W Polsce wciąż są chętnie kupowane samochody z instalacją LPG. Dlatego też kilku importerów wprowadza do swojej oferty modele z taką instalacją fabryczną. Najnowszym z nich jest Mitsubishi Colt z silnikiem zasilanym zarówno benzyną, jak i gazem LPG. Pojazd wzbogacił ofertę popularnego modelu, który od premiery w 2023 roku zdobył zaufanie klientów i wiele prestiżowych nagród.
Dzięki nowej wersji w gamie Colta pojawi się ekonomiczna i ekologiczna opcja, trafiająca w przyzwyczajenia polskich klientów, którzy od lat chętnie kupują samochody napędzane gazem płynnym. Z danych GUS wynika, że ok 14% zarejestrowanych w Polsce pojazdów zasilanych jest gazem LPG. Cenione są zwłaszcza modele z fabryczną instalacją gazową, dającą właścicielowi pewność bezawaryjnej eksploatacji i ochrony serwisowej przez lata (oferta Mitsubishi zakłada 5-letnią ochronę gwarancyjną zarówno na samochód, jak i instalację gazową).
Z racji podwójnego systemu zasilania zapewniają zarówno znaczne oszczędności, jak i większy zasięg. Cena LPG jest nadal wyraźnie niższa, niż 95-oktanowej benzyny, co sprawia, że przejechanie 100 km może kosztować właściciela modelu z instalacją gazową nawet o 40% mniej, niż kierowcę, który tankuje tylko benzynę. Nie bez znaczenia jest również wygoda korzystania z samochodów dwupaliwowych. Przy relatywnie dobrze rozwiniętej infrastrukturze stacji tankowania gazu, możemy w jednym punkcie uzupełnić dwa zbiorniki, a przełączanie pomiędzy źródłami paliwa następuje samoczynnie, w sposób niemal niezauważalny dla kierowcy. Po uruchomieniu zapłonu samochód korzysta z benzyny, następnie przełącza się na zbiornik LPG i pozostaje w tym trybie aż do wyczerpania gazu, korzystając najczęściej z tańszego z obu paliw.
W przypadku modelu Mitsubishi COLT dysponujemy dwoma zbiornikami: 32-litrowym zbiornikiem gazu oraz 39-litrowym – benzyny. Przy założeniu, że obydwa są pełne, jadąc w dobrych warunkach możemy uzyskać zasięg do 400 km z włączoną instalacją gazową (spalanie 6,9 l/100 km) plus do 700 km na benzynie (spalanie 5,2 l/100 km), czyli łącznie jesteśmy w stanie pokonać do 1000-1100 km.
Mitsubishi Colt 1.0T LPG 100 KM 6MT – w realnych warunkach jazdy
Podczas naszego testu staraliśmy się nie oszczędzać paliwa i wykorzystywać maksymalne możliwości tego auta. Jechaliśmy dynamicznie autostradą z Warszawy do Frankfurtu nad Odrą. Chociaż wydawało się, że Colt podczas szybkiej jazdy z prędkością 120-140 km/h będzie zbyt głośny dla pasażerów, to jednak mile nas zaskoczył. Jazda nie była uciążliwa, a hałas we wnętrzu do wytrzymania. Jednostka napędowa okazała się dobrym wyborem dla tego modelu, a moc 100 KM i turbodoładowanie pozwoliły na optymalne wykorzystanie możliwości tego auta. Ale coś za coś. Podczas takiej szybkiej jazdy znacznie wzrosło zużycie paliwa, które osiągnęło w przypadku LPG – 10,9 l/100 km, a benzyny – 9,6 l/100 km. Nie należy się jednak tymi osiągami zrażać, gdyż już podczas spokojnej i ekonomicznej jazdy zużycie benzyny spadło do 6,5 l/100 km, a LPG, poniżej 9 l/100 km. Stąd wniosek, iż tym autem też można jeździć ekonomicznie.

Mitsubishi Colt – trochę historii
Słowo Colt oznacza źrebak. Trudno powiedzieć, czy wybór nazwy modelu przez japońskiego producenta miał sugerować, iż Colt jest najmniejszym pojazdem w ofercie Mitsubishi. Pierwszym w historii modelem o tej nazwie był Colt 600, który zadebiutował jesienią 1962 roku jako następca Mitsubishi 500. Dzięki tej samej technologii, dwucylindrowemu silnikowi umieszczonemu z tyłu i identycznym rozstawem osi, nadwozie zostało zmienione i powiększone. Kilka miesięcy później w ofercie pojawił się także sedan typu notchback z niższej klasy średniej. Projektant Giovanni Michelotti zaprojektował Colta 1000 z dużą powierzchnią okien. Kolejnym modelem był trzydrzwiowy dostawczy Mitsubishi Colt Van, który w 1964 roku okazał się rynkowym hitem, gdy sprzedano 30 tys. egzemplarzy.
W 1965 roku Mitsubishi zajęło czwarte miejsce wśród wszystkich japońskich producentów z 46 000 sprzedanymi egzemplarzami. W 1965 roku pojawił się następca modelu 600, Colt 800 F, a miesiąc przed jego wprowadzeniem na rynek większy Colt 1500. Dzięki rodzinie modeli Colt roczna produkcja osiągnęła 130 253 egz.
Warto dodać, iż w latach 70. i na początku 80 XX wieku Colt był wyposażony w skrzynie biegów z wałkiem pośrednim i dwiema oddzielnymi dźwigniami zmiany biegów. Dzięki połączeniu czterech biegów do jazdy do przodu z dwiema przełączalnymi redukcjami napędu osi, do dyspozycji było aż osiem biegów do jazdy do przodu.
