Klasyki

Kolory Mazdy – historia nadawania formom ruchu

Kształty i kolory tworzą pierwsze wrażenie, a żaden inny element samochodu nie jest tak natychmiastowo i dosłownie kojarzony z jakością, jak stylistyka nadwozia. W przypadku samochodów Mazdy zaawansowany proces lakierowania zwany Takuminuri, opracowany autorsko przez producenta, ma na celu wzbogacenie eleganckiej sylwetki nadwozia zaprojektowanej zgodnie z filozofią projektowania Kodo o unikalne barwy nadwozia, takie jak Soul Red Crystal czy Polymetal Gray.

Oba kolory lakierów zastosowano w nadwoziu Mazdy 3, która zdobyła prestiżowy tytuł World Car Design of the Year 2020.

Sztuka lakierowania Takuminuri była udoskonalana przez dekady doświadczeń z różnorodnymi materiałami i technikami. Mazda oferuje dziś szeroką gamę kolorystyczną, dla której inspiracją były wczesne modele samochodów producenta. Mazda-Go Type GA „Green Panel”, trójkołowy samochód ciężarowy wprowadzony na rynek w 1938 r., otrzymał swoją nazwę od charakterystycznego zielonego koloru lakieru – młodzieżowego akcentu w segmencie pojazdów użytkowych.

Pierwszy produkowany seryjnie samochód osobowy, Mazda R360 pojawił się na rynku w 1960 r. w szerokiej gamie świeżych kolorów, w tym w miętowej zieleni, błękicie nieba czy jaskrawej czerwieni, co wyraźnie odróżniało go od białej kolorystyki samochodów dominującej u konkurencji. Mimo, że był to niedrogi mikrosamochód, oferowano go nawet w wersji z dwukolorowym wykończeniem. Połączenie białego nadwozia z burgundowym dachem dodawało uroku czteromiejscowemu coupé, a jego sylwetce – wyrafinowanej lekkości, podkreślając jednocześnie charakterystyczne dla Mazdy zainteresowanie niekonwencjonalnym wzornictwem i rozwiązaniami technicznymi zorientowanymi na kierowcę, co zresztą trwa do dziś. Mazda R360 od razu stała się hitem sprzedażowym, zyskując w 1960 r. prawie dwie trzecie swojego segmentu rynku w Japonii i spełniając marzenie dziesiątek tysięcy osób o posiadaniu własnego samochodu.



Tworzenie kolorystycznych precedensów

Gdy w latach 60. Mazda rozszerzyła swoją ofertę modeli, oferowała ekskluzywne, metaliczne wykończenia zarówno swoich modeli kompaktowych, jak i samochodów klasy średniej-wyższej. Na przykład Mazdę Luce (1966-73) można było zamówić w kolorze złotym lub srebrnym – barwach kojarzących się z luksusem i szybkością – podkreślających sportową i elegancką sylwetkę zaprojektowaną przez nikogo innego, jak wschodzącą już wówczas legendę – Giorgetto Giugiaro. Luce był jednym z pierwszych na świecie, prawdziwie pożądanych samochodów z Japonii.

Z kolei Mazda Cosmo Sport/110S pojawiła się w 1967 r. w czystej bieli, która podkreślała nie tylko futurystyczną sylwetkę tego supersportowego samochodu, ale także stanowiła odniesienie do oficjalnego koloru japońskich zespołów wyścigowych w zawodach organizowanych przez FIA. Pierwszy produkowany przez Mazdę samochód z silnikiem Wankla, Cosmo Sport/110S, w rzeczywistości szybko udowodnił swoje możliwości i niezawodność na torze, nieoczekiwanie kończąc na wysokim, czwartym miejscu swój pierwszy wyścig – Maraton de la Route z 1968 r., wyczerpującą rywalizację znaną również jako 84 Godziny Nürburgring.

W latach 60. XX wieku Mazda zaczęła stosować lakiery na bazie żywic alkidowych i nowe komory suszenia, co pozwoliło jej na uzyskanie trwałych powłok wykończeniowych przy jednoczesnym uniknięciu kredowania i związanej z tym utraty połysku powierzchni, co było wówczas powszechnym problemem. W latach siedemdziesiątych XX wieku Mazda była również jednym z pionierów w dziedzinie powlekania przez zanurzenie katodowe (znane również jako malowanie przez zanurzenie kataforetyczne). Technika ta wykorzystuje pole elektryczne do rozdzielania cząsteczek lakieru w celu zwiększenia pokrycia i zagwarantowania równomiernego jej rozprowadzania, aby zapewnić skuteczniejszą ochronę antykorozyjną, szczególnie w zakamarkach nadwozia.

Uczta dla oczu

Era ekstrawagancji rozpoczęła się 1977 r. od I generacji Mazdy 323, która połączyła europejski wygląd hatchbacka z gamą intensywnych kolorów, takich jak Muscat Green, Impulse Blue, Grand Prix Red i Sunbeam Silver Metallic. Rozjaśniając drogi w całej Europie, Mazda 323 stała się z najchętniej importowanym modelem na kontynencie.

