Klasyki

Mazda – samochody i motocykle, o których pewnie nigdy nie słyszałeś

W roku, w którym Mazda obchodzi setną rocznicę istnienia i świętuje sukcesy, przełomowe produkty i osiągnięcia minionego wieku, przyglądamy się niektórym z najbardziej zaskakujących, niezwykłych i mało znanych pojazdów Mazdy. Niezależnie od tego, czy jest to oryginalny model koncepcyjny, dawno zapomniany prototyp, czy rzadki samochód produkcyjny, historia Mazdy obejmuje szeroką gamę pojazdów, które opowiadają o inżynieryjnej pomysłowości i stanowią uosobienie ducha przełamywania konwencji, towarzyszącego firmie od samego początku.

Odwaga kwestionowania powszechnych praktyk i wytyczania nowych ścieżek w inżynierii i projektowaniu, które inni uważali za niemożliwe do osiągnięcia napędzała zespół Mazdy od 1920 r. W trakcie swojej niezwykłej drogi Mazda była pierwszą japońską marką, która wygrała 24-godzinny wyścig Le Mans, wprowadziła do masowej produkcji silnik Wankla w kultowym Cosmo Sport 110S, stworzyła najlepiej sprzedający się na świecie dwumiejscowy roadster: Mazdę MX-5, a wraz z premierą technologii napędu Skyactiv-X, wprowadziła na rynek pierwszy na świecie silnik benzynowy z zapłonem samoczynnym.

Jednak abstrahując od tych słynnych wydarzeń i modeli, czyli niezliczonych wersji coupé, sedanów, samochodów sportowych, samochodów rodzinnych, pojazdów użytkowych i roadsterów, z których Mazda zasłynęła, istnieje nieznana historia projektów zapomnianych przez czas.Swoisty katalog historii odkryć Mazdy, o których nigdy wcześniej nie słyszeliście. Pierwszym z takich pojazdów jest motocykl Mazdy, który dla firmy, słynącej dziś z tworzenia szeregu atrakcyjnie stylizowanych i świetnych w prowadzeniu SUV-ów i samochodów osobowych, jest prawdziwą niespodzianką.

Mazda rozpoczynała, jako firma produkująca wyroby z korka w 1920 r., a następnie przestawiła się na bardziej zaawansowaną produkcję przemysłową, gdy w 1921 r. przedsiębiorca Jujiro Matsuda przejął Toyo Cork Kogyo Co., Ltd i z biegiem czasu przekształcił firmę w producenta obrabiarek. Historia ewolucji od producenta obrabiarek do produkcji samochodów dzięki trójkołowcom, takim jak Mazda Go z 1931 roku, jest stosunkowo dobrze znana, ale fakt, że jeszcze wcześniej Mazda wyprodukowała prototypowy motocykl, jest mało znanym rozdziałem w historii firmy.



Mazda – 60 lat rodzinnych samochodów

Pod koniec lat 20. XX wieku wyścigi motocyklowe były bardzo popularne w Japonii, a większość motocykli biorących w nich udział była importowana lub montowana w Japonii z importowanych części. Toyo Kogyo, jak wtedy nazywała się Mazda, postanowiło stworzyć krajowy, japoński motocykl i w 1929 r. rozpoczęto prace nad prototypowym modelem. W październiku 1930 roku zaprezentowano prototypowy dwusuwowy motocykl o pojemności 250 cm³,który ku zaskoczeniu wszystkich wygrał swój pierwszy wyścig pokonując brytyjskiego Ariela –jeden z najpopularniejszych wówczas motocykli cieszący się ogromnym uznaniem w Japonii.

Toyo Kogyo wyprodukowało jeszcze 30 motocykli w 1930 r., wycenionych od 350 do 380 jenów, ale ówczesny prezes J. Matsuda postanowił skupić się na opracowaniu rokującego na większy sukces praktycznego trójkołowca – Mazda Go. Ta decyzja wprowadziła firmę na drogę sukcesu w produkcji samochodów zamiast motocykli, pozostawiając flirt Mazdy z motocyklami jako drobny epizod w 100-letniej historii marki.