Mitsubishi Colt największe rynkowe sukcesy odnosił w latach 90-tych XX wieku wraz z pojawieniem się czwartej i piątej generacji. Wersja notchback Colta była m.in. sprzedawany w Europie jako Mitsubishi Lancer.
W połowie 2004 roku Mitsubishi wprowadziło na rynek szóstą europejską generację Colta. Miał tę samą płytę podłogową co Smart Forfour, a Daimler-Benz był znacząco zaangażowany w rozwój, dysponując wiedzą techniczną. Był dostępny w wersji trzydrzwiowej (CZ3), pięciodrzwiowej, a od 2006 do 2009 roku także jako czteromiejscowy kabriolet (Colt CZC).
Najnowsza, siódma generacja powstała przy współpracy z aliansem Renault-Nissan i spokrewniona jest technicznie z piątą generacją Renault Clio. Na rynki europejskie auto produkowane jest w tureckiej Bursie.
Mitsubishi Colt – porównanie generacji
Generacja | Colt I A150 | Colt II C10 | Colt III C50 | Colt IV CA0 | Colt V CJ0 | Colt VI Z30 | Colt VII |
Okres produkcji | 1978-1984 | 1984-1988 | 1988-1992 | 1992-1996 | 1996-2003 | 2004-2012 | 2023-obecnie |
Długość | 3790 mm | 3870 mm | 3950 mm | 3955 mm | 3880 mm | 3810-3940 mm | 4053 mm |
Szerokość | 1590 mm | 1635 mm | 1670 mm | 1680 mm | 1680 mm | 1680-1695 mm | 1798 mm |
Wysokość | 1345 mm | 1360 mm | 1380-1425 mm | 1365 mm | 1385 mm | 1535-1550 mm | 1439 mm |
Rozstaw osi | 2300 mm | 2380 mm | 2385 mm | 2440 mm | 2420 mm | 2500 mm | 2583 mm |
Masa własna | 810-860 kg | 855-945 kg | 850-1155 kg | 908-1040 kg | 1035-1080 kg | 1040-1275 kg | 1124-1380 kg |
Bagażnik | bd | 220 l | 222/558 l | 240/574 l | 240/830 l | 220/1070 l – 5d, 460 l – cc | 391 / 301 l |
Mitsubishi Colt 1.0T LPG 100 KM 6MT – potrafi zaimponować wyposażeniem
Ten model potrafi się wyróżnić na drodze. Przynależność do najnowszej rodziny Mitsubishi identyfikują charakterystyczne elementy atrapy wlotu powietrza chłodnicy oraz przednie światła. Forma stylistyczna
świateł nadaje autu indywidualną sygnaturę świetlną, stanowiącą echo projektu Dynamic Shield – przedniej
tarczy charakterystycznej dla Mitsubishi Motors.
Astara Poland – polski dystrybutor Mitsubishi Motors – wysoko oceniony przez producenta
System MULTI-SENSE pozwala na personalizację wielu ustawień Colta. Do wyboru są trzy tryby jazdy: Eco, Sport i My Sense. Aby uzyskać pełną personalizację, można zmienić działanie układu kierowniczego i ustawienia oświetlenia wnętrza. Można również spersonalizować ustawienia wirtualnych zegarów na desce rozdzielczej przed kierowcą. Wirtualny kokpit z 10-calowym cyfrowym wyświetlaczem informuje kierowcę na bieżąco o parametrach jazdy i wskazaniach nawigacji satelitarnej. Natomiast centralnie umieszczony tablet umożliwia obsługę systemu audio, nawigacji satelitarnej i parametrów pojazdu. Warto podkreślić aktualność mapy, co pozwala nam na jazdę bez mylenia trasy.
Mitsubishi – napisz, gdzie jesteś – nowa funkcjonalność dla właścicieli samochodów aut Mitsubishi
Stacja multimedialna SDA z 9,3-calowym ekranem systemu informacyjno-rozrywkowego, znajduje się centralnie na desce rozdzielczej samochodu. Może prezentować i obsługiwać funkcje smartfona za pośrednictwem Apple CarPlay™ lub Android Auto™.

System audio BOSE® Premium składa się z 9 głośników, w tym zintegrowanego ze strukturą samochodu subwoofera, wykorzystującego technologię Fresh Air (FAS). System oferuje bogate brzmienia niskiej
częstotliwości, z których słynie BOSE®, nie odbierając cennej przestrzeni bagażnika.
Kierowca i współpasażer mogą być zadowoleni z komfortu, który zapewniają fotele regulowane do własnych preferencji. Dłuższa jazda potwierdza ich ergonomiczność i komfort.
Mitsubishi Colt 1.0T LPG 100 KM 6MT – podsumowanie
To z całą pewnością jeden z atrakcyjniejszych hatchbacków na polskim rynku. Jego atutem jest system dwupaliwowy, który pozwala na pokonanie przynajmniej 1000 km bez konieczności zjeżdżania do stacji paliw na kolejne tankowanie. Producent oferuje bogate wyposażenie, które częściowo dostępne jest za dopłatą, ale pozwala na konfigurację, która jest w stanie zadowolić nawet najbardziej wybrednego użytkownika. To m.in. system kamer 360 stopni, ładowarka indukcyjna, system nagłośnienia BOSE®, system półautonomicznego parkowania czy tempomat adaptacyjny. Użytkownik ma do dyspozycji aż 19 systemów bezpieczeństwa, które zapewniają kierowcy poczucie pewności podczas każdej podróży.