% na tylną.

Źródło: PEUGEOT

 



Redakcja

Recent Posts

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

2 dni ago

Toyota sprzedała w Polsce ponad 50 000 hybrydowych RAV4

Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…

2 dni ago

Astara ogłasza gamę i ceny odświeżonego Nissan Juke w Polsce

Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…

3 dni ago

Ubezpieczenie OC i AC droższe w I kwartale 2024 roku we wszystkich województwach

Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…

3 dni ago

MG Motor – 1000 samochodów sprzedanych w Polsce

MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…

3 dni ago

Volkswagen chce zdobyć nowych klientów w Chinach

Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…

4 dni ago