GDDKiA – coraz bliżej do wydłużenia S8 z Wrocławia do Kłodzka

Droga krajowa nr 8 łączy Kudowę Zdrój na granicy z Czechami z Budziskiem na granicy z Litwą. Od Wrocławia, przez Warszawę, do Białegostoku dojedziemy już drogą ekspresową S8, która w zależności od wyniku obecnych prac przygotowawczych wydłuży się o kolejne ok. 80 km.

Droga krajowa w Polsce liczy blisko 830 km, z czego w standardzie drogi ekspresowej jest ok. 560 km. W najbliższych latach przybędzie kolejne ok. 80 km dwujezdniowej eski. W lipcu i na początku sierpnia 2020 r. GDDKiA planuje złożyć w sumie trzy wnioski do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska we Wrocławiu o wydanie decyzji środowiskowych dla budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku Wrocław (Magnice) – Kłodzko.

GDDKiA

Przypomnijmy, że w grudniu 2016 roku GDDKiA zleciła opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla przyszłej S8 na odcinku Wrocław (Magnice) – Kłodzko. Umowa z polskim oddziałem firmy Halcrow Group obejmuje wykonanie Studium korytarzowego (SK) oraz STEŚ wraz z pozyskaniem materiałów wymaganych do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Projektanci przygotowując STEŚ, mają dostarczyć GDDKiA wszelkich informacji koniecznych do wyboru optymalnego wariantu trasy. Wykonawca zobowiązany jest również do przygotowania Koncepcji programowej (KP) praz dostosowania wzorcowego Programu funkcjonalno-użytkowego (PFU), opracowanego przez GDDKiA, do wymagań przedmiotowej inwestycji.

Początkowo przewidywano rozbudowę DK8 do parametrów drogi głównej przyspieszonej (GP) o przekroju 2×2 na odcinkach o największym natężeniu, a na pozostałym odcinku 2+1. Miały powstać skrzyżowania jednopoziomowe z sygnalizacją świetlną, ronda oraz przejścia dla pieszych. Jednak we wrześniu 2018 r. podpisany został aneks do Programu inwestycji, który zmienił w sposób zasadniczy planowany wcześniej plan modernizacji drogi i dał początek przygotowaniom do opracowania drogi o parametrach klasy S, czyli 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z pasami awaryjnymi), z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami oraz Miejscami Obsługi Podróżnych. Inwestycja docelowo przebiegać będzie przez powiaty: kłodzki, dzierżoniowski, świdnicki, ząbkowicki i wrocławski.

Wiosną 2019 r. odbyły się spotkania informacyjne we wszystkich gminach, w których wytyczono projektowaną S8. Mieszkańcy zainteresowani przebiegiem trasy mogli zapoznać się z materiałami projektowymi dotyczącymi inwestycji. W lipcu 2019 r. taką możliwość mieli również przedstawiciele wielu dolnośląskich instytucji i samorządów.

GDDKiA – powstają kolejne odcinki Via Baltica

Obecnie dobiegają końca prace Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI). Komisja oceniła zaproponowane rozwiązania, które zostały poddane analizie wielokryterialnej pod względem społecznym, ekonomicznym, środowiskowym i technicznym. Złożenie wniosków do RDOŚ o wydanie decyzji środowiskowych dla wszystkich trzech odcinków planowane jest w lipcu i na początku sierpnia 2020 r. W czasie procedury uzyskiwania decyzji środowiskowych odbędą się konsultacje społeczne. Realizację ok. 80-kilometrowego odcinka przyszłej S8 podzielono na krótsze odcinki: Kłodzko – Ząbkowice, Ząbkowice – Łagiewniki, Łagiewniki – Wrocław (Magnice). Podział inwestycji na trzy krótsze odcinki sprawi, że jej przygotowanie, wybór wykonawców, a następnie realizacja będą przebiegały sprawniej. Każdy z tych etapów jest niezwykle złożony, więc takie podejście przyniesie obiektywne korzyści i ułatwi zrealizowanie tej inwestycji. Krótsze odcinki to również większa konkurencyjność na etapie przetargu. Pierwszy wniosek do RDOŚ będzie dotyczył odcinka Wrocław (Magnice) – Łagiewniki, a jako trzeci złożony zostanie wniosek dotyczący odcinka Ząbkowice – Kłodzko.

Kalendarium

29 grudnia 2016 r. – podpisanie umowy na STEŚ, KP i PFU wraz z materiałami do decyzji DŚU dla klasy GP DK8 Wrocław – Kłodzko;

30 grudnia 2016 r. – 14 lutego 2018 r. – prace projektowe – etap Studium korytarzowe dla klasy GP DK8 Wrocław – Kłodzko;

14 lutego 2018 r. – rozpoczęcie prac projektowych dla etapu STEŚ dla klasy GP DK8 Wrocław – Kłodzko;

8 września 2018 r. – podpisanie przez Ministra Infrastruktury aneksu do Programu inwestycji dla zadania pn. „Rozbudowa drogi krajowej nr 8 na odcinku Wrocław (Magnice) – Kłodzko wraz z budową obwodnic miejscowości”, z którego wynika, że droga krajowa nr 8 na odcinku Wrocław (Magnice) – Kłodzko będzie posiadać parametry klasy drogi ekspresowej (S) i przekrój 2×2 na całej swojej długości;

22 maja – 11 czerwca 2019 r. – spotkania informacyjne dotyczące przyjętych prac projektowych dla etapu STEŚ – rozwiązania dla drogi o parametrach klasy S i przekroju drogi 2×2;

24 września 2019 r. – wejście w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 września 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, które potwierdziło, że projektowana S8 na odcinku Wrocław – Kłodzko zostaje wpisana do wykazu autostrad i dróg ekspresowych;

27 września 2019 r. – posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) z udziałem interesariuszy zewnętrznych i przedstawicieli GDDKiA;

21-22 kwietnia 2020 r. – posiedzenie KOPI (wideokonferencja) z udziałem m.in. przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Środowiska, parlamentarzystów, samorządowców, Policji, Straży Pożarnej, Straży Granicznej, PKP PLK, PKP SA i innych interesariuszy;

czerwiec 2020 r. – planowane zakończenie prac KOPI;

lipiec/sierpień 2020 r. – planowane złożenie wniosków do RDOŚ o wydanie decyzji środowiskowych

Źródło: GDDKiA