Audi Q5 Sportback – sportowe, praktyczne i eleganckie

Cztery pierścienie prezentują swojego trzeciego po e-tron Sportback i Q3 Sportback crossovera codziennego użytku, czyli tzw. CUV (crossover utility vehicle). Q5 Sportback to coupé o dynamicznej linii przeznaczone dla klientów ceniących sobie nie tylko wyrazisty design i innowacje techniczne, ale także sportowy charakter i walory użytkowe. Prosta obsługa i dobrze rozplanowane wyświetlacze ułatwiają komfortowe podróżowanie.

Audi Q5 Sportback – podobnie jak wszystkie modele Audi serii Q – przyciąga spojrzenia i emanuje mocą. Duże wloty powietrza otaczają ośmiokątną osłonę chłodnicy Singleframe. Reflektory z charakterystyczną sygnaturą świateł do jazdy w dzień wyposażone są w technologię LED lub opcjonalnie w matrycowe światła diodowe Matrix LED. Ciągnąca się przez całą długość samochodu linia ramion podkreśla koła, a wraz z nimi napęd na wszystkie koła quattro. Listwy na drzwiach nadają temu CUV’owi stylistycznej stabilności i solidności. Linia okien rozciąga się nisko nad karoserią i wcześnie zaczyna opadać w dół, tak że trzecia szyba boczna zwęża się ostro do tyłu. Mocno nachylona tylna szyba i pozornie wysoko zamontowany tylny zderzak, nadają Q5 Sportback bardzo dynamicznego wyglądu.

Innowacyjne: światła tylne z cyfrową techniką OLED

Tylne światła nowego Audi Q5 Sportback dostępne są opcjonalnie z innowacyjną, cyfrową techniką OLED. Każde światło zawiera trzy organiczne diody emitujące światło, z których każda jest podzielona na sześć segmentów. Czerwone elementy OLED emitują homogeniczne światło, ale segmentacja pozwala na ich indywidualne sterowanie, a tym samym na różną ekspresję. Klienci podczas zamawiania pojazdu mogą wybierać spośród trzech różnych sygnatur świateł tylnych. Każda sygnatura zawiera dynamiczny scenariusz pracy oświetlenia podczas zbliżania się i oddalania od pojazdu. W systemie Audi drive select, w trybie „dynamic”, światła emitują dodatkową, sportową grafikę. Jeżeli do stojącego nieruchomo Audi Q5 Sportback zbliży się inny pojazd na odległość mniejszą niż dwa metry, wszystkie segmenty tylnych świateł OLED ostrzegą zbliżającego się kierowcę.

Audi zelektryfikowało FC Bayern Monachium

Nowy crossover Audi oferowany będzie w dwóch liniach stylistycznych nadwozia: “advanced” i “S line”. Różnice tkwią w wyglądzie osłony chłodnicy Singleframe, bocznych wlotów powietrza, a przede wszystkim w wyglądzie tylnego zderzaka. Klienci wybierać mogą wśród dwunastu kolorów nadwozia i wśród całej gamy wykończeń i dodatków, pośród których znajduje się czarny pakiet stylistyczny. Nadwozie może być lakierowane w całości w jednym kolorze lub z elementami kontrastowymi. Mając 4,69 m długości, Audi Q5 Sportback jest o siedem milimetrów dłuższe niż jego siostrzany model. Wysokość i szerokość pojazdu pozostają takie same, a współczynnik oporu powietrza wynosi 0,30, natomiast rozstaw osi to 2,82 m., co zapewnia dużo miejsca na pokładzie samochodu. Poziome linie stylistyczne sprawiają, że wnętrze oferuje dużo przestrzeni i funkcjonalnego designu. Linie wyposażenia wnętrza: „design selection” i „S line”, nadają mu odpowiednio jeszcze bardziej eleganckiego lub sportowego wyglądu. Pakiet oświetlenia nastrojowego wykorzystuje ukierunkowane efekty świetlne, aby pokazać wysoką jakość wykonania wnętrza.

