Legendarna Skoda 1000 MB z silnikiem umieszczonym w tylnej części nadwozia i napędem tylnej osi, należała w połowie lat sześćdziesiątych XX wieku do najnowocześniejszych na świecie modeli z litrowym silnikiem. Obok czterodrzwiowego sedana testowano różne wersje nadwozia, które jak m.in. kombi nigdy nie weszły do produkcji seryjnej.
Jednym z takich wyjątkowych egzemplarzy jest Skoda typ 990 „Hajaja” (1963), która stanowi obecnie jedną z atrakcji Muzeum Skody. Pierwotnie miała ona nawiać do tradycji marki, która prawie zawsze miała w swojej ofercie wersję kombi lub zbudowaną na jej bazie wersje użytkową. Za protoplastę uważany jest model Laurin&Klement 110 z połowy lat dwudziestych XX wieku, który miał wymienna tylną część nadwozia. Mógł on w dni robocze służyć jako dostawczak, a w weekendy bez problemu właściciel przekształcał go w auto rodzinne.
Od 1934 roku sukcesy rynkowe odnosiły użytkowe wersje modelu Popular o ładowności do 300 kg. Pod koniec lat czterdziestych XX wieku na bazie Skody 1101/1102 Tudor powstały wersje użytkowe i kombi STW (Station Wagon). Funkcjonalne wnętrze po złożeniu tylnych siedzeń oferowało długość ładunkową 1490 mm oraz szerokość 980-1390 mm. Produkcja seryjna realizowana była przez zakłady w Vrchlabi i Kvasinach. Zarówno w macierzystych zakładach, jak i poza nimi, powstało wiele interesujących prototypów. Od wiosny 1953 r. w Vrchlabi powstawało kombi Skoda 1200 STW oraz zmodernizowane Š1201 STW produkowane do października 1961 roku. Po nich sztafetę przejęła Skoda 1202 STW.
Jednym z najważniejszych w historii producenta była Skoda Octavia Combi. Pierwszy prototyp powstał we wrześniu 1959 roku, a rok później odbyła się premiera podczas targów w Brnie. W latach 1961-1971 w Kvasinach wyprodukowano 54 086 egzemplarzy, które cieszyły się dużą popularnością w wielu krajach.
Od 1959 roku rozpoczęła się wielka transformacja producenta z miasta Mlada Boleslav. Związane to było z przygotowaniem w zmodernizowanej fabryce produkcji Skody 1000 MB. W kwietniu 1964 roku z taśmy zjechał pierwszy sedan Skoda 1000 MB. Wraz z zakładami w Kvasinach i Vrchlabi w ciągu dziesięciu lat (1963-1973) udało się zwiększyć produkcję z 42 550 do 162 208 egz. aut rocznie.
Drogę do Skody 1000 MB wytyczył projekt Š 990 NOV (Novy Osobni Vůz). Prace rozwojowe rozpoczęły się w mieście Mlada Boleslav w 1959 roku. Do października 1961 roku powstało 50 egz. z tzw. preserii. Wśród nich było najwięcej sedanów, ale też testowano wersje dwudrzwiowe (seryjne Skoda 1000/1100 MBX). W wersji prototypowej powstała też Skoda typ 990/991 Roadster oraz kombi.
W lutym 1963 roku ukończono przebudowę karoserii nr 34 prototypu z serii 50 egz. na wersję kombi. W tym momencie sedan miał za sobą przebieg ponad 31 tys. km. Konstruktorzy musieli się uporać z umieszczeniem silnika pod podłogą bagażnika. Przyjęto rozwiązanie z umieszczeniem głowicy silnika po lewej stronie, a po prawej zamontowano chłodnicę. Takie nieco dziwne ułożenie silnika zyskało przydomek „Hajaja” (od czeskich radiowych bajek na dobranoc). W odróżnieniu od konkurencji, konstruktorzy Skody nie zastosowali rozwiązania z chłodzeniem jednostki napędowej powietrzem.
Dostęp do silnika był możliwy po otwarciu pokrywy w podłodze bagażnika. Podczas testów prototyp kombi w okresie od maja do czerwca 1963 roku pokonał dystans ok. 7000 km, przy średnim zużyciu paliwa 7,6 l/100 km i średniej prędkości 74 km/h. Silnik czterocylindrowy o pojemności 988 cm3 o mocy 42 KM pozwalał na rozwijanie maksymalnej prędkości 115 km/h. Kierowcy testowi pozytywnie ocenili wnętrze oraz dwa bagażniki (w przedniej części i nad silnikiem). Niewygodny okazał się dostęp do jednostki napędowej, co szczególnie przeszkadzało serwisantom. Były też problemy z chłodzeniem silnika. Ostatecznie ta wersja nie trafiła do produkcji seryjnej.
Sukcesem okazała się (chociaż powszechnie krytykowana) Skoda 1000/1100 MB. W okresie od 1964 do 1969 roku sprzedano 440 639 egzemplarzy oraz niewielkiej serii dwudrzwiowej Skody 1000/1100 MBX w okresie od 1966 do 1969 r. – 2517 egzemplarzy. Natomiast do 1971 roku produkowana była skoda Octavia Combi.
Wszystkie te auta oraz jedyny prototyp kombi Skoda typ 990 „Hajaja” można oglądać w Muzeum Skody.
Źródło: Skoda
Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…