Także pierwszy model samochodu Mazdy nigdy nie wyszedł poza okres konceptualnego rozwoju, gdy w 1940 roku Mazda skonstruowała mały dwudrzwiowy prototyp znany jako PKW. Niestety II wojna światowa sprawiła, że model ten nigdy nie trafił do produkcji, a powojenna rekonstrukcja profilu działalności Mazdy skoncentrowała się na produkcji trójkołowców Mazda Go inspirowanych modelami typu GA i GB i ich coraz bardziej wyrafinowanymi następcami.

Jednak wśród tych udanych i popularnych trójkołowych ciężarówek, Mazda wypuściła również jeden ze swoich mało znanych, pionierskich projektów – Typ CA. Była to mała czterokołowa jednotonowa ciężarówka, z otwartymi bokami i plandeką, która przypominała sylwetką Willysa. Kompaktowa ciężarówka nie była tak znana, jak trójkołowe Mazdy, ale o dziesięć lat wyprzedziła pierwszy seryjnie produkowany samochód Mazdy – R360 Coupé.

Choć Mazda R360 z 1960 roku była pierwszym samochodem osobowym Mazdy i zapoczątkowała linię, która prowadzi do współczesnej gamy modeli, to historia Mazdy obejmuje także samochody dostawcze, pick-upy i lekkie ciężarówki. Podczas, gdy mniejsze mikrobusy oparte na różnych generacjach Mazdy Bongo są stosunkowo dobrze znane, pozostałe modele autobusów należą do kategorii „Mazdy, o których nigdy nie słyszałeś”. Mazda sprzedała swój pierwszy model autobusu w 1960 r. Był to pojazd bazujący na kompaktowej ciężarówce D1500 z 13 miejscami siedzącymi,dostarczona Japońskiej Agencji Obrony. Aranżacja wnętrza była na tyle elastyczna, że ze złożonymi siedzeniami pojazd był przeznaczony do transportu rannych żołnierzy na noszach, a na Bliskim Wschodzie wersja D1500 z dwuskrzydłowymi drzwiami typu freestyle z tyłu wykorzystywana była jako karetka pogotowia.

Pierwszym autobusem Mazdy przeznaczonym do powszechnego użytku był 25-miejscowy autobus miejski Typu A z 1965 r. W oparciu o koncepcję przedstawioną na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w 1964 r., dzięki ogromnej, zakrzywionej szybie przedniej z bezpiecznego, laminowanego szkła i futurystycznej stylistyce, Mazda odeszła od tradycyjnych sylwetek autobusów używanych w Europie w latach 60. W latach 70. Mazda kontynuowała produkcję wysokiej klasy mikrobusów pod nazwą Parkway, a w 1974 r. wprowadziła nawet pierwszy na świecie autobus z silnikiem Wankla: Parkway 26.

Bez względu na to jak bardzo futurystycznie wyglądał lekki autobus z 1965 r. i jak unikatowy był napędzany silnikiem Wankla autobus Parkway z 1974 r., oba te pojazdy wyglądały konwencjonalnie w porównaniu z koncepcyjnym modelem Mazdy CVS Personal Car Concept z 1974 r. Mazda poszukała możliwości rozwoju transportu poza sferą pojazdów sterowanych przez kierowcę i zastosowała układ CVS, czyli komputerowy system sterowania pojazdem i koła osadzone w narożnikach pojazdu. Uwagę zwracały przesuwane drzwi i przestronne wnętrze zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów, wyposażone w duże skórzane fotele i telefon. Testowany na zaprojektowanych przez Mazdę torach, ten autonomiczny pojazd wyglądał w 1973 r. jak futurystyczna fantazja, ale dziś jest dziwnie znany każdemu, kto korzystał z autonomicznych transporterów na parkingu lotniska Heathrow.

Jednak wyglądające futurystycznie, sterowane komputerowo kapsuły transportowe nie były jedynymi dziwactwami z lat 70., jakie można zaklasyfikować do kategorii Mazd, o których nigdy nie słyszeliście. Takim przykładem jest mało znana Mazda Roadpacer AP, stworzona w 1975 r., aby zaspokoić pragnienie posiadania dużej limuzyny, przeznaczonej dla japońskich urzędników państwowych. Wykorzystano w niej nadwozie Holdena HJ, które były wysłane do Japonii bez jednostek napędowych, a na miejscu Mazda montowała silnik Wankla 13B o mocy 135 KM. Zaprojektowana z myślą o konkurencji z Toyotą Century, Nissanem President i Isuzu Statesman De Ville, limuzyna Roadpacer AP była wyposażona w luksusowe rozwiązania, takie jak centralny zamek zależny od prędkości jazdy a nawet wbudowany dyktafon.W latach 1975-1977 powstało tylko 800 egzemplarzy przeznaczonych do sprzedaży wyłącznie na rynku japońskim.

