Ewolucja marki Jeep® w pełni odzwierciedla jej podstawowe wartości, jak wolność, przygoda, autentyczność i pasja, które są filarami jej renomy na całym świecie. Najnowszy krok na drodze ewolucji Jeepa dotyczy elektryfikacji. Był on realizowany na wielu etapach, które przyczyniły się do wypracowania przez markę rozwiązania napędu hybrydowego plug-in, potrafiącego zwiększyć legendarne możliwości off-roadowe gamy SUV-ów.
Jeep był zawsze pionierem nowych segmentów i nowych technologii. Legenda marki rozpoczęła się w 1941 roku od Willys-Overland, pierwszego masowo produkowanego pojazdu 4×4, a następnie w 1946 roku zaprezentowano model z napędem na cztery koła Willys Wagon, który był pierwszym samochodem typu Sport Utility Vehicle. Jego legendarna reputacja w zakresie możliwości terenowych trwa od tamtej pory. Komfort, właściwości jezdne i łączność zostały z czasem zwiększone, równolegle z osiągami terenowymi. Dzisiaj, marka robi kolejny ważny krok na drodze ku poszanowaniu środowiska i zmniejszeniu kosztów eksploatacji, wprowadzając samochody hybrydowe Renegade 4xe i Compass 4xe z technologią plug-in.
Bezkompromisowe rozwiązanie hybrydowe plug-in będzie napędzać Renegade’a 4xe i Jeepa Compassa 4xe, czyniąc z nich pojazdy zapewniające absolutną swobodę i wynosząc je na kolejny poziom, dzięki zaawansowanej proekologicznej technologii. To „jeepowa” droga do elektryfikacji.
4xe
Każdy Jeep z napędem hybrydowym plug-in będzie nosił emblemat 4xe, wywodzący się z takich wartości, jak wydajność, osiągi i odpowiedzialność. Nowa gama modeli Jeepa z napędem hybrydowym plug-in to będą najbardziej oszczędne pod względem zużycia paliwa SUV-y Jeepa, nowa technologia 4xe będzie oferować zerową emisję zanieczyszczeń oraz duży zasięg w trybie elektrycznym i łatwość ładowania.
Wydajność nie jest uzyskiwana kosztem osiągów. Każdy Jeep 4xe pozostanie wierny swojemu terenowemu powołaniu, poprawiając wrażenia z jazdy na drodze, dzięki płynnej reakcji i przyspieszeniu. Jednocześnie, dzięki większemu momentowi obrotowemu generowanemu przez jednostkę napędową oraz możliwości ich precyzyjnej regulacji, samochody zaoferują jeszcze więcej możliwości 4×4 w każdym terenie podczas wymagających przygód off-roadowych.
Wreszcie, 4xe oznacza odpowiedzialność i poszanowanie dla środowiska. Dzięki technologii hybrydowej plug-in emisja CO2 jest niższa, niż 50 g/km w trybie hybrydowym*, a koszty eksploatacji są mniejsze.
Jednakże uwaga marki Jeep skupiona na zrównoważonym rozwoju jest głębsza i zaczyna się jeszcze zanim samochody pojawią się na drogach, ponieważ cykl produkcyjny jest zaprojektowany z myślą o jak najmniejszym wpływie na środowisko.
Ewolucja na każdy teren
Światowa premiera pionierskich zelektryfikowanych SUV-ów Jeepa odbyła się podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2019 roku. Na tę bardzo ważną premierę została wybrana ta prestiżowa scena, podczas gdy prace nad modelami, w tym instalacja linii produkcyjnych, były w trakcie realizacji.
Jeep Renegade 4xe i Jeep Compass 4xe są produkowane w zakładzie FCA Melfi w regionie Basilicata (Włochy), gdzie Jeep Renegade jest produkowany od 2014 roku. W tym samym roku przy fabryce w Melfi powołano do życia ośrodek szkoleniowy Plant Academy, która stanowi miejsce realizacji innowacyjnych pomysłów i eksperymentów oraz swoistą fabrykę talentów, umożliwiającą rozwijanie potencjału pracowników i która wniosła od tego czasu znaczący wkład w strategię elektryfikacji FCA. Zresztą, projekt ten zainspirował wiele innych fabryk FCA, które również uruchomiły podobne ośrodki. Centrum przemysłowe w regionie Basilicata stanowiło naturalny wybór przy wyborze lokalizacji dla produkcji pierwszych hybrydowych modeli Jeepów z przeznaczeniem na rynki w regionie EMEA, które zapiszą nowy rozdział w historii marki.
Chociaż produkcja SUV-ów Jeep 4xe odbywa się w Melfi, w pierwszej fabryce Jeepów poza Ameryką Północną z pełnym cyklem produkcji, to proces prac nad samochodami zakończył się w Arjeplog Proving Grounds w szwedzkiej Laponii.