Elastyczna konfiguracja przestrzeni: kanapa tylna plus

Przestrzeń bagażowa ma pojemność 510 litrów, a po złożeniu tylnych foteli i wypełnieniu przestrzeni aż po dach, pojemność ta wzrasta do 1480 litrów. W Q5 Sportback Audi oferuje również opcjonalną tylną kanapę plus, którą można przesuwać w bok i która posiada regulację nachylenia oparcia. W razie potrzeby można ją przesunąć do przodu i w ten sposób zwiększyć podstawową pojemność bagażnika nawet o 60 litrów, do maksymalnie 570 litrów. W przypadku, gdy cała kanapa przesunięta jest maksymalnie do tyłu, zapewnia pasażerom podróżującym z tyłu jeszcze większy komfort. Opcjonalny pakiet podziału przestrzeni bagażowej zapewnia porządek i bezpieczne przechowywanie bagażu. Poruszana elektrycznie klapa bagażnika jest tu montowana standardowo. W połączeniu z opcjonalnym kluczykiem typu „convenience key”, można ją otworzyć za pomocą prostego gestu nogą.

Ten CUV o cechach coupé ma też wiele bardzo praktycznych rozwiązań. Jeśli wyposażony jest w jednostkę napędową 2.0 TDI 150 kW (204 KM), może pociągnąć przyczepę o masie nawet 2,4 tony (z hamulcem, nachylenie terenu 12 procent). Opcjonalnie dostępne są również relingi dachowe. Kontrola zjazdu ze wzniesienia zapewnia bezpieczeństwo podczas jazdy po stromych zboczach i po pagórkowatym terenie.

Większy prześwit na potrzeby off-roadu: adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne – adaptive air suspension

Standardowe zawieszenie sportowe jest zestrojone twardo i charakteryzuje się tłumieniem zapewniającym bardziej bezpośrednie wyczucie drogi niż zawieszenie oparte na stalowych sprężynach. Audi oferuje również alternatywne zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami lub wszechstronne i niezwykle komfortowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne – adaptive air suspension. Samochód wyposażony w to ostatnie może zmienić wysokość zawieszenia karoserii nawet o 60 mm. Podczas jazdy po drogach nieutwardzonych, można zwiększyć prześwit nawet o 45 mm. Podczas szybkiej jazdy, w celu zwiększenia wydajności, zmniejszenia oporów powietrza i obniżenia środka ciężkości, nadwozie jest automatycznie opuszczane o 15 mm, co wydatnie wpływa na komfort prowadzenia. Inną zaletą zawieszenia pneumatycznego jest możliwość obniżenia tylnej osi o 55 mm poprzez naciśnięcie przycisku w bagażniku, co ułatwia załadunek.

Opcjonalny, dynamiczny układ kierowniczy, w zależności od prędkości jazdy zmienia przełożenie, kąt skrętu kierownicy i siłę wspomagania. Podczas wolniejszej jazdy na komfort prowadzenia wpływają bardziej bezpośrednie przełożenie wymagające mniejszej liczby obrotów kierownicy przy skręcaniu jej od jednego końca do drugiego oraz większa siła wspomagania. Przy wyższych prędkościach, bardziej pośrednie przełożenie ma pozytywny wpływ na właściwości jezdne i zapewnia wysoką stabilność jazdy. Do wyboru jest 21 wzorów felg o średnicy od 18 do 21 cali.

Gama jednostek napędowych: dwa silniki TFSI i trzy TDI

Na początek, nowe Audi Q5 Sportback dostępne będzie w Europie z mocnym, dwulitrowym, czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym. Ma on 150 kW (204 KM) mocy, 400 Nm momentu obrotowego i jest zestawiany z siedmiobiegową, dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów S tronic oraz z napędem na cztery koła quattro ultra. Wydajność auta zwiększa system tzw. miękkiej hybrydy – mild hybrid. Podczas hamowania, alternator-rozrusznik odbiera część mocy hamowania i magazynuje wytworzoną w ten sposób energię elektryczną w akumulatorze litowo-jonowym. Q5 Sportback posiada również tryb „żeglowania” z wyłączonym silnikiem. Przy prędkości resztkowej 22 km/h uaktywnia się łagodnie pracujący tryb start-stop. Mocny silnik wysokoprężny jest nie tylko wydajny, ale także czysty jeśli chodzi o emisję. Spełnia limity określone w najnowszych przepisach dotyczących emisji spalin Euro 6d-ISC-FCM lub EU 6 AP. Dzięki podwójnemu dozowaniu systemu SCR z podwójnym wtryskiem AdBlue, emisja tlenków azotu jest dodatkowo redukowana (w zależności od ytuacji eksploatacyjnej). Roztwór mocznika jest wtryskiwany do każdego z dwóch katalizatorów SCR ustawionych jeden za drugim w układzie wydechowym. Jeden montowany jest w pobliżu kolektora wydechowego, a drugi w dalszej odległości od silnika, w układzie wydechowym.

