Klasyki

Citroën 2CV był produkowany przez 41 lat. Ostatni powstał 30 lat temu w Portugalii

Francuski producent ma na swoim koncie kilka modeli, które wyraźnie się różniły od konkurentów. Jednym z najsławniejszych był 2CV, zwany popularnie „kaczką”. Był jednym z trzech najdłużej produkowanych aut w historii. Ostatni egzemplarz wyjechał z portugalskiej fabryki 27 lipca 1990 roku.

Chociaż pierwsze prace projektowe nad Citroënem 2CV rozpoczęto w 1936 roku, to produkcja seryjna ruszyła dopiero po zakończeniu II wojny światowej, a oficjalna premiera odbyła się podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Paryżu 6 października 1948 r.

Pierwszy prototyp powstał z inicjatywy Pierra-Julese Boulangera, ówczesnego wiceprezydenta spółki Citroën, który chciał mieć … „quatre roues sous un parapluie” (cztery koła pod parasolem). Według niego samochód miał mieć miejsce dla 4 osób i dla 50 kg bagażu, miał być ekonomiczny, zapewniać komfort jazdy i prędkość 50 km/h. Dodał: „chcę aby w aucie mogły wygodnie pomieścić się cztery osoby wraz z koszykiem zawierającym 60 jaj i by podczas jazdy z prędkością 50 km/h nie zrobiła się jajecznica”.

Do maja 1939 roku powstało 250 prototypów, które zostały zniszczone przed niemieckim agresorem. Cztery egzemplarze ukryto wraz z pełną dokumentacją techniczną. Przygotowaniem produkcji seryjnej Citroën zajął się dopiero po zakończeniu II wojny światowej, a wersja produkcyjna była gotowa dopiero w 1948 roku.



Citroën – nowy C4 i nowe ë-C4 – 100% ëlectric, ponownym odkryciem kompaktowego hatchbacka

Auto o długości 3630 mm, szerokości 1480 mm i wysokości 1600 mm oraz masie 585 kg, można było samodzielnie rozebrać przy użyciu najprostszych narzędzi. Jego konstrukcja była prosta i zdaniem pomysłodawców niezawodna. Do napędu zastosowano 2 cylindrowy silnik typu bokser o pojemności skokowej 375 cm³ i mocy 6,6 kW (pierwsze egzemplarze) z trzybiegową niesynchronizowaną przekładnią, a w kolejnym okresie produkcji pojemność wzrosła do 425, 435 i 602 cm³ i mocy ponad 20 kW.

W okresie od 1949 do 1990 roku wyprodukowano łącznie 5 114 966 egzemplarzy, z czego 3 868 631 w wersji osobowej i 1 246 335 egz. odmian użytkowych. Auto to powstawało w 9 krajach. We Francji jego produkcję ukończono w 1988 roku, a ostatnie egzemplarze zjechały z taśmy portugalskiej fabryki w Mangualde 27 lipca 1990 roku.

Legenda „kaczki” pozostała i do dzisiaj na całym świecie przetrwało wiele egzemplarzy, które są cenione przez kolekcjonerów klasyków.



Redakcja

Recent Posts

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

14 godzin ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

2 dni ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

3 dni ago

Audi prezentuje nowe pierścienie

„Przewaga dzięki technice” to idea Audi, która oznacza innowacyjną mobilność i progresywną stylistykę. Najnowsze modele…

3 dni ago

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

4 dni ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

4 dni ago