W ramach testów przejechano ponad 3800 km by dotrzeć z Turynu do Arjeplog i przetestować hybrydowe SUV-y Jeep plug-in w każdych warunkach, z którymi Klienci będą musieli się zmierzyć. W celu zapewnienia jakości, bezpieczeństwa, niezawodności i komfortu w każdych warunkach przeprowadzono szereg kompleksowych działań. Nowa, technologia hybrydowa plug-in zwiększa możliwości SUV-ów Jeepa. Z jednej strony, jeszcze bardziej zwiększa sprawność terenową, z drugiej strony, zwiększa osiągi na drodze podczas codziennej jazdy. Modele te czują się swobodnie nie tylko na piasku, w błocie, na skałach, w śniegu czy na lodzie: ich możliwości i przyjemność z jazdy widać w pełnej krasie również w mieście.
Testy były kontynuowane zimą 2019 roku w Arjeplogu oraz podczas długo oczekiwanej zimowej imprezy Jeep Winter w Champoluc (Val d’Aosta, Włochy), gdzie marka umożliwiła wgląd w działanie systemu 4xe, wystawiając poprzeczny przekrój Jeepa Renegade. Na początku 2020 roku z zadowoleniem przyjęto premierę, ekskluzywnej edycji „First Edition” zarówno Jeepa Renegade’a 4xe, jak i Jeepa Compassa 4xe. Klienci, którzy wcześniej zamówili ją na specjalnej stronie internetowej, mieli możliwość potwierdzenia swojego zamówienia i przetestowania jako pierwsi modelu Jeepa 4xe (na ośmiu rynkach zebrano ponad tysiąc zamówień i odnotowano ponad sto tysięcy odwiedzin strony). Na wybranych rynkach zamówienia na pełną gamę Renegade 4xe i Compassa 4xe zostały otwarte dla Klientów w lipcu.
Jest to ważny krok w procesie ewolucji marki, który bardziej, niż kiedykolwiek, ukierunkowany jest na zrównoważony rozwój i elektryfikację. Jest to ewolucja spójna z historią Jeepa, który zgodnie z tradycją jest jedną z marek mających największy kontakt z naturą. Każdy SUV Jeepa jest tworzony po to, by zabierać Klientów do miejsc, które w inny sposób są niedostępne i od dziś mogą oni tam nadal docierać, ale przy zerowej emisji zanieczyszczeń, bez hałasu i w sposób świadomy, odpowiedzialny i zrównoważony.
Lider w dziedzinie przyjaznej środowisku, off-roadowej technologii
Elektryfikacja zapewni marce Jeep przyszłość, ponieważ dąży ona do osiągnięcia pozycji lidera w dziedzinie ekologicznych technologii klasy Premium. Zobowiązanie to rozpoczyna się we Włoszech i w Europie, gdzie powstają hybrydowe modele plug-in Jeepa, Renegade i Compass 4xe.
Nowe modele 4xe oferują najlepsze osiągi i dynamikę jazdy ze wszystkich Renegade`ów i Compassów w historii. Mogą dosłownie „Dojechać, gdzie się chce”, by „robić, co się chce”, cytując znane hasło marki („Go Anywhere, Do Anything”) i odwołując się do legendarnych możliwości 4×4, udoskonalanych na przestrzeni prawie 80 lat.
Jednocześnie są to idealne samochody do codziennej jazdy po mieście, dzięki technologii hybrydowej plug-in, która – w całkowicie elektrycznym trybie pozwala Klientom na podróżowanie z zerową emisją zanieczyszczeń i średnim zasięgiem 50 km, podczas gdy w przypadku dłuższej jazdy terenowej, dwa silniki elektryczne tworzące pętlę Powerloop, zapewniają stały dostęp do napędu eAWD, by bez obaw móc stawiać czoła najbardziej ekstremalnym przygodom. Samochody hybrydowe marki Jeep będą najbardziej wydajnymi i odpowiedzialnymi pojazdami w historii i będą reprezentować nowoczesną wizję przysłowiowych zdolności Jeepa, aby zapewnić doskonałą równowagę pomiędzy osiągami, przyjemnością z jazdy, bezpieczeństwem i poszanowaniem środowiska.
„Niebieskie” akcenty stylistyczne znakiem rozpoznawczym nowego Renegade`a i Compassa 4xe
Nadwozia nowych modeli Jeepa 4xe wyróżniają się uderzającą, niebieską kolorystyką na przednim emblemacie „Jeep” oraz na emblematach „4xe” i „Jeep” z tyłu. Akcenty koloru niebieskiego zdobią również emblematy boczne z nazwami Renegade i Compass, natomiast port ładowania umieszczony jest pod pokrywą znajdującą się na lewym tylnym błotniku samochodu.
