Dostawcza Kia PV5 ustanawia REKORD GUINNESSA

Kia przeszła do historii, ustanawiając nowy punkt odniesienia w zakresie zasięgu dostawczych samochodów elektrycznych. Dostawcza Kia PV5 – pierwsze elektryczne lekkie auto użytkowe (eLCV) marki i część innowacyjnej gamy pojazdów z rodziny Platform Beyond Vehicle (PBV) – oficjalnie pobiła REKORD GUINNESSA, uzyskując tytuł: Najdłuższy dystans pokonany przez lekkiego elektrycznego vana zasilanego akumulatorem na jednym ładowaniu, przewożącego maksymalne dopuszczalne obciążenie – 693,38 km”.

W pełni załadowane maksymalnym dopuszczalnym ładunkiem, wynoszącym 665 kg**, dostawcze PV5 w wersji Long Range, czyli z akumulatorem 71,2 kWh, przejechało 693,38 km na jednym ładowaniu, ustanawiając nowy wzorzec efektywności i wszechstronności w segmencie eLCV. Rekordowa jazda odbyła się 30 września 2025 roku w warunkach drogowych, na publicznych trasach na północ od Frankfurtu w Niemczech.

Mimo że Kia dopiero wchodzi na rynek pojazdów użytkowych, ten rekord stanowi dowód na wszechstronność i innowacyjność naszego pierwszego auta typu PBV. Pokazuje też, że jesteśmy poważnym graczem” – mówi Marc Hedrich, prezes i dyrektor generalny Kia Europe. „Fakt, że znaczna część naszych przyszłych klientów będzie mogła pracować niemal dwa pełne dni na jednym ładowaniu, wiele mówi o realnych możliwościach PV5. Model ten łączy w sobie wydajność, wszechstronność i zaawansowaną łączność.”

Rekord potwierdza codzienną praktyczność Kia PV5

Trasę bicia rekordu starannie zaplanowano, aby odzwierciedlała codzienne realia pracy w branży dostawczej i logistycznej. Na 58,2-kilometrowej pętli miejskiej i podmiejskiej dostawcze PV5 zatrzymywało się na światłach oraz pokonywało skrzyżowania, ronda i uczestniczyło w typowym ruchu miejskim. Rekord ustanowiono w warunkach drogowych, jakie kierowcy zajmujący się logistyką napotykają każdego dnia. Dodatkowo, w czasie przejazdu 12 okrążeń trasy z pełnym ładunkiem, samochód wielokrotnie pokonywał przewyższenie wynoszące około 370 metrów. W końcu, zatrzymał się pod koniec dwunastej pętli. Tak wymagające warunki podkreślają wyjątkową efektywność i niezawodność dostawczego PV5, czyniąc go idealnym partnerem w warunkach zrównoważonej mobilności miejskiej.

Kia Charge w Europie zapewnia już dostęp do aż miliona punktów ładowania

Inżynierowie Kia zoptymalizowali PV5 pod kątem maksymalnej użyteczności, bez żadnych kompromisów. Wewnętrzne testy wykazały, że dodatkowe 100 kg ładunku zmniejsza zasięg jedynie o ok. 1,5%, co czyni PV5 wyjątkowo wydajnym i niezawodnym pojazdem dla operatorów flot komercyjnych.

Bohaterowie za kierownicą

Za kierownicą rekordowego PV5 zasiedli George Barrow, znany dziennikarz specjalizujący się w pojazdach użytkowych, oraz Christopher Nigemeier, starszy inżynier w Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC). Barrow ma ponad 15 lat doświadczenia w testowaniu samochodów typu LCV i od 2016 roku jest członkiem jury konkursu International Van of the Year (IVOTY), reprezentując Wielką Brytanię. Nigemeier, absolwent inżynierii mechanicznej, jest członkiem zespołu, który opracował PV5.

Nowa Kia Stonic jest dostępna już od 90 990 zł

To było naprawdę ekscytujące doświadczenie – być częścią tego niesamowitego osiągnięcia, wpisanego do KSIĘGI REKORDÓW GUINNESSA. Trasa była wymagająca, ale niezapomniana” – mówi Barrow. „Jestem pod ogromnym wrażeniem zasięgu Kia PV5 – ponad 690 km na jednym ładowaniu i z pełnym ładunkiem. To nie lada wyczyn i mam przeczucie, że ten rekord nie będzie łatwy do pobicia! PV5 i Christopher byli świetnymi partnerami w tym wyzwaniu i jestem dumny, że mogłem uczestniczyć w ustanowieniu rekordu, który przesuwa granice możliwości elektrycznych aut użytkowych.”

