Mazda – sztuka kreowania koloru

Kolor to dla Mazdy nie tylko wizualny szczegół – to podróż emocjonalna na styku tradycji i innowacji, pełna odniesień do istoty ruchu. Kolory otaczają nas wszędzie. Występują tak powszechnie, że rzadko prowokują, by przystanąć na chwilę i docenić ich znaczenie. A przecież oblekają każdy widzialny kształt. Zmieniają wszystko. Jakże inny byłby świat pozbawiony barw – smutny, bez życia, bez wibrującej energii, dzięki której otaczająca nas rzeczywistość tak fascynuje.

Kolory pobudzają emocje. Wpływają na nasze postrzeganie otoczenia, dzięki nim wszystko nabiera charakteru. Przez uspokajający błękit morza po ognistą purpurę nieba, gdy zachodzi słońce – kolory są ważną częścią naszych doznań i w niezliczone sposoby wzbogacają ludzkie życie.

Dla Mazdy kolor jest czymś więcej niż tylko wyborem estetycznym. Jest nieodłącznym elementem tożsamości marki. Jak wyjaśnia Alena Gersonde, projektantka kolorów i materiałów: „Poprzez kolor jesteśmy w stanie wzmocnić więź emocjonalną człowieka z produktem.” Ta myśl leży u podstaw podejścia Mazdy do projektowania kolorów. Każdy odcień jest starannie komponowany, by w efekcie przemawiać do właściciela samochodu i sprawiać, że pojazd będzie nie tylko narzędziem, lecz wiernym towarzyszem życia

Mazda zawsze przywiązywała wielką wagę do kolorów. Najlepszym tego przykładem jest lakier Soul Red Crystal, będący niemal jej wizytówką, a na pewno świadectwem przekonania tej marki do dynamiki designu. Odcień lakieru Soul Red Crystal, wprowadzony w roku 2017, został opracowany jako dopełnienie filozofii projektowania Kodo, której istotą jest uchwycenie piękna ruchu obiektów w przestrzeni. Uzyskanie tej spektakularnej barwy wymaga bardzo złożonej procedury nakładania lakieru, gdyż każda kolejna warstwa ma równie duże znaczenie dla końcowego efektu głębi i żywego, zmiennego lśnienia. Dotyczy to nie tylko czerwieni. Każdy odcień w palecie lakierów Mazdy powstaje w wyniku złożonego procesu twórczego, który łączy tradycyjne techniki z innowacyjnymi rozwiązaniami. Celem jest otrzymanie barwy, która porusza uczucia odbiorcy – o czymś opowiada, zapewnia emocjonalne przeżycia.

Z inspiracji tradycją

Pierwszą inspirację od efektu ostatecznego dzieli długa praca, którą wykonują projektanci kolorów i materiałów, odpowiedzialni za rynki europejskie. Proces zaczyna się od „tablic nastroju”. Umieszcza się na nich kolaże z obrazów i materiałów, które tworzą pewną atmosferę albo ciekawą paletę barw. Tablice te pomagają zespołowi projektantów w skrystalizowaniu wizji, a zestawione ze sobą kolory pochodzące z wielu źródeł pokazują wzajemne oddziaływanie różnych odcieni.

Mazda – zimowe podróże po Polsce w duchu Slow Road

Projektanci nieustannie próbują kreować nowe i nowatorskie barwy. Badają tradycyjne metody uzyskiwania różnych odcieni błękitu – wszystko to w poszukiwaniu inspiracji, które kiedyś przydadzą się i wpłyną na wygląd nowego modelu Mazdy. W ramach tych badań cały zespół przeszedł kurs Aizome – tradycyjnego japońskiego rzemiosła farbowania tkanin naturalnym barwnikiem indygo. Aizome to pradawna technika zdobnicza, pozwalająca uzyskać głębokie, nasycone odcienie ciemnego błękitu. Równocześnie, jest to coś więcej niż sam proces farbiarski – to swego rodzaju rytuał estetyczny, a przywiązanie do wartości tradycyjnego rzemiosła mocno przemawia do filozofii projektowania Mazdy.

Mazda Motor Poland podsumowuje 2024 r.