Ekskluzywne wyposażenie sprawia, że modele Jeepa 4xe są najbardziej zaawansowanymi technologicznie SUV-ami w historii. Wewnątrz kabiny pasażerskiej dostępny jest 7-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT oraz system multimedialny Uconnect NAV z ekranem dotykowym 8,4″, kompatybilny z Apple CarPlay, Android Auto i Radio DAB (w zależności od rynku). Oba wyświetlają określone informacje na temat zelektryfikowanej jazdy.
Modele 4xe wyposażone są również w nową, sześciostopniową, automatyczną skrzynię biegów, unowocześnione sterowanie systemem zarządzania trakcją Selec-Terrain z trybami jazdy – Auto, Snow, Mud & Sand oraz Rock – w tym nowego trybu Sport zapewniającego lepszą reakcję przepustnicy i układu kierowniczego, dostępnego wyłącznie w modelach Renegade i Compass 4xe. Czarne akcenty „black wizard” pojawiają się na nawiewach powietrza, głośnikach i w środkowej części deski rozdzielczej w wersji Limited i S, natomiast w wersji Trailhawk deska rozdzielcza ma akcenty w kolorze Ruby Red.
Jeep Renegade i Jeep Compass 4xe, moc i osiągi
Zarówno Renegade 4xe, jak i Compass 4xe są wyposażone w 1,3-litrowy silnik benzynowy z przodu oraz silniki elektryczny umieszczony między kołami tylnymi i zasilany akumulatorem o mocy 11,4 kWh, który można ładować podczas jazdy lub zewnętrznie z gniazdka elektrycznego: w domu, przy użyciu wydajnej i ekskluzywnej ładowarki easyWallbox lub bardziej zaawansowanej Connected Wallbox, lub też na publicznych stacjach ładowania. Wydajny 1,3-litrowy silnik turbo zapewnia moc 130 KM lub 180 KM, a wsparty 60 KM wytwarzanymi przez silnik elektryczny daje łącznie do dyspozycji 190 KM (wersja Limited) lub 240 KM (wersje Trailhawk i S). Jeśli chodzi o moment obrotowy, silnik elektryczny zapewnia moment obrotowy równy 250 Nm, natomiast silnik spalinowy 270 Nm. Połączenie silnika spalinowego i silnika elektrycznego gwarantuje niezwykłe osiągi i wyjątkową przyjemność z jazdy: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 7,5 sekundy i maksymalną prędkość 130 km/h w trybie elektrycznym i 200 km/h w trybie hybrydowym.
Kompletna gama
Gama nowego Jeepa Renegade 4xe i Jeepa Compassa 4xe obejmuje trzy poziomy wyposażenia – „Limited”, „S” i „Trailhawk” – wszystkie wyposażone w napęd na cztery koła (eAWD) i sześciobiegową skrzynię automatyczną- oraz dwa silniki, które zapewniają łączną moc 190 KM lub 240 KM.
Dostępna jest szeroka gama opcji personalizacji, z nawet 18 różnymi konfiguracjami kolorów w przypadku Renegade`a i 22 w przypadku Compassa. Kolory nadwozia to: Alpine White, Glacier, Granite Crystal, Jetset Blue, Blue Shade, Sting Grey, Colorado Red, Carbon Black I Solid Black, a także 3 specjalne kolory dla Renegade`a – Bikini i Omaha Orange (oba dostępne we wszystkich wersjach wyposażenia, za wyjątkiem „S”) i Matt Green (tylko w wersji Trailhawk). Dodatkowe trzy kolory- Ivory Tri-Coat, Blue Italia i Techno Green dostępne są wyłącznie dla modelu Compass. Ponadto, dla nowego Renegade`a dostępnych jest aż sześć specjalnych wzorów kół, a dla nowego Compassa 4xe – siedem.
Bezpieczeństwo
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, nowe modele 4xe wyposażone są w najbardziej zaawansowane systemy ADAS na rynku, w tym zapewniające doskonałą widoczność reflektory Full LED (w standardzie lub jako opcja w modelu Renegade w zależności od wersji) i reflektory bi-ksenonowe (w Jeepie Compass). Ponadto, w standardzie oferowane są system ostrzegania przed najechaniem na poprzedzający pojazd (Forward Collision Warning) i system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LaneSense Departure Warning Plus), system rozpoznawania znaków drogowych i inteligentny asystent prędkości (tylko w modelu Renegade) oraz przednie i tylne czujniki parkowania. Wśród dostępnych systemów bezpieczeństwa należy wymienić również system monitorowania martwych pól widzenia (Blind Spot Detection), kamerę cofania ParkView z dynamiczną siatką, automatyczny asystent parkowania i system bezkluczykowy Keyless Go.
