Praga – wyjątkowa kolekcja kultowej marki powraca

Trzecia pod względem wielkości prywatna kolekcja pojazdów, będąca dziełem życia mechanika samochodowego Emila Příhody, do niedawna znajdowała się w Zbuzanach pod Pragą. Po wielu latach sporów rodzinnych znaleziono dla niej nowe miejsce. Wkrótce będzie można ponownie pojazdy marki Praga podziwiać w nowym muzeum w czeskim Chomutowie.

Cała historia rozpoczęła się prawie sześćdziesiąt lat temu, gdy mechanik samochodowy Emil Příhoda rozpoczął kolekcjonowanie pojazdów produkowanych w przeszłości przez markę Praga. Systematycznie rosnąca kolekcja spowodowała, że potrzebne było do jej eksponowania odpowiednie miejsce. Takie znalazło się w niszczejącym gospodarstwie w Zbuzanach pod Pragą. W ciągu kilku lat udało się wszystkie zabudowania doprowadzić do odpowiedniego stanu i tam trafiło ponad 70 pojazdów oraz 249 086 różnych dokumentów. Są tam motocykle, samochody osobowe i ciężarowe oraz autobusy wyprodukowane w latach 1908-1985. Automuzeum Praga Emila Příhody otwarte zostało w 2000 roku, ale po sześciu latach zostało zamknięte ze względu na spory rodzinne.

Wówczas konieczne stało się znalezienie nowego miejsca, w którym można by było prezentować tą wyjątkową kolekcję. Emila Příhoda spędził wiele czasu na rozmowach, by trafić na właściwą ofertę. Dopiero 41 propozycja okazała się na tyle poważna, że podjęto decyzję o realizacji tego niecodziennego projekty na terenach byłej szkoły w miejscowości Udlice koło Chomutowa.

Muzeum Komunikacji Miejskiej w Pradze z polskim Jelczem

Ponad 80 proc. zgromadzonych pojazdów jest w stanie technicznym umożliwiającym jazdę. Wśród najcenniejszych eksponatów wymienić należy takie auta jak m.in. kabriolet Praga Alfa z 1924 r., luksusowa Praga Grand z 1918 r. czy najstarsza taksówka Praga V z 1908 roku oraz autobus Praga NDO z 1938 roku.

Marka Praga w przeszłości należała do czołowej trójki (Skoda, Tatra i Praga) największych czechosłowackich producentów. Historia firmy rozpoczęła się w 1907 roku, gdy doszło do połączenia przedsiębiorstw – První Českomoravská továrna na stroje i wytwórni znanego przemysłowca barona Frantiska Ringhoffera. Efektem tej fuzji było powstanie przedsiębiorstwa o nazwie Pražska továrna na automobily. W 1908 r. na licencji zmontowano sześć samochodów Isotta Fraschini, a w 1910 r. pierwsze ciężarówki na licencji firmy Dykomen. W 1911 roku powstały pierwsze własne konstrukcje z przyczepą o nazwie Praga V o ładowności 4 i 5 ton.

W historii czechosłowackiej marki jest też polski akcent. W Oświęcimiu od 1929 r. przez 10 lat działała firma Zjednoczone Fabryki Samochodów „Oświęcim”, która była wspólnym przedsięwzięciem czeskiego producenta samochodów oraz arystokratów Artura Potockiego i Rogera Raczyńskiego. Fabryka posiadała odlewnię, kuźnię, lakiernię, tapicernię, a po roku działalności montowała samochody na własnych podwoziach. Produkowano w niej zarówno auta osobowe, jak i ciężarowe. Z taśmy oświęcimskiego zakładu zjechało ponad 1,7 tys. pojazdów. Wśród ich właścicieli byli m.in. Jan Kiepura i Wojciech Kossak. Najmniejszym samochodem osobowym wytwarzanym w Oświęcimiu był model Piccolo. Fabryka specjalizowała się jednak w większych modelach samochodów osobowych, takich jak Alfa, Grand oraz Mignon.