W terminie późniejszym pojawią się następujące wersje silnikowe: drugi wariant czterocylindrowego TDI, TDI V6 oraz dwie czterocylindrowe jednostki benzynowe 2.0 TFSI. Podobnie jak wcześniej Q5, Q5 Sportback oferowane będzie też jak hybryda typu plug-in w dwóch wersjach mocy. Gamę modelową zamknie wersja SQ5 Sportback.

Cyfrowe i intuicyjne: sterowanie i systemy connectivity

Dla potrzeb układów sterowania, operacji na wyświetlaczach oraz systemów infotainment, Audi Q5 Sportback używa tych samych rozwiązań technicznych co odświeżony Q5, opartych o modułowy system infotainment trzeciej generacji MIB 3. W najwyższej wersji wyposażenia, na pokładzie samochodu znaleźć można m.in. wirtualny kokpit Audi virtual cockpit z 12,3-calowym wyświetlaczem oraz wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy head-up display.

System infotainment MMI Navigation plus posiada wyświetlacz dotykowy o przekątnej 10,1 cala, a rozmieszczenie funkcji i ikon na nim może być dowolnie ustawione przez klienta. Sterowanie funkcjami naturalnym głosem wykorzystuje wiedzę umieszczoną w chmurze i może być aktywowane albo poprzez przyciśnięcie odpowiedniego guzika na kierownicy albo poprzez wypowiedzenie hasła „Hej Audi!”. Wiele ustawień pojazdu może zostać umieszczonych w indywidualnym profilu użytkownika i przechowywanych na portalu klienta myAudi. Autoryzowany użytkownik ma dostęp do tych danych z pokładu każdego odpowiednio wyposażonego Audi.

Nowy wariant serii Q5 wykorzystuje również inteligencję rozproszoną floty Audi. Lokalne ostrzeżenia o zagrożeniach dają kierowcy znać o zepsutych pojazdach, wypadkach, korkach, śliskich drogach i mgle. Informacje o znakach drogowych online pokazują aktualne i tymczasowe znaki oraz ograniczenia prędkości. Funkcja wyszukiwania miejsca parkingowego przy ulicy wskazuje, jak prawdopodobne jest znalezienie bezpłatnego miejsca parkingowego przy ulicy i dostarcza dodatkowych informacji, takich jak ceny lub wskazanie obszarów po których poruszać się mogą wyłącznie mieszkańcy. Aplikacja myAudi łączy samochód ze smartfonem klienta. Opcjonalne moduły sprzętowe, takie jak Audi box lub Bang & Olufsen Premium Sound System z trójwymiarowym dźwiękiem, uzupełniają gamę systemów infotainment.

Pomocne i wydajne: systemy wsparcia kierowcy

Audi Q5 Sportback wyposażono w szereg systemów wsparcia kierowcy zorganizowanych w trzech pakietach. Adaptacyjny asystent jazdy w wielu sytuacjach jest w stanie przejąć kontrolę nad przyspieszaniem, hamowaniem oraz utrzymywaniem się na wybranym torze jazdy. Kierowca musi jedynie dotykać pojemnościowej kierownicy by utrzymać prowadzenie poprzeczne.

Kolejnym rozbudowanym technicznie systemem jest predyktywny asystent wydajności. Pomaga on kierowcy w defensywnym prowadzeniu pojazdu, przetwarzając predyktywne dane z systemu nawigacji oraz systemu rozpoznawania znaków drogowych za pomocą kamer. Asystent wydajności pokazuje wszystkie swoje możliwości w połączeniu z adaptacyjnym asystentem jazdy, automatycznie dostosowując prędkość samochodu do warunków i sytuacji na drodze.

Standardowy system Audi pre sense city pomaga uniknąć kolizji z użytkownikami dróg znajdującymi się przed naszym samochodem lub złagodzić jej skutki. Opcjonalne systemy takie jak asystent skrętu, asystent ruchu przecinającego tor jazdy z tyłu oraz ostrzeżenie przed wysiadaniem, również zwiększają bezpieczeństwo.

Premiera rynkowa: pierwsza połowa roku 2021

Audi Q5 Sportback zjedzie z linii produkcyjnej fabryki Audi w San José Chiapa w Meksyku i na międzynarodowych rynkach pojawi się w pierwszej połowie roku 2021. Na potrzeby rynku chińskiego, w fabryce w Changchun prowadzony będzie montaż w systemie CKD.

Źródło: Audi