Klasyki

BMW – słynne „nerki” grilla wymyślił producent karuzeli

Czy wiecie, że autorem słynnej atrapy wlotu powietrza BMW nie był sam niemiecki producent, ale firma Gebrüder Ihle, Bruchsal, specjalizująca się w produkcji karuzeli. 

Nadwozia Ihle powstawały już na podwoziach BMW z roku 1929, ale model z „nerkami” po raz pierwszy zaprezentowany został w 1932 roku, a więc w okresie, gdy BMW nie miało jeszcze ukończonego własnego projektu samochodu osobowego. Natomiast pierwszy model pod marką BMW był w rzeczywistości licencyjnym Austinem Seven. Jego produkcję pod marką Dixi rozpoczęto w 1927 roku, ale rok później firma została przejęta przez BMW. Ten typ auta, oficjalnie oznaczony 3/15, jako pierwszy otrzymał charakterystyczny grill.

Jednak pierwszym w historii autem, które miało atrapę wlotu powietrze w postaci „nerek” było BMW 600 typ Ihle, które powstało w firmie Gebrüder Ihle KG Karosserie- und Fahrzeugbau, Bruchsal z Bedenii-Württembergii. I do bracia Ihle uważani sa oficjalnie za autorów takiego rozwiązania designu. Obaj zginęli podczs II wojny światowej. Warto dodać, iż podobne rozwiązanie grilla otrzymywały także inne auta, do których firma budowała nadwozia. Powstawały one na podwoziach m.in. DKW, Opla, Fiata i Forda.

BMW M Performance Parts do nowych BMW serii 5, BMW M5 oraz BMW M5 Competition

Podczas II wojny światowej firma Gebrüder Ihle produkowała broń, pompy stacjonarne i generatory gazu drzewnego. W pierwszych latach po wyzwoleniu nie było w Niemczech zainteresowania samochodami sportowymi. W 1954 r. firma próbowała wejść bez powodzenia na rynek z mikroautem Ihle Schottenring, napędzanym jednocylindrowym dwusuwowym silnikiem. Brak perspektyw w motoryzacji spowodował przestawienie się firmy na produkcję karuzeli i wyposażenia lunaparków. Warto dodać, iż „nerki” nadal zdobiły niektóre pojazdu lunaparkowe. Po 2009 roku firma definitywnie zakończyła swoją działalność.



Natomiast pierwszym modelem w historii niemieckiej marki z taką atrapą było BMW 303 z 1933 roku, który także jako pierwszy napędzany był sześciocylindrowym silnikiem.

Już w latach trzydziestych XX wieku charakterystycznym elementem każdego nowego modelu BMW był “nerkowy” wlot powietrza chłodnicy. element ten jednak wciąż był modyfikowany, zmieniały się jego wymiary i proporcje. Tym samym dotarliśmy do jego najnowszego i chyba najbardziej kontrowersyjnego wcielenie w BMW X7.

Źródło: BMW



Redakcja

Recent Posts

Mazda CX-60 na drogach i bezdrożach Maroka

Maroko to magiczny kraj, w którym koczownicze tradycje berberyjskie spotykają i przejmują inspiracje z całego…

7 godzin ago

Ford Mustang – 60 lat dziedzictwa i ważna rola w popkulturze

Ford Mustang, od swojego debiutu w 1964 roku, stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów…

1 dzień ago

SEAT – najprostszy sposób na nowy samochód – wynajem długoterminowy

SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…

2 dni ago

Citroën Ami zmienia kolor i wprowadza nowe wersje z okazji czwartcy urodzin

Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz  nowy, ciemnobrązowy kolor…

3 dni ago

Alfa Romeo Junior – polskie ceny już od 129,6 tys. zł

Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…

4 dni ago

Opel Laubfrosch – 100 lat temu zjechał z linii produkcyjnej

Opel rozpoczął produkcję samochodów 125 lat temu i wkrótce zaczął odnosić pierwsze sukcesy, wprowadzając na…

5 dni ago