Suzuki ma już 100 lat – modele, które przyniosły sukces marce

W 2020 roku japońska marka świętuje swoje stulecie. Historia Suzuki rozpoczęła się w 1909 roku, gdy Michio Suzuki w swoim rodzinnym mieście Hamamatsu założył warsztat produkujący krosna tkackie. Region Enshu od dawna słynął z innowacji i był centrum rozwoju znanych na całym świecie producentów. Stąd także pochodzi Honda i Yamaha.

Zestawy tkackie Suzuki szybko zyskały popularność, gdyż znacznie przyspieszały pracę. Micho Suzuki starał się je systematycznie unowocześniać. Uzyskał trzy patenty i 120 innowacji. W 1920 roku powstała spółka Suzuki Loom Manufacturing Company, która była przekształceniem dotychczasowego zakładu w przedsiębiorstwo handlowe.

Jednak wraz z dynamicznym rozwojem i zdobywaniem światowych rynków, Suzuki wciąż myślał o dalszym rozwoju także w innych dziedzinach. W 1937 roku zaprezentował pierwszy prototyp samochodu, którego rozwój zatrzymały działania wojenne.

W 1951 roku nastąpiło załamanie rynku jedwabniczego i Michio Suzuki powrócił do realizacji projektu tanich pojazdów. Pierwszym był motorower Power Free, który był napędzany jednocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 36 cm3. W 1955 roku rozpoczęto produkcję taniego samochodu o nazwie Suzulight z silnikiem o mocy 16 KM.

Suzuki SX4 S-Cross Hybrid 1.4 BoosterJet 2WD – niepozorny wojownik

Kolejnym etapem rozwoju firmy był w 1961 roku podział na część produkującą maszyny tkackie i oddzielną specjalizującą się w motoryzacji. W tym samym roku zadebiutował pojazd dostawczy o nazwie Suzulight Carry. Jednak przełomowym momentem w rozwoju marki był 1970 r. i debiut małego pojazdu terenowego Suzuki Jimny oraz rok później motocykla Suzuki GT 750.

Przez kolejne lata marka Suzuki wyspecjalizowała się w produkcji znakomitych motocykli i samochodów z napędem na cztery koła. W wielu krajach stała się liderem rynku. Suzuki Motor Corporation produkuje również silniki elektryczne, generatory prądotwórcze, pompy wodne silniki zaburtowe, instrumenty medyczne. Jest właścicielem praw do organów Hammonda. Obecnie (od 2000 roku) kierowana jest przez Osamu Suzuki, kolejnego przedstawiciela rodziny Suzuki. Główna siedziba mieści się w Hamamatsu, Shizuoka w Japonii.

Ważną datą był sierpień 2019 roku, gdy Suzuki i Toyota podpisały umowę o zawarciu sojuszu kapitałowego, na którym będzie opierało się długofalowe partnerstwo obu koncernów.

Źródło: Suzuki