Lexus – mniej znane modele, które warto poznać

Lexus RX czy LFA to samochody, o których słyszał praktycznie każdy. Ale w historii japońskiej marki powstały auta koncepcyjne, egzemplarze pokazowe, a nawet model produkcyjny, których w Polsce praktycznie nie znamy. Przyglądamy się kilku wyjątkowo ciekawym autom ze znaczkiem Lexusa.

Lexus Landau

Koncepcyjny Lexus Landau zadebiutował w 1994 roku. Auto wywołało spore zainteresowanie. W ofertach marek klasy premium trudno było wtedy znaleźć hatchbacka segmentu C, królowały natomiast klasyczne sedany. Koncept Lexusa zwracał uwagę ciekawą konstrukcją. Auto oparto na płycie podłogowej pierwszej generacji modelu GS 300. Landau był jednak krótszy od Lexusa GS o 60 cm i o 5 cm wyższy.

Koncept miał pięciodrzwiowe nadwozie. Podobnie jak karoserie GS-a i bliźniaczej Toyoty Aristo, wygląd Lexusa Landau był dziełem słynnego studia Italdesign Giugiaro. Co nietypowe dla kompaktowego hatchbacka, pod jego maską znalazła się spora jednostka V8 o pojemności 4 l i mocy 249 KM. A automatyczna skrzynia biegów przekazywała napęd na wszystkie koła. To kolejna cecha, którą nawet dzisiaj trudno znaleźć w segmencie C.

Lexus UX z pióropuszem – kolejny nietypowy projekt

Lexus LFA Spyder

Supersportowy LFA to jeden z najsłynniejszych samochodów Lexusa. Wielu miłośników motoryzacji z pewnością pamięta też koncept LF-A Roadster, który jednak ostatecznie nie trafił do seryjnej produkcji. Ale nie wszyscy wiedzą, że Lexus faktycznie zbudował jedną sztukę modelu LFA z otwartym nadwoziem. Lexus LFA Spyder był samochodem prawdziwie bezkompromisowym – nie otrzymał dachu w ogóle, nawet w formie lekkiego, płóciennego poszycia.

Poza zmienioną konstrukcją nadwozia auto praktycznie nie różniło się niczym od pozostałych egzemplarzy japońskiego superauta. Pod jego maską również znalazł się silnik V10 4.8 o mocy 560 KM i wyjątkowym brzmieniu. Lexusa LFA Spyder nie sposób było spotkać na drodze, ale można mu się przyjrzeć w szczegółach w jednym z odcinków słynnego programu motoryzacyjnego Jay Leno’s Garage.

Lexus IS 430

Wyjątkowym samochodem Lexusa był również IS 430, opracowany na targi SEMA w 2003 roku. Choć auto na pierwszy rzut oka przypominało po prostu nieco stuningowanego sedana IS, zmiany były znacznie istotniejsze. Pod maską znalazł się bowiem 4,3-litrowy motor V8 3UZ-FE przeszczepiony z większego modelu GS. Silnik o mocy 340 KM połączono z lekkim kołem zamachowym oraz manualną, 6-biegową skrzynią Getraga, która przekazywała napęd na tylne koła.

Z Lexusem GS auto dzieliło również dyferencjał oraz inne elementy przeniesienia napędu, a także niektóre części zawieszenia. Mechanicy z warsztatu Rod Millen Special Vehicles, któremu zlecono zmodyfikowanie auta, dołożyli również regulowane elektronicznie amortyzatory czy potężne hamulce Brembo. Lexus IS 430 był specjalnym autem pokazowym, ale dla wielu to protoplasta produkowanego później seryjnie sedana IS F. Auta, które rozpoczęło linię sportowych samochodów japońskiej marki spod znaku litery F.

Lexus FLV

Koncepcyjny pojazd FLV Toyota i Lexus pokazały światu w połowie lat 90. Samochód najpierw zadebiutował ze znaczkiem Toyoty na Tokyo Motor Show 1995. Następnie jako Lexus został zaprezentowany w USA na North American International Auto Show 1996. Taka strategia wynikała z faktu, że aż do 2005 roku marka Lexus nie istniała oficjalnie na japońskim rynku. Koncepcyjne auto dobrze pasowało jednak do charakteru Lexusa. Jego trzyliterowa nazwa była skrótowcem od słów Future Luxury Vehicle i oznaczała luksusowy pojazd przyszłości.

Auto miało owalną sylwetkę, przypominało połączenie minivana i sportowego kombi. Inżynierowie projektujący model FLV skupili się na ilości przestrzeni we wnętrzu auta i komforcie pasażerów. Siedzenia były tak zaprojektowane, by ci mogli przyjąć naturalną, możliwie najwygodniejszą pozycję. Japończycy zwrócili również wyjątkową uwagę na komfort w czasie wsiadania i wysiadania. Auto oferowało też dużo miejsca na nogi i nad głowami. Pojemne wnętrze przekładało się na spore wymiary konceptu, którego długość wynosiła prawie 4,8 m. FLV imponował wyposażeniem. Po sparowaniu telefonu na środkowym ekranie można było nawet odczytywać e-maile. Choć auto wyglądało jak gotowe do produkcji, Lexus FLV nie doczekał się wprowadzenia do oferty.

Lexus HS 250h

Samochodem, który trafił do regularnej sprzedaży, był natomiast Lexus HS. Auto sprzedawano w Japonii i Stanach Zjednoczonych, ale oficjalnie nigdy nie trafiło do Europy, dlatego w Polsce praktycznie go nie znamy. Model HS 250h zadebiutował w 2009 roku na North American International Auto Show w Detroit. Sedan Lexusa miał być luksusowym odpowiednikiem Toyoty Prius, która cieszyła się wtedy bardzo dużym zainteresowaniem wśród amerykańskich gwiazd. Auto sprzedawano tylko z napędem hybrydowym. Był to zresztą pierwszy samochód w historii japońskiej marki oferowany wyłącznie w takim wariancie.

Do napędu Lexusa HS 250h posłużył spalinowo-elektryczny układ o łącznej mocy 190 KM. Pod jego maską znalazł się czterocylindrowy silnik 2AZ-FXE o pojemności 2,4 l. Układ był bardzo podobny do tego, który trafił do pierwszej hybrydowej Toyoty Camry. Konstrukcję samochodu oparto natomiast na platformie Toyoty Avensis. Oprócz oszczędnego napędu hybrydowy Lexus dysponował też wnętrzem wykończonym materiałami, które w dużej mierze nadawały się do recyklingu. A nazwa HS pochodziła od słów Harmonious Sedan i oznaczała po prostu harmonijnego sedana. Produkcja modelu HS trwała do 2018 roku. Najdłużej auto było dostępne na japońskim rynku. Jego miejsce w ofercie Lexusa zajął sedan ES w wersji hybrydowej.

Źródło: Lexus