Zamiłowanie do szczegółów, maksymalna precyzja i najwyższa jakość: Nowe Audi e-tron GT odzwierciedla całą pasję, z jaką Audi projektuje i produkuje samochody. Do produkcji elektrycznie napędzanego modelu typu Gran Turismo w zakładach Audi Böllinger Höfe w Neckarsulm, producent wykorzystuje dopasowane na miarę nowoczesne rozwiązania techniczne – ostatni szlif nadawany jest jednak przy pomocy ręcznej roboty, za którą kryją się ogromne umiejętności.
A że całe to dynamiczne dzieło sztuki powinno posiadać także dobre brzmienie, Audi skomponowało specjalnie dla modelu e-tron GT jego własny dźwięk, wykorzystując w tym celu wyczucie muzyczne konstruktorów i techniczne kompetencje marki. Audi e-tron GT brzmi zatem mocno i progresywnie – jak przystało na prawdziwe Audi.
Audi e-tron GT to pierwszy samochód marki z napędem czysto elektrycznym, który powstawać będzie wyłącznie w Niemczech. Począwszy od końca 2020 roku, to Gran Turismo będzie zjeżdżać z taśmy produkcyjnej w zakładach Audi Böllinger Höfe w Neckarsulm. W związku z tym, tutejsza produkcja zorientowana dotychczas na niemal manufakturowe wytwarzanie modelu R8, została rozbudowana, zmieniona i dostosowana odpowiednio do swojego nowego zadania. Zachowano przy tym naturalnie umiejętności praktyczne dotychczasowej manufaktury, uzupełniając je o procesy cyfrowe i inteligentne technologie. Podczas rozbudowy, planiści produkcji skorzystali z nowych, wirtualnych metod projektowania. Testowanie procesów produkcyjnych i logistycznych również po raz pierwszy przeprowadzono wirtualnie, a planowanie wykorzystywania pojemników transportowych odbyło się ze wsparciem technologii wirtualnej rzeczywistości. Produkcję e-tron GT opracowano bez użycia fizycznych prototypów – to novum w Audi.
Karoseria elektrycznego Gran Turismo w dużym stopniu zbudowana jest z najtwardszych stopów stali i aluminium. W celu wyprodukowania tego kompozytu materiałów w zaplanowanej ilości sztuk, powstał nowy dział produkcji karoserii, w którym rzemieślnicze umiejętności pracowników łączą się z pełnym potencjałem zautomatyzowanej produkcji. Zamontowano tam innowacyjną linię produkcyjną, przez którą każda karoseria przechodzi dwukrotnie. Jej sercem jest ramowa konstrukcja, w której dziesięć robotów mocuje wewnętrzne i zewnętrzne elementy boków karoserii. Rama ta pozwala na przeprowadzenie wszystkich etapów produkcji z wykorzystaniem tylko jednego systemu, umożliwiając tym samym powstawianie Audi e-tron GT na ograniczonej powierzchni zakładu.
Nowością jest także procedura bezpośredniego pomiaru karoserii. Gwarantuje ona jeszcze większą dokładność pomiarów i pozwala szybko zareagować na najmniejsze odchylenia. Na końcu linii przychodzi czas na etap pracy ręcznej. Doświadczeni pracownicy montują elementy dodatkowe i kontrolują wykończenie gotowej karoserii.
Rozbudowana linia montażowa pracuje obecnie w tempie 36 cykli zamiast dotychczasowych szesnastu. Model e-tron GT powstaje na tej samej linii co Audi R8 – taka integracja produkcji dwóch pojazdów całkowicie różnych pod względem technicznym, jest rzeczą niespotykaną w koncernie Volkswagen. Oba modele są transportowane na tych samych pojazdach transportujących bez operatorów (FTF) i na elektrycznie napędzanym szynowym systemie transportu ponad głowami pracowników. Przy jednej ze stacji linii bezpośrednio współpracują ze sobą ludzie i roboty. W razie potrzeby, drukarka 3D zgodnie z żądaniem pracowników drukuje dopasowane na miarę pomoce do wykorzystania przy montażu. Po zmontowaniu, każdy samochód odbywa 40-kilometrową rundę po publicznych drogach, która obejmuje także odcinki na autostradzie i w miejskim ruchu ulicznym.
