Żywa pamięć sukcesu, którego już nikt nigdy nie pobije: podczas 1000 Miglia (od 17 do 21 czerwca 2025 r.) oddział Mercedes-Benz Classic świętował legendarne zwycięstwo marki w klasyfikacji generalnej i trzy klasowe wygrane w kultowym wyścigu na dystansie 1000 mil – Mille Miglia – 70 lat temu. W historycznej edycji, jako fascynujący świadkowie tamtej epoki, wystartowały trzy klasyczne samochody z firmowej kolekcji.
Zarówno te pojazdy, jak i prywatne auta kolekcjonerskie klientów w barwach zespołu Mercedes-Benz Classic były pod opieką ekspertów z Mercedes-Benz Classic Centre – przed, w trakcie i po 1000 Miglia.
„W 1955 roku Mercedes-Benz wygrał każdą klasę, w której fabryczny zespół rywalizował w legendarnym Mille Miglia. W ten sposób marka zaakcentowała nie tylko niezawodność pojazdów z różnymi technologiami napędowymi, ale także swoje wybitne umiejętności inżynieryjne, które pozostają mocno zakorzenione w jej sercu. Podwójne zwycięstwo w klasie wyścigowych samochodów sportowych oraz potrójne klasowe wygrane wśród seryjnych aut sportowych, a także w kategorii pojazdów z silnikiem Diesla należą do najważniejszych momentów w jednej z najbardziej udanych motorsportowych epok Mercedes-Benz – i do dziś charakteryzują naszą markę” – powiedział Marcus Breitschwerdt, dyrektor generalny Mercedes-Benz Heritage GmbH.
Podczas tegorocznego 1000 Miglia zwycięstwo Stirlinga Mossa i Denisa Jenkinsona w klasyfikacji generalnej Mille Miglia 1955 upamiętnił oryginalny samochód wyścigowy 300 SLR (W 196 S). Podczas wyścigowego debiutu 300 SLR duet ten ustanowił rekord czasu przejazdu, który już nigdy nie został pobity – 10 godzin, 7 minut i 48 sekund, z sensacyjną średnią prędkością 157,6 km/h. Marcus Breitschwerdt oddał hołd bohaterom tego osiągnięcia: wspólnie ze Stirlingiem Elliotem Mossem, synem Sir Stirlinga Mossa, przejechał 300 SLR przez rampę startową w Brescii. 300 SL Coupé (W 198) w oryginalnym stanie, z historycznym numerem startowym 417, uczcił klasowe zwycięstwo i piąte miejsce w klasyfikacji generalnej z 1955 r., które odniósł wtedy ten supersamochód z ekipą w składzie: John Cooper Fitch i Kurt Gessl. Limuzyna 180 D „Ponton” (W 120) upamiętniła wygraną Helmuta Rettera i Waltera Larchera w klasie silników wysokoprężnych.
Mercedes-Benz 300 SL w skali 1:12 w ofercie Mattel Brick Shop
Stirling Elliot Moss wziął udział w 1000 Miglia jako pilot w Mercedesie 300 SL (W 198) Matthiasa Bonczkowitza, w roli członka zespołu Mercedes-Benz Classic. „Gullwing” Bonczkowitza ma szczególną biografię: to właśnie tym egzemplarzem Stirling Moss „wprowadził” w 1954 r. 300 SL do Europy.
Sieć kompetencji: Mercedes-Benz Classic Partner teraz również we Włoszech
Przed rozpoczęciem 1000 Miglia, pod hasłem „Twoja gwiazda w najlepszych rękach”, ogłoszono pierwszych dwóch włoskich partnerów z sieci Mercedes-Benz Classic Partner. To firmy od lat współpracujące z Mercedes-Benz: Bonera z Brescii i Rossi z Perugii. Ten krok oznacza internacjonalizację cenionej sieci Classic Partner przez Mercedes-Benz Heritage GmbH. Certyfikowane specjalistyczne dealerstwa świadczące usługi konserwacji klasycznych pojazdów Mercedes-Benz są również niezawodnymi kontaktami w zakresie dostaw z kompleksowej oferty oryginalnych części zamiennych Mercedes-Benz Classic.