Mazda MX-5 ozdobą wystawy poświęconej Januszowi Kaniewskiemu

Mówiąc o spektakularnym wydarzeniu z kolorowego okresu Mazdy należy wspomnieć pamiętny rok 1991, kiedy samochód z nr. 55, zielono-pomarańczowa Mazda 787B, jako pierwsza minęła flagę w szachownicę podczas słynnego 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Wyrazista kolorystyka nadwozia i charakterystyczny ryk czterowirnikowego silnika 26B o mocy 710 KM na zawsze będą kojarzyć się z pierwszym zwycięstwem azjatyckiego producenta w tej znakomitej rywalizacji i jedynym, jak dotąd, zwycięstwie samochodu z silnikiem Wankla w historii wyścigu. Mazda MX-5 „Le Mans”, limitowana edycja z 2011 r. upamiętniająca 20. rocznicę wyścigu, była ozdobiona charakterystycznymi barwami 787B. To również jedna z nielicznych wersji MX-5 z turbosprężarką.

Jeśli chodzi o żywe barwy, MX-5 wprowadziła wiele nowych kolorów na przestrzeni ostatnich trzech dekad. Kolejne generacje charakteryzowały się szeroką gamą kolorów nadwozia, od charakterystycznej dla sportowych samochodów standardowej czerwieni – Classic Red czy głębokiej zieleni – British Racing Green, po bardziej wyraziste kolory specjalne, takie jak Sunracer’s Sunburst Yellow (1995), Spirited Green (Karai, 2011) i Racing Orange (30th Anniversary, 2019), by wymienić tylko kilka. Szeroki wachlarz emocjonującej kolorystyki niewątpliwie przyczynił się do wzmocnienia statusu ikony marki i dominacji Mazdy MX-5 na światowym rynku roadsterów.

Chociaż lakierowanie nadwozia stanowi zaledwie kilka kilogramów całkowitej masy pojazdu, pozostaje obecnie jednym z najbardziej złożonych etapów produkcji samochodów. To wyjaśnia zainteresowanie Mazdy kolorami i dlatego producent przykłada tak znaczącą wagę do techniki Takuminuri, której nazwa łączy japońskie słowa „mistrz rzemieślnik” (Takumi) i „lakier” (Nuri). Innowacyjny proces pozwala Mazdzie na masową produkcję tego, co wydaje się być ręcznie nakładanym wykończeniem, poprzez „uczenie” robotów malarskich naśladowania technik stosowanych przez rzemieślników.

Wzbogacenie dynamiki światła

W przeciwieństwie do konwencjonalnych dwuwarstwowych malowań z kolorową powłoką bazową i powłoką bezbarwną, kolory metaliczne Mazdy wykorzystują trójwarstwowy system składający się z powłoki półprzejrzystej i warstwy przezroczystej pod końcową powłoką bezbarwną. Celem jest wzbogacenie głębi i nasycenia kolorów lakieru, pogłębienie płynności i witalności stylistyki Kodo poprzez wzmocnienie wzajemnego przenikania światła i cienia. W rezultacie nadwozia wydają się być w ruchu, nawet gdy pojazd stoi w miejscu.

Mazda znana jest szczególnie ze swojego „firmowego” koloru Soul Red wprowadzonego w 2012 r., który w udoskonalonej wersji znany jest dziś jako Soul Red Crystal. To najchętniej wybierany lakier we wszystkich modelach Mazdy sprzedawanych w Polsce. Każda z jego trzech warstw spełnia inną funkcję. Mazda stosuje dwa rodzaje płatków aluminium w lakierze bazowym: jasne, odbijające światło oraz płatki pochłaniające światło, podczas gdy półprzezroczysta powłoka zawiera czerwone pigmenty o wysokim stopniu nasycenia kolorem. Światło przenika przez wierzchnią powłokę i warstwy czerwonego pigmentu na płatki aluminium w warstwie bazowej. Odblaskowe płatki rozświetlają powierzchnię głęboką, intensywną czerwienią, która wydaje się świecić od wewnątrz, w przeciwieństwie do zacienionych powierzchni, pochłaniających światło, które wydają się czarne.

Mówiąc o czerwieni, firma przywraca w tym roku biało-burgundowy, dwukolorowy wygląd Mazdy R360 w modelach z edycji specjalnej, przygotowanych z okazji stulecia firmy. Symbolizując elegancką radość z jazdy, większość modeli z obecnej gamy będzie oferowana z białymi nadwoziami i burgundowymi wnętrzami, podczas gdy limitowana edycja MX-5 i nowa, elektryczna Mazda MX-30 otrzymają również kontrastowe dachy tej barwy. Dzięki inspiracji z przeszłości, projektanci kolorów Mazdy mogą kontynuować prace nad przyciągającymi wzrok wersjami wykończenia samochodów przyszłości.

Źródło: Mazda



Redakcja

Recent Posts

Toyota – lakier samochodowy zmieniający kolor

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…

17 godzin ago

Volkswagen ID.7 Special Edition 77 kWh 286 KM – auto, które polubisz od pierwszego wejrzenia

Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…

17 godzin ago

Nowa Lancia Ypsilon będzie elektryczna, ale zachowa silnik benzynowy

„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…

18 godzin ago

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

2 dni ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

3 dni ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

4 dni ago