Jeep Renegade 4xe ma w standardzie zupełnie nowy system Wykrywania Zmęczenia Kierowcy (DDD), oferowany po raz pierwszy w modelu Jeep.
Układ i działanie hybrydowego układu napędowego Jeepa 4xe
Układ napędowy Jeepa Renegade 4xe i Jeepa Compass 4xe integruje dwa silniki elektryczne i akumulator o pojemności 11,4 kWh, z oszczędnym 1,3-litrowym silnikiem benzynowym turbo i sześciobiegową skrzynią automatyczną.
Budowa ta zapewnia, że mamy dwa samochody w jednym: samochód elektryczny wyposażony w silnik elektryczny i litowo-jonowy akumulator wysokiego napięcia na tylnej osi oraz konwencjonalny samochód z silnikiem spalinowym zamontowanym na osi przedniej.
Kluczowymi elementami napędów Renegade i Compassa 4xe są:
Łączna moc dwóch źródeł energii (elektrycznej i cieplnej) wynosi 190 KM lub 240 KM.
Turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra, który zasila Renegade`a i Compassa 4xe jest częścią nowej rodziny silników FCA Global Small Engine. Silnik ten oparty jest na strukturze modułowej i jest dostępny w wersjach 4xe w konfiguracji czterocylindrowej z dwoma dostępnymi poziomami mocy: 130 KM i 180 KM. Podstawowa konstrukcja turbodoładowanych silników benzynowych o pojemności 1,3 litra montowanych w modelach Renegade i Compass 4xe zapewnia wydajność, modułowość i wysoki stopień standaryzacji w odniesieniu do komponentów i procesu produkcyjnego, elastyczność i możliwość dodatkowego rozwoju. Są one wykonane w całości z aluminium, by zapewnić lekkość (ich waga to 106 kg). Korpus silnika, opracowany we współpracy z firmą Teksid, wykonany jest z wysokociśnieniowego odlewu aluminiowego.
Po przeanalizowaniu różnych konstrukcji korpusu silnika wybrano architekturę z płytą podstawową zapewniającą najlepszą równowagę między masą, osiągami strukturalnymi, hałasem i drganiami. Wszystkie silniki GSE Turbo oferują trzecią generację ekskluzywnej technologii MultiAir, która poprawia efektywność spalania poprzez regulację wysokości, czasu i momentu podnoszenia zaworu wlotowego.
Dzięki zintegrowaniu elektrycznego urządzenia na pasku pomocniczym możliwe było zaprojektowanie logiki sterowania, która optymalizuje dynamikę i wydajność silnika spalinowego oraz automatycznej skrzyni biegów. Rezultatem jest oś przednia przewyższająca wszelkie porównywalne konwencjonalne układy napędowe, potrafiąca zapewnić dynamiczne, płynne i wydajne działanie.
Akumulator pozwalający na zachowanie pojemności bagażnika i przestronności kabiny pasażerskiej
W akumulatorach litowo-jonowych o mocy 11,4 kWh i napięciu 400 V stosuje się kobalt, nikiel, mangan/ grafit. Akumulator jest umieszczony pod drugim rzędem siedzeń, gdzie zabezpieczony jest przed zewnętrznymi elementami. Umieszczony w stalowej obudowie akumulator ma specjalny obwód nagrzewnia i chłodzenia, który utrzymuje jego optymalną temperaturę, zapewniając optymalną wydajność.
Akumulator 11,4 kWh umożliwia Renegade’owi i Compassowi 4xe pokonanie średnio 50 kilometrów w trybie w pełni elektrycznym, bez emisji zanieczyszczeń. System hybrydowy zawiera także przetwornicę mocy (PIM) umieszczoną wewnątrz akumulatora, która również jest zabezpieczona przed uszkodzeniem.
Warto zwrócić uwagę, że w modelach Jeepa 4xe, dzięki niewielkiemu rozmiarowi modułu ładującego umieszczonego w bagażniku oraz umieszczeniu silnika elektrycznego pod podłogą, pojemność bagażnika jest praktycznie taka sama jak w wersji z silnikiem konwencjonalnym (330 litrów w przypadku Renegade’a i 420 litrów w przypadku Compassa – z oparciem ustawionym pionowo). Jednocześnie zachowana została podwójna funkcja bagażnika z podwyższoną powierzchnią ładunkową u góry i zmaksymalizowaną pojemnością ładunkową u dołu. W obu modelach w wersji 4xe, koło zapasowe może być umieszczone pod podłogą bagażnika.
Zelektryfikowane tryby jazdy
Klienci nowego Jeepa Renegade i Compass 4xe mogą spersonalizować doznania z jazdy zgodnie ze swoimi potrzebami i rodzajem podróży. I tak na przykład, podczas codziennych dojazdów do miasta idealna będzie jazda na napędzie elektrycznym, który doskonale sprawdzi się także podczas ekscytujących off-roadowych przygód na ekstremalnych trasach w kontakcie z naturą w autentycznym stylu Jeepa.