Kolejnym globalnym unikatem w historii Mazdy jest Mazda Pathfinder – tradycyjny model terenowy z napędem 4X4 montowany i sprzedawany wyłącznie w Birmie. Był to wytrzymały samochód terenowy chętnie wykorzystywany przez wojsko i policję. Napędzany silnikiem o mocy 90 KM Pathfinder był oferowany w wersji z płóciennym dachem lub jako zamknięta wersja 9-miejscowa. To model w dużej mierze nieznany na świecie, choć jego nieliczne egzemplarze można jeszcze nadal zobaczyć na drogach obecnego Myanmaru.

Jeszcze bardziej niecodzienna niż produkowana w Birmie terenówka, futurystyczny autobus, czy limuzyna pochodząca z Australii jest Mazda Suitcase Car z 1991 roku. Opracowanie funkcjonującego pojazdu mieszczącego się w bagażu podróżnym stało się możliwe dzięki imprezie “Fantasy yard” w 1991 r. Był to międzywydziałowy konkurs, w którym pracownicy Mazdy mogli popuścić wodze fantazji i stworzyć najbardziej innowacyjne i kreatywne rozwiązanie do produkcji jeżdżącego pojazdu.

Wyselekcjonowana grupa siedmiu inżynierów z grupy testującej i badającej ręczne skrzynie biegów Mazdy zakupiła największą dostępną walizkę Samsonite oraz miniaturowy motocykl i zabrała się do pracy nad swoim pomysłem. W walizce zamontowano dwusuwowy silnik o pojemności 33,6 cm³, uchwyty kierownicy zostały przymocowane do walizki, tylne koła dokręcano do jej obudowy, podczas gdy przednie koło wysuwało się przez zdejmowaną klapę z przodu. Rozłożenie i uruchomienie „walizkowego”środka transportu trwało zaledwie kilka minut, a sam pojazd rozwijał maksymalną prędkość 30 km/h. Niestety oryginalny prototyp został przypadkowo zniszczony zaledwie kilka miesięcy po imprezie „Fantasy Yard”, ale jeden z samochodów walizkowych Mazdy nadal istnieje.

Takie samo poczucie swobody myślenia inżynierów i projektantów doprowadziło do współpracy z londyńskim Royal College of Art w 1993 r. Przedmiotem sponsorowanego projektu było opracowanie koncepcji taksówki z miejscem dla kierowcy i jednego pasażera do wykorzystania w przyszłości, gdy ograniczona przestrzeń ograniczać będzie rozmiar pojazdu. Choć nie był to oficjalny koncept Mazdy, firma uczestniczyła w zbudowaniu prototypu, który był futurystycznie wyglądającym mini-samochodem o wąskim rozstawie kół w kształcie kapsuły, który wyprzedzał swoje czasy o dobre 20 lat.

Dziś wiele z tych osobliwych pojazdów to odległe wspomnienie, ale obok bardziej znanych modeli, konkursowych zwycięstw i rekordów stanowią one część historii Mazdy – niezależnej marki motoryzacyjnej, która zawsze przesuwała granice projektowania i inżynierii, tworząc wielokrotnie nagradzane samochody i wyjątkowe technologie. Dziś Mazda nadal przełamuje konwencje, mając na celu udoskonalenie wielu rozwiązań. Firma wkracza w drugie stulecie istnienia, a wizjonerski duch i pasja w dążeniu do doskonałości w branży motoryzacyjnej, która towarzyszyła jej przez pierwsze 100 lat, nadal stanowi sedno wszystkiego, co robi.

Źródło: Mazda

 



Redakcja

Recent Posts

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

14 godzin ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

15 godzin ago

Peugeot świętuje 20 lat wirtualnej rzeczywistości

Od 20 lat PEUGEOT wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szybszego i skuteczniejszego wprowadzania innowacji. Od dwóch…

2 dni ago

Alfa Romeo Giulietta Sprint kończy 70 lat

Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” - to model,…

3 dni ago

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…

4 dni ago

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

6 dni ago