W owych czasach nie tylko Rosjan nie było stać na własny samochód. Pobieda, Moskwicz czy Wołga były dla większości poza finansowych zasięgiem. Stąd też zapadła decyzja o stworzeniu auta umożliwiającego rozwój masowej motoryzacji.
Pierwszy prototyp Moskwicz 444 z napisem 650 (pojemność silnika) nie urkywał inspiracji włoskim Fiatem 600. Jednak dzieło rosyjskich konstruktorów miało wiele innych rozwiązań, z czterocylindrowym silnikiem widlastym chłodzonym powietrzem o pojemności skokowej 746 cm³ i mocy 23 KM, współpracujący z czterobiegową przekładnią manualną. Auto o masie 650 kg miało długość 3330 mm, szerokość 1395 mm i wysokość 1450 mm, przy rozstawie osi 2023 mm. Jedną z jego poważniejszych wad była wyjątkowo mała pojemność bagażnika (100 l), co spowodowane było umieszczenie w nim 30 l zbiornika paliwa.
W latach 1960-1994 wyprodukowano 3 422 444 egz., a produkcję ukończono 1 lipca 1994 roku. Pierwszym modelem był ZAZ 965, który kilkakrotnie był modernizowany (design, mocniejsza jednostka napędowa). Producent także wyeksportował ok. 5 tys. tysięcy sztuk do krajów europejskich pod nazwą Jałta i Eliette.
Źródło: ZAZ, Wikipedia
Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…
Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…
„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…
Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…
W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…
Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…