System ma trzy tryby pracy – hybrydowy, elektryczny i E-save. Żądany tryb aktywuje się za pomocą selektora trybu jazdy umieszczonego obok dźwigni zmiany biegów. We wszystkich trybach jazdy układ hamulcowy z systemem rekuperacji energii odzyskuje energię podczas pasywnych faz jazdy (takich jak zwalnianie lub lekkie hamowanie). Ponadto, Renegade i Compass 4xe pracują w trybie hybrydowym, gdy akumulator osiągnie minimalny poziom naładowania niezależnie od wybranego trybu. Poniżej szczegółowe informacje:
W trybie HYBRID – algorytm optymalizacji (HCP) zapewnia wydajność systemu, modulując wspólną pracę silników elektrycznego i spalinowego w zależności od poziomu naładowania akumulatora. Algorytm HCP automatycznie moduluje dystrybucję momentu obrotowego między silnikami elektrycznym a spalinowym. Silnik spalinowy uruchamia się, gdy wymagana wydajność przewyższa wydajność samego silnika elektrycznego. Algorytm optymalizacji jazdy w trybie HYBRID przeznaczony jest do zarządzania najkorzystniejszą konfiguracją samochodu, uwzględniając następujące czynniki:
Praca silnika spalinowego podczas jazdy zależy od różnych kombinacji powyższych czynników. Gdy poziom naładowania akumulatora jest niski, silnik spalinowy włącza się, aby zapewnić moment obrotowy potrzebny na przednie koła, kompensując brak napędu elektrycznego z kół tylnej osi.
Hamowanie odzyskowe
Hamowanie odzyskowe to podstawowy element ekologicznego charakteru modeli Jeep 4xe, umożliwiający odzysk energii kinetycznej podczas fazy zwalniania i hamowania. Energia jest magazynowana w akumulatorze, a nie rozpraszana w postaci ciepła na tarczach hamulcowych. Tradycyjny układ hamulcowy jest używany, aby zatrzymać samochód w razie awaryjnego hamowania lub podczas jazdy z bardzo niską prędkością.
e–Coasting
Tryb ten działa zamiast hamulca silnikowego, kiedy pedał przyspieszenia jest zwolniony, umożliwiając odzysk energii, gdy samochód zwalania, nawet po zwolnieniu pedału hamulca. Tryb aktywuje się przyciskiem umieszczonym w tunelu środkowym, pod dźwignią zmiany biegów.
Hamowanie regeneracyjne jest zawsze aktywne niezależnie od trybu jazdy (silnik spalinowy lub elektryczny), aby maksymalnie zwiększyć odzysk energii kiedy pedał hamulca i przyspieszenia są zwolnione. e–Coasting można aktywować w modelach Renegade i Compass 4xe, gdy dźwignia skrzyni biegów znajduje się w położeniu „D” (Drive).
Naciskając przycisk “eCoasting” można aktywować intensywność według dwóch różnych poziomów, mniej lub bardziej intensywnych.
Kontrolka na wyświetlaczu tablicy rozdzielczej wskazująca aktywację może mieć dwa różne kolory:
Po aktywowaniu przez kierowcę funkcji „Bardziej intensywne”, kalibracja hamowania odzyskowego jest mocniejsza, kiedy kierowca nie naciska pedału przyspieszenia. Funkcja ta zmniejsza prędkość szybciej niż standardowe hamowanie odzyskowe i generuje więcej energii elektrycznej, która jest przekazywana do akumulatora.
Kiedy funkcja „Intensywne” zmienia się na „Normal” i odwrotnie, na zestawie wskaźników wyświetla się specjalny komunikat.
Możliwości terenowe i hybrydowy napęd e-AWD
Legendarne możliwości terenowe Jeepa są gwarantowane przez system napędu 4×4 Jeep Active Drive Low, montowany we wszystkich wersjach Compassa i Renegade`a 4xe. Nowa technologia hybrydowa plug-in dodatkowo zwiększa możliwości terenowe obu modeli, a połączenie dwóch napędów dodatkowo powiększa wartość momentu obrotowego.
I tak na przykład, Trailhawk 4xe, najbardziej terenowa odmiana modelu o łącznej mocy 240 KM, zwiększa wartość momentu obrotowego nawet o 50% w porównaniu z modelem Trailhawk z silnikiem diesla o mocy 170 KM. Ponadto, dzięki nowej technologii 4xe, napęd na tylną oś jest przekazywany nie przez wał napędowy, ale przez specjalny silnik elektryczny. Pozwala to na rozdzielenie dwóch osi i niezależne kontrolowanie momentu obrotowego w bardziej skuteczny sposób niż układ mechaniczny, a napęd na tylne koła jest dostarczany w razie potrzeby.