Zespół odpowiedzialny za kolory ma za sobą wyjazd szkoleniowy poświęcony poznawaniu tej wartościowej, częściowo już zapomnianej tradycji. Także w praktyce – jego członkowie własnoręcznie farbowali tkaniny, eksperymentowali z różnymi technikami otrzymywania całej gamy odcieni błękitu. Doświadczenie to miało cenny wpływ na projektantów. Przypomniało im, czym było prawdziwe rzemiosło, w którym efekt zależał od umiejętności, pracy wprawnych rąk: czegoś, co gubi się we współczesnym świecie zautomatyzowanych technologii. „Dzisiaj łatwo jest pominąć wartość ręcznego tworzenia przedmiotów” – mówi Alena – „a przecież kolory i materiały, jakie projektujemy, istnieją w sferze realnej. Otaczają kierowców i pasażerów naszych samochodów. Dlatego praca z rzeczywistą materią, a nie wirtualna, na ekranie, wzbogaca nasz proces twórczy.” I nie jest to pierwszy raz, gdy Mazda czerpie inspiracje z tradycyjnych technik japońskich, czego przykładem może być współpraca z manufakturą Suzusan, która odrodziła inną pradawną technikę farbowania tkanin – Shibori.

Obecnie zespół projektujący kolory próbuje przełożyć nowe doświadczenia na realia swojej pracy. Odcienie indygo, charakterystyczne dla Aizome, testowane są na różnych płaszczyznach nadwozi samochodów. Kolory z tej puli jeszcze nie znalazły zastosowania w nowych samochodach, ale już przechodzą drobiazgowe badania z wykorzystaniem nowatorskiego, trójwarstwowego procesu lakierniczego Mazdy, nazwanego Takuminuri. Celem tych prób jest przekonanie się, jak dany kolor zachowywać się będzie na panelach karoserii samochodu i czy możliwe będzie nadanie mu pożądanego efektu lśnienia, które emanuje jak gdyby od środka, spod powierzchni.

I znowu – błękit indygo będący owocem tego procesu to coś więcej niż kolor: to emocjonalna podróż. To opowieść o spotkaniu tradycji z innowacją, o rzemiośle z dawnych wieków, które udaje się gładko zespolić z nowoczesnym designem. Na razie kolor ten pozostaje w stadium eksperymentów. Jest jednak szansa, że znajdzie zastosowanie w jednym z lakierów Mazdy i tak jak one, przemawiać będzie do wyobraźni poprzez swą fascynującą historię. Natomiast na zmysł wzroku oddziaływać będzie dzięki niezwykłej właściwości takiego absorbowania i odbijania światła, że samochód wzbudza poczucie ruchu i witalności, nawet wtedy, gdy stoi. Bo przecież właśnie to jest istotą Kodo, filozofii projektowania pojazdów wyznawanej przez Mazdę.

Więcej niż kolor

Tradycja i innowacja odgrywają ważną rolę w procesie komponowania kolorów dla Mazdy, ale zespół projektantów sięga także po zewnętrzne inspiracje, nieustannie poszukując nowych wpływów i doświadczeń. Jedną z okazji dla designerów Mazdy do eksploracji inspirujących tworzyw, faktur i trendów stał się Tydzień Designu 2024 w Mediolanie. Tego rodzaju osobiste doświadczenia są niezbędne dla zachowania świeżości i aktualności w projektach Mazdy – dzięki nim zespół uczy się łączyć wpływy z różnych stron świata z japońskimi korzeniami marki.

Najnowszym efektem takich eksploracji trendów w dziedzinie designu jest kolor lakieru Melting Copper (dosłownie: płynna miedź). Proces jego opracowania obejmował wymieszanie zmielonych na proszek drobin metalu z małą ilością czarnego barwnika dla osiągnięcia doskonałego wyważenia pomiędzy połyskiem a głębią. Nowy kolor, zainspirowany ponadczasowym pięknem płynnego metalu, miał swój debiut w najnowszym modelu SUV-a – Maździe CX-80, który cechuje się zarówno masywną, jak i elegancką sylwetką.

W rozumieniu Mazdy kolor znacznie wykracza poza sam aspekt wizualny samochodu. Jest elementem języka emocjonalnego, który przemawia wprost do serca – zarówno producenta, jak i jego klientów. Czerpiąc z bogatego źródła japońskiego rzemiosła i eksplorując globalne trendy w dziedzinie designu, a nawet próbując sił w tradycyjnej pracy ręcznej, projektanci Mazdy tworzą kolory nie tylko piękne, lecz również niosące głębokie znaczenia. Lakier Soul Red Crystal wyraża pasję i śmiałość marki Mazda. Podobnie, każdy z pozostałych kolorów w gamie wzbogaca doznania z posiadania i prowadzenia samochodu i wytwarza trwałą więź emocjonalną pomiędzy kierowcą a jego pojazdem.

Źródło: Mazda