GDDKiA – budowa drogi ekspresowej S1 Mysłowice-Bielsko Biała staje się faktem

Dziś GDDKiA podpisała umowę na budowę pierwszego odcinka tej drogi, od węzła Oświęcim (z węzłem) do Dankowic. Ponad 15-kilometrowy odcinek nowej drogi wybuduje konsorcjum firm PORR oraz Mota-Engil Central Europe, za kwotę 989 751 443,10 zł. Całość zadania zostanie zrealizowana w 33 miesiące.

Inwestycja będzie realizowana w formule „Projektuj i buduj”, co oznacza, że w ramach zadania w pierwszej kolejności zostanie ona zaprojektowana, następnie w oparciu o wykonany i zatwierdzony projekt wybudowana wraz z uzyskaniem wszystkich niezbędnych decyzji pozwalających na użytkowanie tej trasy. Wykonawca będzie miał za zadanie wybudować m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.

Termin realizacji robót

Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zgodnie z umową zostaną ukończone w terminie nie dłuższym niż 33 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych, które trwają pomiędzy 15 grudnia a 15 marca. Czas projektowana nie jest objęty wyłączeniami.

Trzy odcinki S1 i obwodnica Oświęcimia

Ta umowa, to pierwsza z trzech, które planujemy podpisać w najbliższym czasie. W pozostałych dwóch przetargach badanie i ocena dokumentów złożonych przez wykonawców znajduje się już w końcowej fazie. Przewidujemy, że do wyboru najkorzystniejszej oferty może dojść na przełomie maja i czerwca br. Te odcinki również realizowane będę w formule „Projektuj i buduj”.

GDDKiA – obsługa podróżnych nie tylko na MOP-ach

W ramach budowy drogi S1 Mysłowice – Bielsko Biała zostanie zrealizowany jeszcze jeden odcinek drogi krajowej o długości nieco ponad 9 km, który będzie stanowił obwodnicę Oświęcimia. Jest on obecnie na etapie postępowania przetargowego. Więcej o tej inwestycji dowiesz się tutaj.

Odcinki realizacyjne dla S1 od Mysłowic do Bielska-Białej

Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:

– droga ekspresowa o długości 12,865 km

– obwodnica Bierunia o długości 2,1 km

– trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń

– jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo

-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)

Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice, w zakres którego wchodzą:

– droga ekspresowa o długości 15,165 km

– trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze

Odcinek III: Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:

– droga ekspresowa o długości 12,02 km

– dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok

– jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo

-usługowej: Dankowice Zachód (klasa II) oraz Dankowice Wschód (klasa III)

– jeden obwód utrzymania drogi

Droga ekspresowa S1 połączy Pyrzowice (A1) z granicą ze Słowacją w Zwardoniu oraz ze słowacką autostradą D3

Realizacja budowy drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej – lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1. Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym.

S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.

135 km drogi S1

Aby dokończyć całą arterię, potrzebne jest zakończenie budowy drugiej jezdni wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko – Podwarpie o długości ok. 9,5 km, przebudowa do standardu drogi ekspresowej istniejącej drogi krajowej nr 1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (17 marca br. nastąpiło otwarcie ofert, obecnie trwa badanie i ocena złożonych dokumentów, przewidywany wybór oferty na przełomie maj/czerwiec br.), oraz budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km (w połowie maja br. powinno nastąpić zatwierdzenie projektów wykonawczych umożliwiających realizację robót budowlanych, po tym rozpocznie się już etap budowy, a prace będą mogły ruszyć pełną parą). Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km.

S1 po nowym śladzie

Droga ekspresowa S1 na odcinku od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej przebiegać będzie po nowym śladzie. Projekt przyczyni się do przyspieszenia rozwoju regionu woj. śląskiego poprzez poprawę warunków wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Co jednak najistotniejsze przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wpłynie na poprawę jakości podróżowania.

Nowa droga pozwoli również na przejęcie znacznej części ruchu obciążającego obecnie drogi północ – południe, usprawni komunikację z aglomeracją śląską oraz przejazd tranzytowy przez ten region. Ponadto z ruchu tranzytowego odciążone zostaną miejscowości zlokalizowane wzdłuż drogi krajowej nr 1 na odcinku między Tychami a Bielskiem-Białą, przez które, z powodu licznych skrzyżowań, ruch jest obecnie znacznie utrudniony.

Kalendarium
30 czerwca 2016 r. – Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

15 marca 2017 r. – uzgodnienie przez ministra właściwego ds. transportu Programu inwestycji

10 października 2019 r. – ogłoszenie przetargu

21 lutego 2020 r. – termin składania i otwarcia ofert

27 marca 2020 r. – wybór oferty

21 kwietnia 2020 r. – pozytywny wynik kontroli uprzedniej Prezesa UZP

14 maja 2020 r. – podpisanie umowy

2021 – 2023 r.  – planowany okres budowy

Źródło: GDDKiA