Jeep Selec-Terrain™
Jeep Active Drive Low współpracuje z systemem zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain oferującym maksymalnie pięć trybów jazdy. Selec-Terrain obejmuje system kontroli zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control) zapewniający doskonałe możliwości terenowe. Korzystając z Selec-Terrain, kierowca może wybrać idealny tryb jazdy, aby bezpiecznie pokonać każdy teren:
Ponadto, system zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain umożliwia zarządzanie systemem AWD w modelach Renegade i Compass 4xe, łącząc pięć trybów dynamicznych – Auto, Sport, Mud/Sand, Snow i Rock (ten ostatni wyłącznie w wersji Trailhawk) z dwoma różnymi trybami napędu 4×4, w zależności od sytuacji, z którą kierowca musi się zmierzyć:
Dzięki powyższym systemom, modele Jeep 4xe świetnie radzą sobie w każdej sytuacji, w najbardziej wydajny i bezpieczny sposób.
Aby wprowadzić Klientów w świat elektryfikacji, począwszy od wyboru zelektryfikowanego samochodu, opracowano zintegrowany ekosystem usług wyróżniający się prostotą i łatwością obsługi.
Aplikacja „GO 4xe LIVE”
Z okazji premiery nowych modeli 4xe, FCA opracowała całą gamę usług zaprojektowanych, by zabrać Klientów do świata elektryfikacji i wspierać ich w wyborze zelektryfikowanego modelu. Pierwszym przykładem prostoty i łatwości obsługi jest nowa aplikacja Jeepa „GO 4xe LIVE”, stworzona przez zespół FCA’s e-Mobility będąca nowym „cyfrowym” i inteligentnym sposobem, aby przedpremierowo doświadczyć tego, co oferuje nowy model z napędem hybrydowym plug-in. Aplikacja umożliwia poznanie nowych zelektryfikowanych technologii i odkrycie korzyści z przejścia na technologię hybrydową.
Wkrótce na systemy operacyjne Android i iOS aplikację GO 4xe LIVE będzie można pobrać bezpłatnie. Po zarejestrowaniu się użytkownicy mogą uzyskać dostęp do świata mobilności elektrycznej. Aplikacja zawiera wirtualny symulator, dzięki któremu można dowiedzieć się więcej o nowych hybrydowych modelach Jeep typu plug-in oraz przeprowadzić test pozwalający określić styl jazdy klienta. Ponadto pomaga klientom odnaleźć się w dwóch kluczowych aspektach mobilności elektrycznej: zasięgu i czasie ładowania.
GO 4xe LIVE symuluje podróż za kierownicą Jeepa Renegade 4xe lub Compassa 4xe, na dowolnej trasie. Aplikacja oblicza przejechany dystans i wskazuje zużycie energii elektrycznej, jednocześnie monitorując stan akumulatora i pozostały zasięg samochodu na trasie. Aplikacja wyświetla również powiadomienia o punktach ładowania dostępnych na trasie, wskazując, czy w którymś z nich potrzebne jest ładowanie. Pod koniec wyjazdu pokazuje potencjalne oszczędności finansowe i porównanie emisji CO2 z konwencjonalnym samochodem z silnikiem spalinowym.
Podróż można również symulować w trybie „na żywo”, gdy kierowca siedzi za kierownicą własnego pojazdu lub zdalnie, ustawiając adresy rozpoczęcia i zakończenia podróży. W ciągu kilku sekund odkryje możliwe oszczędności oferowane przez Jeep Renegade i Compass 4xe.
GO 4xe LIVE ma na celu zapewnienie poznania świata elektryfikacji: w sekcji „Czy wiesz?” użytkownicy mogą znaleźć odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące świata e-mobilności, a nawet dowiedzieć się więcej o głównych cechach nowego Jeepa Renegade i Compass 4xe, z możliwością rezerwacji jazdy próbnej i poproszenia o wycenę preferowanego dealera. Co więcej: w sekcji „Eko-doradca”, po prostu wpisując swój kod pocztowy, użytkownicy mogą zobaczyć eko-bonusy i zachęty rządowe dla kupujących samochód elektryczny w ich regionie geograficznym.
Po zakupie, niezwykłe doświadczenia Klienta nadal trwają, dzięki pakietom usług UconnectTM opracowanym przez FCA dla marki Jeep, zaczynając od aplikacji „My Uconnect”.
Innymi słowy, doświadczenie zakupowe dotyczące modeli Jeep 4xe nie polega wyłącznie na posiadaniu samochodu. Klient otrzymuje kompletny zestaw narzędzi, aby bawić się i zarządzać, czyniąc swoją mobilność bardziej kompletną i przyjemną.