Dla mnie, jako inżyniera, to wyzwanie miało zarówno techniczny, jak i osobisty wymiar” – dodaje Christopher Nigemeier, starszy inżynier HMETC. „George wniósł ogromne doświadczenie z testowania vanów, ja zaś znam układ napędowy PV5 od podszewki. Zamieniło się to w przyjazną rywalizację – kto wyciśnie więcej z każdej kilowatogodziny. Ostatecznie, to samochód zaskoczył nas obydwu swoją wydajnością.”

Próba ustanowienia rekordu była drobiazgowo przygotowana. Proces załadunku oraz zgodność z dopuszczalną masą nadzorowali inspektorzy z TÜV Hessen i buck Vermessung. Przejazd był stale monitorowany za pomocą sygnału GPS i kamer wewnątrz kabiny. Przed startem akumulator PV5 został naładowany na 100%, a port ładowania i przestrzeń ładunkowa zostały zaplombowane aż do zakończenia podróży, która trwała 22 godziny i 30 minut.

Pierwszy członek wszechstronnej rodziny pojazdów typu PBV marki Kia

Jako pierwszy model z rodziny PBV, Kia PV5 została skonstruowana na innowacyjnej platformie E-GMP.S (Electric-Global Modular Platform for Service) i zaprojektowana według modularnej koncepcji „building block”. Ta wszechstronność umożliwia tworzenie wielu konfiguracji – dostawczej, osobowej, podwozia z kabiną czy brygadówki***, samochodu do przewozu osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz kampera*** – dostosowanych do szerokiego zakresu zastosowań komercyjnych i prywatnych.

Wersja dostawcza PV5 oferuje do 4,4 m³ przestrzeni ładunkowej**** oraz ładowność do 790 kg**. Nabywcy mogą wybierać spośród kilku opcji akumulatorów – 51,5 kWh, 71,2 kWh oraz dostępnej już wkrótce 43,3 kWh – w zależności od potrzeb.

Dzięki temu rekordowi Kia potwierdza swoje zaangażowanie w rozwój innowacyjnych, wydajnych i praktycznych rozwiązań z zakresu mobilności. Dostawcza Kia PV5, która ustanowiła REKORD GUINNESSA, będzie prezentowana na targach Solutrans w Lyonie (EurExpo) w dniach 18-22 listopada 2025 roku, w hali nr 5, stoisko C130.

Kia PV5 – podstawowe dane techniczne

Wariant

L2H1

Platforma

Electric-Global Modular Platform for Service (E-GMP.S)

Długość (mm)

4695

Szerokość (mm)

1895

Wysokość (mm)

1923

Rozstaw osi (mm)

2995

Akumulator (kWh)

51,5

71,2

Maksymalna moc (kW)

89,4

120

Zasięg (km, WLTP)

416 (z akumulatorem 71,2 kWh)

Czas ładowania (h:min)

Szybkie ładowanie DC (10-80%)

0:30

Ładowanie 11 kW AC (10-100%)

4:45

6:30

Opony

215/65R16

Przyspieszenie 0-100 km/h
(s, z akumulatorem 71,2 kWh)

12,4

Promień zawracania (m)

5,5

Przestrzeń ładunkowa (m3)

4,4

Dopuszczalna masa całkowita (kg)

2 650 kg (wszystkie wersje)

Ładowność (kg)**

790 (3-drzwiowa) /
745 (4-drzwiowa)

690 (3-drzwiowa) /
665 (4-drzwiowa)

Wyposażenie z zakresu komfortu

Podgrzewane/wentylowane fotele kierowcy i pasażera, podgrzewana kierownica, schowki w kabinie, gniazdo funkcji V2L w przestrzeni ładunkowej, uchwyty do mocowania ładunku w podłodze, Surround View Monitor

Systemy asystujące

Forward Collision-Avoidance Assist 1.5, Navigation-based Smart Cruise Control, and Lane Following Assist 2 with Hands-On Detection

* Na miejscu odnotowano masę całkowitą dostawczego PV5 Long Rangę, wynoszącą 2 652 kg (zweryfikowaną przez TÜV Hessen), z dopuszczalnym marginesem błędu wynoszącym 4 kg

** Zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej, do masy własnej pojazdu wlicza się standardowego kierowcę (75 kg). Natomiast w polskim prawie, masa własna jest zdefiniowana jako masa pojazdu bez kierowcy. Dlatego w Polsce maksymalne ładowności dla PV5 wynoszą: 865 kg (3-drzwiowe, 51,2 kWh), 765 kg (3-drzwiowe, 71,2 kWh), 820 kg (4-drzwiowe, 51,2 kWh) i 740 kg (4-drzwiowe, 71,2 kWh)

*** Kia PV5 w wersji brygadówka i kamper zostały zaprojektowane jako modele niestandardowe (niemodułowe)

**** Dostawcza Kia PV5 oferuje 4,4 m³ przestrzeni ładunkowej w konfiguracji L2H1. Wersja L2H2, której premiera jest planowana na przyszły rok, zapewni jeszcze większą pojemność.