Skoda 1000 MB, to nie tylko sedan – nieznane prototypy 990 i 991 Roadster

Otwarta wersja popularnej Skody 1000 MB nie miała łatwego życia. Sedan, chociaż miał wiele wad, okazał się rynkowym sukcesem producenta ze sprzedażą ponad 400 tys. egzemplarzy. Natomiast roadster z papierowego projektu trafił jedynie do fazy prototypowej.  

Skoda 1000 MB, która zadebiutowała 21 marca 1964 roku, miała za sobą prawie 10-letni okres prac rozwojowych. Realizowano je bowiem już od 1955 roku. Skoda 990 powstała nie tylko w wersji sedan. Do produkcji przygotowywano także czterodrzwiowe kombi, dwudrzwiowe coupé oraz kabriolet.

Inspiracją do zaprojektowania kolejnego modelu z otwartym nadwoziem była produkowana w latach 1959-1964 Skoda Felicia. Wyprodukowano 14 863 egz., z czego większość trafiła do krajów Europy Zachodniej. Z tego względu czechosłowacki producent myślał poważnie o następcy. Projekt otrzymał oznaczenie 991 Roadster.

Nadwozie pierwszego prototypu powstało w Kvasinach i kształtem przypominało Skodę 1000 MB. Miało jednak już elementy Skody 100. Kabriolet był czteroosobowy (2+2) i miał składany brezentowy dach. Przygotowywano też wersję z hardtopem. Roadster miał masę 832 kg, a z brezentowym dachem 808 kg. Pojazd miał długość 4115 mm, szerokość 1610 mm i wysokość 1380 mm, przy rozstawie osi 2400 mm.

Do napędu zastosowano silnik czterocylindrowy o pojemności skokowej 998 cm3 i mocy 48 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 72 Nm, współpracującym z czterobiegowa przekładnią manualną. Prototyp ze sztywnym dachem osiągał prędkość maksymalną 128 km/h. Podczas testów w różnych warunkach kierowcy fabryczni pokonali łącznie dystans ponad 24 tys. km. Wyniki jednak nie były najlepsze, szczególnie zastrzeżenia były do niewystarczającej sztywności nadwozia, które w odróżnieniu od sedana nie miało wzmocnień górnej części nadwozia.

Skoda 1000 MBX – klasyk, który wciąż drożeje

Od października 1961 roku prototyp był już wykorzystywany tylko przez pracowników do wewnętrznych celów służbowych. Przewożono nim m.in. dokumenty pomiędzy zakładami, rozwożono jedzenie dla pracowników. Stąd nadano mu ksywę „svačinář“, czyli w tłumaczeniu: „śniadaniowiec”.

Ciekawostką jest fakt, że na nadwoziu prototypu 991 Roadster pojawił się także napis Favorit. Nazwa ta była brana pod uwagę jeszcze przed ostatecznym wyborem na 1000 MB.

Obok projektu 991 Roadster powstał drugi prototyp pod nazwą 990 Roadster, który bardziej przypominał Skodę 1000 MB. Założenia były identyczne, a pojazdy różniły się przednią częścią nadwozia oraz hardtopem wykonanym z lekkiego laminatu. Ten egzemplarz był przystosowany do ruchu lewostronnego, gdyż producent liczył się z eksportem do Wielkiej Brytanii. Auto pokonało dystans 51 tys. km i także nie uzyskało zbyt wielu pozytywnych opinii. Inżynierom nie udało się zwiększyć sztywności karoserii i także ten projekt został ukończony przed czasem.

Roadster 990 pierwotnie skończył swój żywot w rowie, gdy kierowca testowy nie potrafił wyprowadzić auta z poślizgu na zakręcie. Pojazd został poważnie zniszczony, ale na szczęście znalazł się prywatny pasjonat, który ten unikalny egzemplarz w 1963 roku doprowadził do odpowiedniego stanu technicznego. Obecnie Skoda 990 Roadster, która otrzymała turkusowy lakier nadwozia, stanowi atrakcję czeskich i słowackich zlotów pojazdów zabytkowych.