Inteligentna łączność pokładowa – przyjazna dla użytkownika i łatwa w użyciu
Jeep Renegade i Compass 4xe dysponują najnowocześniejszą łącznością, by zaspokoić potrzeby coraz bardziej wymagających Klientów. Modele są wyposażone w nowy system multimedialny UconnectTM oferujący zaawansowaną łączność ze światem oraz szereg przydatnych usług zapewniających bezpieczeństwo i komfort (niektóre funkcje są już aktywne w momencie zakupu) – My Assistant, My Car, My Remote, My Navigation i My eCharge oraz dodatkowe funkcje wspomagające jazdę z napędem elektrycznym.
Nowe usługi UconnectTM zapewniają dostęp do szeregu funkcji dostępnych za pośrednictwem różnych touchpointów, jak aplikacja mobilna My Uconnect, smartwatch, strona internetowa, przyciski na konsoli górnej i radio.
Są one dostępne już w chwili premiery nowych modeli, dla wszystkich poziomów wyposażenia w połączeniu z 8,4” wyświetlaczem systemu multimedialnego.
Usługi te są podzielone na pakiety podstawowe (Basic), takie jak My Assistant, aktywne już w momencie zakupu, oraz standardowe, aktywowane przez Klienta bezpłatnie, w tym My eCharge, My Car, My Remote i My Navigation (dostępne w modelach wyposażonych w Uconnect NAV z ekranem o przekątnej 8,4 cala).
My Wi-Fi to prawdziwy hotspot umożliwiający jednoczesne podłączenie do Internetu nawet ośmiu urządzeń.
My Theft Assistance niezwłocznie powiadamia Klienta w przypadku próby kradzieży samochodu. Gdy tylko kradzież zostanie potwierdzona przez organy ścigania, centrum operacyjne zapewni wsparcie przy odzyskiwaniu samochodu.
My Fleet Manager to innowacyjne i kompletne rozwiązanie do zarządzania flotą, z prostym i przyjaznym interfejsem oraz zdalnym dostępem do licznych funkcji.
Potwierdza to, że Renegade i Compass 4xe to najlepiej połączone ze światem modele: komunikują się z kierowcą zarówno w kabinie, jak i na zewnątrz, umożliwiając mu wcześniejsze ustawienie trasy w nawigacji czy włączenie klimatyzacji jeszcze przed uruchomieniem samochodu.
„My Uconnect”, inteligentne aplikacje łączności zapewniające wszechstronne doznania 4xe
Modele 4xe marki Jeep zostały opracowane, aby zaspokoić potrzeby różnych Klientów i ułatwić im postępowanie w różnych sytuacjach, dzięki pakietowi aplikacji umożliwiających wygodne i zdalne sterowanie różnymi funkcjami samochodu. Dzięki aplikacji mobilnej „My Uconnect”, Klienci mają dostęp do szeregu usług umożliwiających łatwe i szybkie zarządzanie stanem pojazdu, przeglądami, nawigacją, ładowaniem oraz wszelkimi problemami lub sytuacjami kryzysowymi, w tym kradzieżą. Przykładowo, korzystając z funkcji „My Navigation”, kierowca może już dzień wcześniej zaplanować trasę i wysłać ją do nawigacji swojego Jeepa Renegade lub Compass 4xe lub zaplanować preferowane godziny i dni ładowania, w oparciu o najbardziej dogodne przedziały czasowe i taryfy elektryczną lub wyszukać stacje ładowania i zapłacić za ładowanie bezgotówkowo.
Opcje ładowania
Ładowanie nowego Renegade’a 4xe i Compassa 4xe jest łatwe i intuicyjne: oba modele oferują pełną integrację smartfona kierowcy z 8,4-calowym ekranem dotykowym systemu Uconnect, aby zarządzać ładowaniem zgodnie z wymaganiami i stylem życia kierowcy oraz bezpośrednio z samochodu lub zdalnie za pomocą aplikacji.
Silnik elektryczny umieszczony na tylnej osi jest zasilany przez akumulator, który można ładować zarówno podczas jazdy (w trybie e-Coasting, ładując akumulator wykorzystując ujemną wartość momentu obrotowego wytwarzaną przy hamowanie silnikiem) lub za pomocą kabla ładującego: w domu ze zwykłego gniazdka i kabla będącego standardowym wyposażeniem lub na publicznej stacji ładowania, przy użyciu specjalnego kabla (Mode 3, dostępny w standardzie lub jako opcja w zależności od rynku). W celu zoptymalizowania czasu ładowania i zaoferowania dodatkowych i bezpiecznych rozwiązań domowych, Klienci mogą wybrać ekskluzywną ładowarkę easyWallbox umożliwiającą ładowanie samochodu ze zwykłego gniazdka domowego i oferującą opcję szybkiego ładowania.