„Dzięki integracji produkcji Audi R8 i Audi e-tron GT, w zakładach Böllinger Höfe stworzyliśmy jedyne w swoim rodzaju połączenie sztuki rzemieślniczej i smart factory” – podsumowuje kierownik produkcji Wolfgang Schanz. „Szczególną dumą napawają mnie przy tym pasja i duch panujące w naszym zespole.”
Czy to jakość, stylistyka, czy właściwości techniczne – Audi e-tron GT to samochód, który uosabia całą pasję Audi. Dotyczy to także brzmienia tego elektrycznego Gran Turismo. Inżynierowie Rudolf Halbmeir i Stephan Gsell wykorzystując komputery, laboratorium dźwięków, poruszający się samochód oraz prowadząc badania wśród klientów, wymyślili i stworzyli progresywny, elektroniczny dźwięk auta.
Jak każdy samochód elektryczny, Audi e-tron GT posiada wymagany przepisami dźwiękowy system ostrzegania (AVAS), umieszczony jednak w szerszym spektrum akustycznym.
Umiejscowiony z przodu pojazdu głośnik emituje dźwięki wydawane przez AVAS. Jeśli klient zamówi opcjonalny pakiet Brzmienie, to do tego głośnika dochodzi drugi duży głośnik zamontowany z tyłu pojazdu. Wtedy dwa równocześnie działające głośniki zapewniają we wnętrzu pełne emocji doświadczanie brzmienia pojazdu. Brzmienie modelu e-tron GT jest nieustannie na nowo miksowane przez dwa sterowniki – zależnie od prędkości i pozycji pedału gazu. Kierowca może ustawić w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, czy i jak intensywnie chce je słyszeć.
– Audi e-tron GT produkowane jest w uruchomionych w roku 2014 zakładach Audi Böllinger Höfe w Neckarsulm
– Rozbudowa i modernizacja w roku 2019; planowanie z wykorzystaniem metod wirtualnych
– Kierownik produkcji Wolfgang Schanz: „Dochodzi tu do wyjątkowej współpracy ręcznej roboty i smart factory”
– Produkcja karoserii Audi e-tron GT w ok. 85 procentach przebiega w sposób zautomatyzowany z udziałem łącznie 34 robotów
– Optymalne zarządzanie dostępną powierzchnią dzięki zastosowaniu linii produkcyjnej, przez którą każda karoseria przechodzi dwukrotnie; ramowa konstrukcja pozwala połączyć kilka etapów produkcji na ograniczonej przestrzeni
– Precyzyjny, bezpośredni pomiar karoserii; ewentualne odchylenie wynosi tylko +/-0,20 mm
– Mimo różnych koncepcji technicznych, wspólna linia montażowa Audi e-tron GT i Audi R8; jedyne tego typu rozwiązanie w koncernie Volkswagen
– Różne techniki wsparcia na wydziale montażu: 20 pojazdów transportujących bez operatorów, nowy elektrycznie napędzany system transportu ponad głowami pracowników, autonomiczna stacja przekazywania
– Współpraca ludzi i robotów w procesie wklejania przedniej i tylnej szyby
– Indywidualne pomoce dla ułatwienia montażu wytwarzane w drukarkach 3D i bazujące na pomysłach pracowników
– Elektryczne brzmienie Audi e-tron GT wynikające z muzycznej kreatywności konstruktorów i kompetencji technicznych marki; praca twórcza przy komputerze, w laboratorium dźwięków i w samochodzie
– 32 pojedyncze składniki dźwięku; wyważenie i modulacja brzmienia na podstawie danych z układu zarządzania napędem
– Opcjonalny pakiet Brzmienie: dwa sterowniki w bagażniku, dwa głośniki zewnętrzne w samochodzie i głośniki wewnętrzne w tylnych drzwiach
– Kilkustopniowa charakterystyka brzmienia określana w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select
Źródło: Audi
Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…