125 lat Skody | historia rozpoczęła się od legendarnego roweru Slavia

Portfolio produktów marki SKODA obejmuje nie tylko innowacyjne samochody, ale także szeroką gamę rowerów. Historia sukcesu firmy rozpoczęła się właśnie od nich w 1895 roku, gdy Václav Laurin oraz Václav Klement obrali sobie za cel stworzenie niezawodnego roweru dla każdego.

W ten sposób powstała ceniona wśród cyklistów SLAVIA, która nawet po wielu latach cieszy się pamięcią i ogromnym zainteresowaniem. Jeden z pasjonatów tego wyjątkowego modelu postanowił odtworzyć legendarny rower i pokonać na nim etap trasy Tour de France. Wybór nie był przypadkowy – SKODA jest od 16 lat sponsorem tego najbardziej prestiżowego wyścigu na świecie.

125 lat temu Václav Laurin i Václav Klement zbudowali podstawy, na których dziś opiera się sukces SKODY. Brak dostępu do rowerów dobrej jakości sprawił, że duet postanowił stworzyć pojazd, który w pełni zadowoli nawet najbardziej wymagających klientów. Tak powstało przedsiębiorstwo Laurin & Klement, które rozpoczęło produkcję kultowego roweru SLAVIA. Początkowo model ten powstał w wersji zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Aby móc dzielić się przyjemnością z jazdy, chwilę później na rynku zadebiutował nawet tandem. W procesie produkcji najważniejsze było zapewnienie najwyższej jakości i niezawodności rowerów.

125 lat Skody | legendarne modele, które stały się ikonami marki

Zagwarantować je miały rygorystyczne testy, m.in. innowacyjne, napełniane powietrzem opony były zanurzane 3 metry pod wodą na 24 godziny, aby upewnić się, że do środka nie dostała się ani jedna kropla wody. Wysokie standardy produkcji, przy jednoczesnej prostocie obsługi przyczyniły się do wysokiej reputacji modelu SLAVIA i stały się również fundamentem tego, za co SKODA ceniona jest do dziś, 125 lat później.

Dobra sława roweru SLAVIA nie słabnie pomimo upływu czasu. Vladimír Vidim, cyklista i pasjonat rowerów, postawił sobie w ubiegłym roku ambitny cel rekonstrukcji legendarnego roweru oraz ukończenia na nim jednego odcinka Tour de France 2019 o długości 135 kilometrów. Wybór trasy nie był przypadkowy, gdyż SKODA już od wielu lat jest sponsorem tej prestiżowej rywalizacji.

Wiedząc, że SKODA sponsoruje Tour de France, pomyślałem że świetnie będzie ożywić legendę i ukończyć na rowerze SLAVIA etap wyścigu – argumentował swoją decyzję Vladimír Vidim.

Chociaż miał on już wcześniej doświadczenie w budowaniu rowerów, to konstrukcja modelu SLAVIA nie była najłatwiejszym zadaniem. Część informacji na temat konstrukcji udało się znaleźć w muzeum SKODY i w prywatnych zbiorach. Nigdzie jednak nie zachowały się informacje dotyczące sportowych wersji roweru. Vladimír bazował zatem nie tylko na archiwalnych materiałach, ale w dużej mierze musiał zdać się również na swoją wyobraźnię i intuicję.

Prace nad rekonstrukcją trwały ponad 3 miesiące. Chcąc jak najlepiej oddać ducha pierwowzoru, konstruktor ograniczył modyfikacje do minimum. Wiązało się to z szeregiem wyzwań. Jednym z przykładów jest proces hamowania. Zwolnić lub zatrzymać rower można było jedynie poprzez przekręcenie pedałów w przeciwnym kierunku, co na trasie Tour de France stanowiło nie lada wyczyn.

Choć trasa była bardzo wymagająca, udało się zrealizować cel. Pokonanie 135 kilometrów Tour de France na modelu SLAVIA zajęło konstruktorowi 17 godzin i 17 minut. Mimo że Vladimír zakończył etap długo po ustalonym limicie czasowym, honorowy medal L’Étape został mu zasłużenie przyznany. Tak wyjątkowy pokaz silnej woli i przywiązania do korzeni nie mógł przejść niezauważony.

Źródło: Skoda Auto