Mercedes-AMG PureSpeed i Mercedes-Benz SLR McLaren
Mercedes-AMG zaoferował klientom obecnym na 1000 Miliga 2025 wyjątkowe spotkanie z AMG PureSpeed, zaprezentowanym w 2024 r. To dwumiejscowy samochód sportowy bez dachu i przedniej szyby, z bezkompromisowym wyścigowym DNA – oraz hołd dla motorsportowych tradycji Mercedes-Benz. Łączy on ekscytujący design, innowacyjne materiały i nowoczesne technologie. Niektóre rozwiązania, takie jak system bezpieczeństwa HALO, czerpią z obecnych, fascynujących bolidów Formuły 1. Pojazd, który doczeka się jedynie skromnej serii 250 egzemplarzy, nawiązuje również do historycznych aut wyścigowych z gwiazdą. Charakterystyczne, aerodynamiczne pałąki za zagłówkami przypominają 300 SLR. W trakcie wyścigu przedstawiciele Mercedes-AMG zapewnili klientom i przedstawicielom mediów możliwość odbycia przejażdżki AMG PureSpeed w urokliwym otoczeniu 1000 Miglia.
XXIII Star Drive 2025 – Wielki Zlot Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska we Wrocławiu
Równolegle z wyścigiem 1000 Miglia klub SLR.CLUB zorganizował wycieczkę historycznymi śladami wyścigu z 1955 r. To jeden z ponad 80 klubów certyfikowanych przez centralę firmy; łącznie zrzeszają one ponad 120 000 członków na całym świecie. Ekskluzywna wycieczka różnymi wariantami supersportowego Mercedesa SLR McLaren z serii 199 poprowadziła gości m.in. przez Sienę, Florencję i San Marino. Jedną z atrakcji był udział kilku egzemplarzy Mercedesa SLR McLaren „Stirling Moss”. Ten otwarty model specjalny powstał w 2009 r. jako hołd dla brytyjskiego kierowcy wyścigowego i zwycięzcy Mille Miglia z 1955 r.
Genialny sezon wyścigowy 1955
1955 był sezonem po prostu wspaniałym – Mercedes-Benz „zgarnął” wtedy wszystkie najważniejsze tytuły w sportach motorowych: Mistrzostwo Świata Formuły 1, Mistrzostwo Świata Samochodów Sportowych, Mistrzostwo Europy Samochodów Turystycznych, Mistrzostwa USA i Ameryki Kategorii D Samochodów Sportowych. Największą gwiazdą sezonu był nowiutki samochód wyścigowy Mercedes-Benz 300 SLR, bazujący na wyścigowej maszynie Formuły 1 – W 196 R, z którą Juan Manuel Fangio wywalczył mistrzostwa świata w latach 1954 i 1955.
Mille Miglia z 1955 r. ma szczególnie miejsce pośród tych sukcesów – Mercedes-Benz zdominował wtedy ten legendarny wyścig drogowy. Marka prowadziła w klasyfikacji generalnej, odnosząc podwójne zwycięstwo, i zapewniła sobie połowę miejsc w pierwszej dziesiątce. Do najważniejszych osiągnięć w poszczególnych klasach należały: podwójne zwycięstwo Mercedes-Benz wśród samochodów sportowych o pojemności ponad 2 litrów (Stirling Moss/Denis Jenkinson przed Juanem Manuelem Fangio, Mercedes-Benz 300 SLR) i potrójne w klasie Gran Turismo o pojemności ponad 1,3 litra (John Cooper Fitch/Kurt Gessl przed Olivierem Gendebienem/Jaquesem Washerem oraz Salvatore Casellą, Mercedes-Benz 300 SL). Do tego dochodzi potrójna wygrana Mercedesa 180 D (seria 120) w klasie silników Diesla, który w 1955 r. po raz pierwszy został dopuszczony do udziału w Mille Miglia (Helmut Retter/Wolfgang Larcher zwyciężyli przed Karlem Reinhardtem/Wulfem Wisniewskim i Arturo Maserą/Pasquale Cardinalim). Podczas rejestracji na tegoroczne wydarzenie odwiedzający tereny wystawowe w Brescii mogli pójść śladami tych legendarnych kierowców: symulator The Classic Car Trust (TCCT), wizualnie wzorowany na zwycięskim samochodzie załogi Fitch/Gessl, pozwolił im zasiąść za kierownicą Mercedesa 300 SL i ścigać się w cyfrowym metaświecie „Roarington”.
Źródło: Mercedes-Benz