System ten został opracowany przez ENGIE EPS specjalnie dla FCA i jest sprzedawany w Europie przez markę Mopar. To proste, łatwe w obsłudze rozwiązanie typu „plug & play”, którym można intuicyjnie zarządzać przez Bluetooth, umożliwiając naładowanie Renegade`a lub Compassa 4xe w domu z mocą ładowania do 2,3 kW w niecałe 5 godzin (czas może różnić się w zależności od instalacji elektrycznej), bez pomocy specjalistycznego personelu. Ponadto, można zwiększyć moc ładowarki easyWallbox do 7,4 kW, wtedy pełne ładowanie w domu trwa mniej niż dwie godziny (100 minut).
Zaawansowana technologia w służbie elektryfikacji
Opierając się na współpracy z głównymi partnerami, z których każdy jest specjalistą w swojej branży, FCA w ostatnich latach skupia się na projektowaniu i rozwoju nowoczesnych technologii elektryfikacji, w tym pojazdów hybrydowych, hybryd plug-in i modeli elektrycznych, których celem jest zmniejszenie zużycia i redukcja emisji CO2. Technologie te i silniki zostały już wprowadzone na rynek w modelach FCA na różnych rynkach, natomiast proces elektryfikacji gamy dotyczy już wielu modeli „Made in Europe”, jak Jeep Compass i Renegade 4xe z napędem hybrydowym plug-in.
Łatwe ładowanie
Przejście na zrównoważoną mobilność elektryczną i zelektryfikowaną wymaga przede wszystkim opracowania sieci publicznych i prywatnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in. Jednocześnie konieczne jest ponowne przemyślenie produkcji i dystrybucji energii elektrycznej. FCA opracowuje rozwiązania spełniające wszystkie wymagania, począwszy od punktów ładowania: zainstalowano około 3600 stacjonarnych ładowarek do samochodów elektrycznych w salonach sprzedaży w całej Europie i na placach fabrycznych, po podpisanie umów z firmami Enel X i ENGIE, wiodącymi graczami w branży energetycznej, aby zapewnić prosty i szybki dostęp do publicznych i domowych punktów ładowania, takich jak easyWallbox.
Natomiast w oparciu o współpracę z firmą Digital Charging Solutions (DCS) Klienci, którzy wybiorą Jeepa Renegade i Compass 4xe, będą mieli dostęp do „My easy Charge”, usługi on-line zapewniającej dostęp do największej publicznej sieci ładowania na świecie, zarządzanej przez DCS. Za pomocą dedykowanej aplikacji i specjalnej karty, rozwiązanie to zapewni dostęp do ponad 130 000 stacji ładowania w 21 krajach Europy. Wreszcie, we współpracy z firmami ENGIE Eps i Terna, FCA e-Mobility stworzyła laboratoria dla innowacyjnych technologii, takich jak Vehicle-to-Grid (V2G), systemu zapewniającego dwukierunkowy przepływ energii pomiędzy pojazdem a siecią elektroenergetyczną, umożliwiającego wykorzystanie energii zgromadzonej w baterii samochodu do stabilizacji pracy sieci.
Uwaga skupiona na łączności, integracji, bezpieczeństwie i wiele więcej
Aby uzupełnić system e-mobilności skoncentrowany na zrównoważonej mobilności elektrycznej i zelektryfikowanej, FCA pracuje również nad łącznością, integracją i bezpieczeństwem w ramach tego systemu. Opierając się na współpracy i integracji z różnymi partnerami, czołowymi graczami w swoich sektorach, FCA będzie w stanie oferować swoim Klientom rozwiązania, które pozwolą cieszyć się coraz liczniejszymi usługami w zakresie mobilności, jak dostęp do europejskiej publicznej sieci ładowania samochodów elektrycznych i polisy ubezpieczeniowe, koncentrujące się na rzeczywistym użytkowaniu pojazdu. Projekt CarCloud zainicjowany przez Leasys, spółkę należącą do FCA Bank i zajmującą się mobilnością, odgrywa kolejną ważną rolę w systemie e-Mobilności. To pierwsza usługa subskrypcji samochodów, zrównoważony model, nie obejmujący samochodów prywatnych, który na pierwszym miejscu stawia swobodę przemieszczania się: Klienci mogą wybrać samochód najbardziej odpowiadający ich wymaganiom, w każdej chwili i w dowolnym miejscu we Włoszech za pośrednictwem rozległej sieci Leasys Mobility Store, promując w ten sposób zrównoważony styl życia zarówno z ekonomicznego, jak i środowiskowego punktu widzenia.
Źródło: Jeep
W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…
Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…
„Przewaga dzięki technice” to idea Audi, która oznacza innowacyjną mobilność i progresywną stylistykę. Najnowsze modele…
W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…
To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…
Od 20 lat PEUGEOT wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szybszego i skuteczniejszego wprowadzania innowacji. Od dwóch…