Madeira Classic Car Revival to największa i najbardziej prestiżowa wystawa klasycznych samochodów organizowana w całej Portugalii. Impreza, której historia zaczyna się w roku 2012, jest organizowana w największym mieście wyspy Madera – Funchal i wykorzystuje jego atrakcje, takie jak tropikalna roślinność, zabytkowa architektura, port jachtowy i bulwar nadmorski.
Każdego roku organizatorzy przestawiają publiczności samochodowego „gościa honorowego”. W tym roku było to Bugatti Type 57 Stelvio Gangloff, z kolekcji Caramulo Museum w Portugalii. Ten model był wprowadzony w 1933 roku, ma 8-cylindrowy silnik o pojemności 3,257 ccm i mocy 135 KM. Prezentowany egzemplarz wyprodukowano w roku 1936, auto jest w kolorze kremowo-ciemnoniebieskim.
Innym, godnym odnotowania eksponatem, był trójkołowy Benz Dreirad, uważany za najstarszy samochód na świecie, zbudowany w 1886 roku. Podczas Madeira Classic Car Revival eksponowana była replika zbudowana w 1986 r. przez brytyjskiego producenta John Bentley & Sons, Ltd, na licencji Mercedes-Benz, aby uczcić setną rocznicę pojawienia się pierwszego samochodu.

Tójkołowiec Benza ma silnik o pojemności 954 cm3 a jego moc wynosi tylko jeden koń mechaniczny. Ma masę 300 kg i osiąga maksymalną prędkość 16 km/h. Pojazd – podobnie jak Bugatti – ze zbiorów „Muzeum Caramulo”.
Na specjalnym podium prezentowana był Olda z 1954 r., z podwoziem Fiata 508. Silnik o pojemności 1493 cm 3, 4 cylindry, waga 500 kg, maksymalna prędkość 165 km/h. Właścicielem auta jest kolekcjoner Pedro Filipe.
XXIII Star Drive 2025 – Wielki Zlot Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska we Wrocławiu
Na wystawie zaprezentowano aż 567 pojazdów (oprócz samochodów były także motocykle, skutery i rowery). Największą ekspozycję miała marka Fiat z 50 pojazdami. Były też duże stoiska Peugeot, Mini, Forda, Opla i Datsuna.
Mercedes-Maybach SL Monogram Series – sportowy, pasjonujący i ekstrawagancki
Podczas imprezy zostały wręczone nagrody w trzech kategoriach, a ich zwycięzcami zostały takie pojazdy jak: Ford A V8 Roadster (1924 r.) – Best of Show, BMW M3 (E30 z 1986 r.) – Originality oraz Hudson Super Six (1928 r.) – Elegancja.
Ważną częścią Madeire Classic Car Revival było tradycyjne kryterium uliczne. Po prezentacji statycznej, podczas której pokazano ponad pół tysiąca pojazdów, zorganizowany został przejazd ulicami Funchal – 59 samochodów wystartowało, by pokonać kilkukilometrową trasę promenadą nadmorską wśród palm i przez kilka ukwieconych rond oraz ze stromymi podjazdami. To najbardziej widowiskowa część prezentacji.
Dlaczego tak wiele zabytkowych pojazdów znajduje się na portugalskiej Maderze? Powodów jest kilka. Pierwszy i chyba najważniejszy, to bardzo dobre warunki pogodowe. Na wyspie przez cały rok kwitną piękne kwiaty i jest bujna zieleń. Panuje zwykle stała temperatura 20-25 stopni Celsjusza i prawie zawsze świeci słońce. Klasykami można jeździć przez cały rok, bo nie ma tu takiej zimy, jak u nas. Prócz klimatu ważna jest też wyspiarska mentalność tutejszych mieszkańców i ich zamiłowanie do zabytkowych pojazdów. Samochody przekazywane są z pokolenia na pokolenie i zawsze utrzymywane w dobrym stanie. Dlatego można być pewnym, iż kolejne edycje Madeira Classic Car Revival znów zgromadzą kilkaset zabytkowych pojazdów i tysiące miłośników zabytkowej motoryzacji nie tylko z malowniczej wyspy, ale również z zagranicy.
Autor: Krzysztof Kowalski