Łada świętuje 50-lecie od rozpoczęcia produkcji

Pierwszym modelem samochodu osobowego, który 19 kwietnia 1970 roku zjechał z taśmy rosyjskiej fabryki w Togliatti był WAZ 2101. Od tego czasu minęło 50 lat i jest okazja, by przypomnić historyczne fotografie.

Jednak historia Wołżańskiej Fabryki Samochodów miała swoje początki już 20 czerwca 1966 roku, gdy ówczesna władza ZSRR podjęła decyzję o budowie nowej fabryki samochodów w miejscowości Togliatti, która spełniała warunki klimatyczne i infrastrukturalne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania takiego przedsiębiorstwa. Miasto pierwotnie nazywało się Stavropol na Wołdze, a nazwę Togliatti zmieniono w 1964 roku, w hołdzie dla polityka i antyfaszysta, przywódcy włoskich komunistów  Palmiro Togliatti.

Już wówczas było wiadomo, że nowa fabryka będzie produkowała samochody na licencji włoskiego Fiata. Dawcą stał się wówczas nowoczesny Fiat 124. Pierwsze egzemplarze takich samochodów dotarły do ZSRR już latem 1964 roku i wówczas rozpoczął się proces przystosowywania ich do specyficznych warunków tego rozległego kraju. Ostatecznie takim testom i modyfikacjom poddano ponad 800 egzemplarzy. Problemem okazały się masowe uszkodzenia karoserii, która nie wytrzymywała kiepskich nawierzchni. Konstruktorzy musieli wzmocnić nadwozie, zwiększyć prześwit i zmienić jednostkę napędową.

Nowa fabryka nad Wołgą według pierwotnych planów miała rocznie produkować 600 tys. samochodów. Projekt budowy fabryki jak na ówczesne warunki rosyjskie, zrealizowano stosunkowo szybko. Rozpoczęto ją w 1967 roku, a pierwsze samochody wyjechały trzy lata później. Na macierzystym rynku sprzedawano je pod marką Żiguli, a za granicą była to Łada. Wyjątkiem była ówczesna Czechosłowacja, w której nazwa Łada zastrzeżona była dla producenta maszyn do szycia i dlatego wszystkie importowane z Togliatti samochody musiały mieć znaczek Żiguli.

Łada 4×4 wciąż najpopularniejsza i nowocześniejsza

Warto dodać, iż produkcja nowych samochodów w Togliatti wdrażana była stosunkowo wolno. W pierwszym dniu (19 kwietnia 1970 r.) zostało skompletowanych tylko sześć egzemplarzy modelu WAZ 2101. Przetrwał on aż do 2021 roku, a ostatnie egzemplarze wyprodukowano w Iżewsku.

W kolejnych latach do oferty dołączyły nowe modele. W 1977 roku narodził się słynny off-road WAZ 2121 (Łada Niva, $X$), w 1984 r. pierwszy model z napędem przednich kół – Łada Samara.

Dzisiaj AutoWAZ jest częścią Renault-Nissan-Mitsubishi, a oferta obejmuje aż pięć rodzin modeli – Granta, Vesta, Xray, Largus i 4×4). Spekuluje się także o następcy Łady 4×4 i powrocie do historycznej nazwy Niva. Tu przypomnieć należy, że w 2019 roku producent odkupił od koncernu General Motors prawo do nazwy i udziały w spółce GM-AwtoWAZ Togliatti.

Źródło: AutoWAZ