MINI – ostatni klasyk został wyprodukowany 20 lat temu

Cechowały go proste rozwiązania, znakomite własności jezdne i ponadczasowy design. Ikona brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego produkowana była w latach 1959-2000. Ostatni egzemplarz zjechał z fabryki w Longbridge 4 października 2000 roku. Miał numer seryjny 5 387 862.

Ten stosunkowo mały samochód o długości 3050 mm, szerokości 1400 mm i wysokości 1350 mm, skonstruował Alexander Issigonis ze swoim zespołem. Zastosowano koncepcję „wszystko z przodu”, co oznaczało miejsce umocowania silnika oraz napęd przednich kół. Bardzo szybko to rozwiązanie przejęli inni producenci, gdyż w praktyce okazało się rewolucyjne.

Dzięki umieszczeniu kół w rogach nadwozia, konstruktorom udało się zapewnić maksimum miejsca dla pasażerów.

MINI Paddy Hopkirk Edition – po 56 latach numer 37 powraca na start

W 1963 roku sportową sławę zdobyła wersja Mini Cooper, która trzykrotnie wygrała prestizowy Rajd Monte Carlo. W początkowym okresie produkcji auto sprzedawane było pod nazwami: Austin Seven i Moris Mini-Minor, ale od 1969 roku MINI stało się samodzielną marką.

Chociaż największym zainteresowaniem klientów cieszyła się dwudrzwiowa wersja, to także produkowano wersję kombi i użytkowy pick-up. MINI pojawiała się także na planie filmowym, a wielką sławę zdobyło dzięki produkcji Italian Job z 1969 roku oraz serialu z Jasiem Fasolą (Mr Bean).

W 2001 roku markę zakupiło niemieckie BMW, które z powodzeniem wylansowało następcę w stylu retro.